Ny sponsor för Stockholm Open

Stockholm Open har tappat sin mångåriga titelsponsor If. Men har en ersättare klar redan till höstens upplaga.
Amerikanen Jack Sock i mötet med Tysklands Alexander Zverev Jr i 2016-års semifinal i ATP tennisturneringen Stockhom Open i Kungliga tennishallen i Stockholm I framtiden lär den blåa bakgrunden inte prydas av If-loggan. – Foto: Sören Andersson / TT

 

Det och tv-avtalet med MTG Sport är ett par av flera exempel på att SO och de två övriga stora svenska internationella tennisturneringarna står starka – och det i en tid då svensk tennis sedan några år befinner sig i en av sina svagaste perioder i historien.

Att sporten tappat sin tidigare stora dragningskraft i näringslivet har framför allt Svenska tennisförbundet fått erfara. Förbundet har fortfarande inte hittat någon ny huvudsponsor efter SEB som hoppade av 2016, ett avhopp som innebar ett intäktsbortfall på runt 4,5 miljoner kronor, vilket motsvarade drygt 70 procent av förbundets totala sponsorsintäkter.

Så länge förbundet har ytterst blygsamma intäkter att lägga på sportsliga satsningar blir också dessa av ytterst blygsam natur vilket slår hårt mot landets talanger.

Slår hårt på sikt

Det riskerar att på sikt slå hårt också mot ATP-turneringarna Stockholm Open och SkiStar Swedish Open och WTA-turneringen Ericsson Open. Får svensk damtennis inte fram en ny toppspelare efter Johanna Larsson och ser det om tre, fyra år lika mörkt ut på herrsidan som i dag är frågan om turneringarna kan behålla sin attraktionskraft bland sponsorer och åskådare.

Eller överdriver jag betydelsen av svenska framgångar?  Ja, kanske. Framtiden kan vi bara spekulera om och av vad vi sett så här långt går det ju inte att skönja ett samband mellan de tre turneringarnas utveckling och konjunkturen i svensk tennis i stort. 

Att If hoppar av som titelsponsor i Stockholm Open efter 16 år kan vid en första tanke ses som ett bakslag och då i synnerhet eftersom försäkringsbolaget och turneringen varit ett sedan premiärupplagan 1969. Men If ser ett värde att vara kvar i turneringen och blir nu en av flera huvudsponsorer. Det betyder att företaget betalar än mindre peng än tidigare och samtidigt får mindre exponering.

I slutet av augusti presenteras den nya titelsponsorn och att SO lyckats få en efterträdare till If visar att turneringen är ett mycket starkt varumärke.

Precis som SkiStar Swedish Open och i går avslutade Ericsson Open är. De tre turneringarna borgar för bra kvalitet på startfälten och just detta – inte förhoppningen om svenska framgångar - är förstås förklaringen till att MTG Sport tecknat avtal med Lagardére som äger de två Båstadturneringarna och arrangerar Stockholm Open.

Ingen TV från Masters

Sedan CMore tennis la ner sina sändningar från Mastersturneringarna har svenska tennisfans svårt att följa tourerna och ju mindre tennis som visas på tv desto svårare kommer sporten få att locka barn- och ungdomar. Därför är tv-avtalet mycket betydelsefullt för svensk tennis. Liksom de tre svenska stora internationella tävlingarna alltid varit och kanske är deras betydelse ännu större nu då det frånsett Johanna Larsson inte finns några svenska spelare på tenniscirkusens största scener.

De två Båstad-tävlingarna lockade totalt runt 74 000 åskådare.

  • 41 500 såg herrturneringen vilket är tio procent fler än budgeterat och 20 procent fler än ifjol. Att det i år var 70-årsjubileum med Björn Borg, Stefan Edberg och Mats Wilander som dragplåster spelar förstås in men ska också ses mot bakgrund av att de två hemmahoppen Elias och Mikael Ymer föll i första omgången.
  • Runt 32 500 åskådare – som budgeterat - såg damturneringen där hemmaspelarna Johanna Larsson, Rebecca Peterson, Cornelia Lister och Mirjam Björklund förlorade i första omgången.

Noll singelvinster

Inte en svensk matchvinst i singel alltså och att Larssons snabba sorti är enda förlust som kan beskrivas som en missräkning visar på vilken nivå ribban i svensk tennis ligger.

Inget ont som inte...

I dag kan minsta lilla framgång beskrivas som ett steg i rätt riktning.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Utbildningsbolaget Studybee tar in ytterligare miljoner i riskkapital – bland annat från två landslagsspelare i fotboll, Pontus Jansson och Robin Olsen via deras gemensamma investeringsbolag, PJ och PL Invest.

"Hela den olympiska rörelsen, och speciellt IOK, är rörd över den stora kopplingen som fransmännen har gjort mellan Notre-Dame och OS i Paris 2024."IOO

Thom Bach, ordförande i IOK, reagerade efter branden i Notre-Dame och lät meddela att den olympiska rörelsen erbjuder 500 000 euro – motsvarande cirka 5,5 miljoner kronor – till återuppbyggnaden av katedralen så att den ska stå färdig till OS i Paris 2024.

Den tilltänkta tennissatsningen vid Svaneholms slott vid Skurup kommer allt närmare. Biljettförsäljningen är inledd och åskådarna ska bl a få se Mats Wilander möta John McEnroe. Bakom initiativet står entreprenören Mårten Hedlund och hans företag 3RS.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Anna och Emil Jönsson Haag , avslutade sina framgångsrika karriärer som skidåkare och vill vänja sig utan alla resor och träningar. Nu gäller ett annat liv. Från hemmet på Frösön beger de sig ut på olika uppdrag. Senast - de är ambassadörer för Folkspel.

Han ställde sig framför alla representanter från spelbolagen och deklarerade tydligt:

- Dämpa er. "Annars kommer regeringen att att ta fram nya regler som begränsar marknadsföring", 

Civilminister Ardalan Shekarabi (S) gjorde sig till talesman för åtskilliga svenskar

Fotbolls'älskare har fått ett nytt alternativ för att se fotboll. Sedan en tid tillbaka streamar Strive Sport samtliga matcher från La Liga, Serie A och MLS. Kanalen har skrivit avtal med Telenor som första distributör.

I kväll bänkar sig miljontals tv-tittare för att se om Ajax kan skrälla igen i kvartsfinalen i Champions League mot Juventus. Speciellt i blickpunkten är 21-årige Frenkie de Jong, spelaren som framför allt legat bakom Ajax framgångar under säsongen.

Efter 1-1  hemma mot de trefaldiga mästarna Real Madrid gjorde Ajax sensation genom att besegra och slå ut spanjorerna med en 4-1-seger. Ikväll gäller bortaplan igen för Ajax.