Ny sponsor för Stockholm Open

Stockholm Open har tappat sin mångåriga titelsponsor If. Men har en ersättare klar redan till höstens upplaga.
Amerikanen Jack Sock i mötet med Tysklands Alexander Zverev Jr i 2016-års semifinal i ATP tennisturneringen Stockhom Open i Kungliga tennishallen i Stockholm I framtiden lär den blåa bakgrunden inte prydas av If-loggan. – Foto: Sören Andersson / TT

 

Det och tv-avtalet med MTG Sport är ett par av flera exempel på att SO och de två övriga stora svenska internationella tennisturneringarna står starka – och det i en tid då svensk tennis sedan några år befinner sig i en av sina svagaste perioder i historien.

Att sporten tappat sin tidigare stora dragningskraft i näringslivet har framför allt Svenska tennisförbundet fått erfara. Förbundet har fortfarande inte hittat någon ny huvudsponsor efter SEB som hoppade av 2016, ett avhopp som innebar ett intäktsbortfall på runt 4,5 miljoner kronor, vilket motsvarade drygt 70 procent av förbundets totala sponsorsintäkter.

Så länge förbundet har ytterst blygsamma intäkter att lägga på sportsliga satsningar blir också dessa av ytterst blygsam natur vilket slår hårt mot landets talanger.

Slår hårt på sikt

Det riskerar att på sikt slå hårt också mot ATP-turneringarna Stockholm Open och SkiStar Swedish Open och WTA-turneringen Ericsson Open. Får svensk damtennis inte fram en ny toppspelare efter Johanna Larsson och ser det om tre, fyra år lika mörkt ut på herrsidan som i dag är frågan om turneringarna kan behålla sin attraktionskraft bland sponsorer och åskådare.

Eller överdriver jag betydelsen av svenska framgångar?  Ja, kanske. Framtiden kan vi bara spekulera om och av vad vi sett så här långt går det ju inte att skönja ett samband mellan de tre turneringarnas utveckling och konjunkturen i svensk tennis i stort. 

Att If hoppar av som titelsponsor i Stockholm Open efter 16 år kan vid en första tanke ses som ett bakslag och då i synnerhet eftersom försäkringsbolaget och turneringen varit ett sedan premiärupplagan 1969. Men If ser ett värde att vara kvar i turneringen och blir nu en av flera huvudsponsorer. Det betyder att företaget betalar än mindre peng än tidigare och samtidigt får mindre exponering.

I slutet av augusti presenteras den nya titelsponsorn och att SO lyckats få en efterträdare till If visar att turneringen är ett mycket starkt varumärke.

Precis som SkiStar Swedish Open och i går avslutade Ericsson Open är. De tre turneringarna borgar för bra kvalitet på startfälten och just detta – inte förhoppningen om svenska framgångar - är förstås förklaringen till att MTG Sport tecknat avtal med Lagardére som äger de två Båstadturneringarna och arrangerar Stockholm Open.

Ingen TV från Masters

Sedan CMore tennis la ner sina sändningar från Mastersturneringarna har svenska tennisfans svårt att följa tourerna och ju mindre tennis som visas på tv desto svårare kommer sporten få att locka barn- och ungdomar. Därför är tv-avtalet mycket betydelsefullt för svensk tennis. Liksom de tre svenska stora internationella tävlingarna alltid varit och kanske är deras betydelse ännu större nu då det frånsett Johanna Larsson inte finns några svenska spelare på tenniscirkusens största scener.

De två Båstad-tävlingarna lockade totalt runt 74 000 åskådare.

  • 41 500 såg herrturneringen vilket är tio procent fler än budgeterat och 20 procent fler än ifjol. Att det i år var 70-årsjubileum med Björn Borg, Stefan Edberg och Mats Wilander som dragplåster spelar förstås in men ska också ses mot bakgrund av att de två hemmahoppen Elias och Mikael Ymer föll i första omgången.
  • Runt 32 500 åskådare – som budgeterat - såg damturneringen där hemmaspelarna Johanna Larsson, Rebecca Peterson, Cornelia Lister och Mirjam Björklund förlorade i första omgången.

Noll singelvinster

Inte en svensk matchvinst i singel alltså och att Larssons snabba sorti är enda förlust som kan beskrivas som en missräkning visar på vilken nivå ribban i svensk tennis ligger.

Inget ont som inte...

I dag kan minsta lilla framgång beskrivas som ett steg i rätt riktning.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

AIK Bandyförening och SvartGul Bandy utreder just nu av Skatteverket. Det handlar om från vilket konto spelarnas och ledarnas löner har kommit. ”Jag har hela tiden tyckt att det är fel eftersom det inte är SvartGul Bandy som betalat ut lönerna utan att det är föreningen som har gjort det”, säger Ingemar Andreasson, handläggare på Skatteverket, till SVT Sport.

Åbytravet byter vd.Johan F Lundberg får lämna sin roll och ersättare blir förre vd:n Kenneth Thollström. 

– Efter flera år av tunga investeringar måste vi ta ett steg framåt och lägga ökat fokus på lönsamhet och förbättrade intäkter, säger ordföranden Fredrik Tenfält. 

SKF fortsätter som huvudpartner till Gothia Cup. Det nya avtalet sträcker sig till 2022 och parterna tittar nu på hur de kan utveckla det nära samarbetet som byggts upp under många år. Högt upp på önskelistan: en utbyggnad av SKF Arena på Heden till nästa sommar.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”  The same procedure as last…”. Det passar sannerligen in på rättighetsföretaget ISP Sport under de här dagarna. Lagom som de nya avtalen för SHE, damhandbollen, hade avslöjats kom nästa presentation. ISP har snickrat ihop en överenskommelse mellan Kopparbergs/Göteborg FC och Prioritet Finans.

Svenska sporträttighetsagenturen Spring Media har inlett ett samarbete med Red Bee för att lansera Wnited /juːˈnaɪtɪd/– världens första globala streamingtjänst tillägnad damfotboll. Presentationen skedde på måndagen under Sportel Monaco. 

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.