Fotboll - ett digitalt skådespel

För några år sedan hade jag uppdraget att jobba med olika licensprodukter och blev genom en god affärsbekant inbjuden av Manchester Uniteds team för merchandising till en hemmamatch mot Everton och special treatment med mat och dryck före avspark. En stor kontrast för mig som inbiten Öisare, skriver IA:s krönikör Robert Börjes.
Romelu Lukaku från Manchester United firar sitt mål under Champions League-matchen mellan Manchester United och Basel. Foto: AP Photo/Frank Augstein. Collage med skärmdumpar: respektive klubb/organisation. Fotocollage: Robert Börjes, Thomas Selig, Idrottens Affärer.

Det kan väl inte ha undgått någon hur de stora fotbollsikonerna som Zlatan, Neymar, Lukaku  och de andra stjärnorna ute i Europa skapar uppmärksamhet i media och på Instagram, Twitter, Facebook och Youtube. Surret är enormt i tider kring ”Silly Season” och stjärnorna kan inte gå ett steg utan att de gör inlägg, lägger dimridåer, affärsmässiga påtryckningar och narcissistiska speglingar. Gärna med flera stjärnor med i samma inlägg. De får då mer spridning och de solar sig i glansen av varandra. Journalisterna har fullt upp att rapportera allt som händer i sociala kanaler. Detta är showbiz. Till slut blir det idrott. Och för många – livet.

Tittar man på Zlatan så har han cirka 50 miljoner följare, fördelat på 26,7 miljoner på Facebook, 19,2 miljoner på Instagram och 4,6 på Twitter. Det finns överlapp mellan kanalerna, men Zlatan har därtill egna varumärken och många konton och nyheter som drivs av fans. Det för oss in på den affärsmässiga delen och vad det egentligen är som händer. 

Var tionde följer Man United

För några år sedan gjordes en stor undersökning som visade att Manchester United hade över 650 miljoner följare runt om i världen. Det är var tionde människa på jorden. De håller sig uppdaterade, men kan givetvis även kan följa andra lag. Hälften av följarna kommer från Asien och Pacifics. 180 miljoner från Mellanöstern och Afrika, 90 miljoner från Europa och 70 från ”the Americas”.

I dag är det ännu fler. Det är inte konstigt att Chevrolet, Adidas och Aon, med fler, är beredda att lägga ansenliga summor i sponsring. Målgrupperna är ju där. Intresset, uppmärksamheten och värderingarna också. Man United är Möjliggöraren.  

Manchester United, världens högst värderade fotbollsklubb sedan man passerat Real Madrid och Barcelona, inser självklart värdet av att deras stjärnor är aktiva på nätet. De driver känslor och skapar drömmar. Fotbollen i allmänhet och Man United i synnerhet är en viktig del av många människors liv och de är närvarande hela tiden i alla digitala kanaler. Klubben har till exempel två egna appar för Iphones och Android. Den ena som en förlängning av sin webbplats, som i sin tur är den mest besökta klubbsidan i världen, den andra appen är deras egen TV-kanal. Media konsumeras numera digitalt och inte minst mobilt. I skrivande stund spekuleras det till exempel om Amazon och Facebook kan bli vinnare i striden om sändningsrättigheter för Premier League och Champions League. En svindlande tanke.

Engagemang som betalar sig

Manchester United har även en del av verksamheten inriktad på samhällsnytta, Manchester United Foundation. Med värdeorden ”Engage, Inspire, Unite”, skapar man projekt som syftar till att utbilda i icke-våld runt matcherna, få bort missbruk och våld på gatorna och locka in ungdomar tidigt i idrotten för att kanske bli morgondagens stjärnor. Man promotar unga fotbollstjejer, och besöker barn med sjukdomar och funktionsnedsättning. Spelarna är goda förebilder och aktörer som syns med kidsen. Allt plåtas, sprids och gillas i digitala kanaler. Win-win på en skön nivå. Och det bygger varumärket. Big time! 

Det drar också till sig sponsorer, samarbeten och allt där det går att skapa gemensamma värden baserat på goda och fostrande värderingar. Men det är också en förutsättning för att kunna ge tillbaka. Inte bara en kommersiell baktanke. United och City, som rivaler och kollegor, är oerhört närvarande och viktiga för industri- kultur-och idrottsstaden Manchester.

