Therese Johaugs plånbok växer

När Norges befolkning diskuterar Petter Northugs senaste bravader har dopingavstängda Therese Johaug smitit under radarn. Någon som tror att hon förlorat pengar på den 18 månader långa avstängningen? Fel, fel, fel.

Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix / TT

Hon är rikare än någonsin. På två år har Johaug fördubblat sin förmögenhet. Med sina 49 miljoner kronor är den rikaste längdstjärnan i Norge. Marit Björgen får i det här fallet nöjda sig med andraplatsen med 37 miljoner kronor.

Sveriges rikaste snöstjärna är Charlotte Kalla med tillgångar på 17, 83 miljoner kronor.

Häromdagen tog Therese på sig ansvaret att hon använt förbjudna läppsalvan Clostebol. Tidigare har hon sagt att hon litade på att läkaren Fredrik Bendiksen sa att det var okej att använda den.

Det var den 13 oktober 2016 som hon testades positivt.

Största klippet

Tidningen Verdens Gang har spekulerat. Om Johaug inte blivit avstängd och haft samma form i vinter som före avstängningen har hon gått miste om fem miljoner kronor i prispengar. 2015/16 tog hon 26 pallplaceringar, skidade hem totaltsegern i Världscupen och Tour de Ski.

Det stora klippet gjorde hon när företaget Active Brands såldes vidare till investeringsfonden FSN. Det betydde 10,5 miljoner till Johaug. Det väckte reaktioner i Norge.

– Framgången är oförtjänt, sa den norske fotbollsspelaren Petter Ödemark.

När avstängningsdomen kom den 22 augusti 2016 hette det att Therese förlorat mångmiljonbelopp när skidtillverkaren Fischer sa upp hennes kontrakt. Sanningen är att Fischer sagt att de kan ta upp bekantskapen igen när hon är fri att tävla.

Övriga sponsorer har i n t e avslutat samarbetet med henne trots att samtliga har antidopingklausuler i sina kontrakt med Johaug. Sponsorerna är klocktillverkaren Tag Heuer, Asko, Jaguar, Colgate, Oakley, Sparebank, restaurangkedjan Jordbaerepikene, Huawei (mobiltelefoner). I Tag Heuers fall har företaget fryst pengarna under avstängningen.

– Vi sparkar inte på en människa som ligger ner, har Askos chef Torbjörn Johannson sagt.

Fick ny sponsor

Johaug fick till och med en ny sponsor veckan efter avstängningen. Det är företaget Saltdalshytta som ställt en stuga i fjällen till Johaugs förfogande.

– Vi stöttar henne som person, säger marknadschefen Trond Arne Nikolaisen.

Jacob Lund, tidigare sponsorchef i DNB (en av de stora nordiska aktörerna inom bank, finans och försäkringar), kallar företagen fega.

– Det är ganska fantastiskt att Asko och Tag Heuer har bättre insikt i dopingreglerna än CAS har. Jag tror det är en feghet som gör att man inte törs ta konsekvenserna. Både när det gäller Sundby och henne är det ingen som har reagerat. Det är oklokt med tanke på framtiden för norsk skididrott och eventuella dopingdomar, säger Lund, som tidigare titulerades sponsorkung.

Johaugs stora mål den här säsongen var att ta ett individuellt OS-guld. Hon har ett OS-guld sedan tidigare men det är i stafett från OS 2010. Ett individuellt OS-guld värderar hon högre än sju VM-guld och 42 segrar i världscupen.

De Olympiska Spelen i Pyeongchang i Sydkorea förmodar vi att norskan kommer behöva följa i TV.

Göran Söderlund

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

AIK Bandyförening och SvartGul Bandy utreder just nu av Skatteverket. Det handlar om från vilket konto spelarnas och ledarnas löner har kommit. ”Jag har hela tiden tyckt att det är fel eftersom det inte är SvartGul Bandy som betalat ut lönerna utan att det är föreningen som har gjort det”, säger Ingemar Andreasson, handläggare på Skatteverket, till SVT Sport.

Åbytravet byter vd.Johan F Lundberg får lämna sin roll och ersättare blir förre vd:n Kenneth Thollström. 

– Efter flera år av tunga investeringar måste vi ta ett steg framåt och lägga ökat fokus på lönsamhet och förbättrade intäkter, säger ordföranden Fredrik Tenfält. 

SKF fortsätter som huvudpartner till Gothia Cup. Det nya avtalet sträcker sig till 2022 och parterna tittar nu på hur de kan utveckla det nära samarbetet som byggts upp under många år. Högt upp på önskelistan: en utbyggnad av SKF Arena på Heden till nästa sommar.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”  The same procedure as last…”. Det passar sannerligen in på rättighetsföretaget ISP Sport under de här dagarna. Lagom som de nya avtalen för SHE, damhandbollen, hade avslöjats kom nästa presentation. ISP har snickrat ihop en överenskommelse mellan Kopparbergs/Göteborg FC och Prioritet Finans.

Svenska sporträttighetsagenturen Spring Media har inlett ett samarbete med Red Bee för att lansera Wnited /juːˈnaɪtɪd/– världens första globala streamingtjänst tillägnad damfotboll. Presentationen skedde på måndagen under Sportel Monaco. 

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.