En episk upplevelse på riktigt

Matchen mot Everton, på Old Trafford, var en ”måstematch” för att vinna ligan med få omgångar kvar. Seger och bucklan kunde stanna kvar i Uniteds ägo. Förlust… var inte att tänka på. Och så kändes det också när jag fick lyfta Premier League-pokalen före avspark. Att vi fick sitta längst fram på första balkong i mjuka bilstols-liknande fåtöljer och se den sista vattningen av gräsmattan inför ett tomt Old Trafford, var overkligt. Ett Old Trafford som snart fullständigt skulle koka över av 70 000 fanatiska och vrålande fans. Matchen började bra för United. Laget tog ledningen och utökade den snart. Den legendariska Artur Albinston expert-kommenterade återhållsamt optimistiskt i vår numera stimmiga lounge i pausen. 

Här bygger vi storyn av en legendarisk klubb och alla som kommer i kontakt med Man United på detta sätt blir en kommunikationskanal. En storyteller för ett varumärke som också har ett värde utöver det som händer på själva matchdagen. Vi vet alla att tröjförsäljning är en stor business som snabbt betalar en del av spelarnas löner.

Ändrade affärsmodeller

Intäkterna från retail, merchandising och licensprodukter nu är nästan lika stora som biljetter, dryck & mat i samband med match. Det är bara sponsorskap och broadcast som drar in mer. Och nu börjar intäkter för innehåll och sändningar i mobilen snabbt öka. Vi är alla med som aktörer i deras väldefinierade digitala strategi. Vår kunddata från alla kanaler visar hur vi beter oss. Och som aggregerad data blir vi fantastiskt värdefulla för att förutspå framtida beteenden. Vår idrottsframtid är digital, mobil, närvarande, föränderlig och ett väloljat underhållningsmaskineri. 

Hur slutade matchen då? Jo, Man United tappade ledningen och kampen slutade 4-4. Ett antiklimax. Pokalen gick till City. Och jag var väl en av de sista som fick hålla pokalen innan den fysiskt transporterades bort från Old Trafford… ”Theatre of Dreams”… 

Robert Börjes

Robert Börjes är idrotts- och kulturintresserad affärsstrateg med fokus på digitalisering, marknadsföring, varumärke och organisationsutveckling – alltid med människan i centrum. Robert verkar som affärsutvecklare på content marketing byrån Kntnt, men även inom utvalda projekt med digital marknadsföring och försäljning i fokus.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Utbildningsbolaget Studybee tar in ytterligare miljoner i riskkapital – bland annat från två landslagsspelare i fotboll, Pontus Jansson och Robin Olsen via deras gemensamma investeringsbolag, PJ och PL Invest.

"Hela den olympiska rörelsen, och speciellt IOK, är rörd över den stora kopplingen som fransmännen har gjort mellan Notre-Dame och OS i Paris 2024."IOO

Thom Bach, ordförande i IOK, reagerade efter branden i Notre-Dame och lät meddela att den olympiska rörelsen erbjuder 500 000 euro – motsvarande cirka 5,5 miljoner kronor – till återuppbyggnaden av katedralen så att den ska stå färdig till OS i Paris 2024.

Den tilltänkta tennissatsningen vid Svaneholms slott vid Skurup kommer allt närmare. Biljettförsäljningen är inledd och åskådarna ska bl a få se Mats Wilander möta John McEnroe. Bakom initiativet står entreprenören Mårten Hedlund och hans företag 3RS.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Anna och Emil Jönsson Haag , avslutade sina framgångsrika karriärer som skidåkare och vill vänja sig utan alla resor och träningar. Nu gäller ett annat liv. Från hemmet på Frösön beger de sig ut på olika uppdrag. Senast - de är ambassadörer för Folkspel.

Han ställde sig framför alla representanter från spelbolagen och deklarerade tydligt:

- Dämpa er. "Annars kommer regeringen att att ta fram nya regler som begränsar marknadsföring", 

Civilminister Ardalan Shekarabi (S) gjorde sig till talesman för åtskilliga svenskar

Fotbolls'älskare har fått ett nytt alternativ för att se fotboll. Sedan en tid tillbaka streamar Strive Sport samtliga matcher från La Liga, Serie A och MLS. Kanalen har skrivit avtal med Telenor som första distributör.

I kväll bänkar sig miljontals tv-tittare för att se om Ajax kan skrälla igen i kvartsfinalen i Champions League mot Juventus. Speciellt i blickpunkten är 21-årige Frenkie de Jong, spelaren som framför allt legat bakom Ajax framgångar under säsongen.

Efter 1-1  hemma mot de trefaldiga mästarna Real Madrid gjorde Ajax sensation genom att besegra och slå ut spanjorerna med en 4-1-seger. Ikväll gäller bortaplan igen för Ajax.