Kvinnor lockas allt mer till motorsport

Svensk motorsport vill vara en idrott för alla. För alla åldrar, för stadsmänniskor och landsbygdsbor, för motionärer och elit – och inte minst för både män och kvinnor, på olika sätt såväl nationellt, regionalt som lokalt, ambitionen är att öppna upp sporten, men det är lång väg att gå och det är också en väg som inte är helt utan hinder. Precis som i vårt framgångsrika arbete med hållbarhet, säkerhet och utbildning, så finns det många fördomar kring sporten och dess lämplighet för båda könen 

En kvinna som spätta - det kanske vanligaste i motorsammanhang.Men nu lockas allt flera kvinnor, visar fakta från Svemo. Mikaela Åhlin-Kottulinsks seger i STCC, visar också att kvinnor är på frammarsch inom bilsporten.

r

 

Vårt arbete måste alltså ske på två fronter. Dels måste vi informera om att motorsport är en alldeles utmärkt sport för kvinnor, och dels måste vi se till att verksamheten på främst klubbnivå erbjuder möjligheter för kvinnor att utöva sporten. Fler måste upptäcka att det knappast finns ett roligare sätt att få motion och att öva motorik och kontroll.

Allt fler kvinnor

Sett till Svemos totala medlemsantal, är det cirka 16 procent av våra medlemmar som är kvinnor (RF, 2017). Ser vi däremot på andelen utövare, så ligger den avsevärt lägre. Knappa 6% av utövarna (d v s licensinnehavare) är kvinnor. 

Andelen utövare ökar visserligen, men relativt sett i ganska liten omfattning. Enligt SCB utövar de flesta kvinnor en idrott för att hålla sig i form. Den näst största anledningen är att idrotten ska vara rolig. Åter, det är det alltså fördomarna som är det största hindret för att locka kvinnor till våra sporter. 

För vi vägrar tro att kvinnliga idrottare och motionärer är rädda för fysisk ansträngning, eller upplever att motorcykelsport inte är rolig. 

Inom förbundets centrala och regionala delar jobbas det aktivt med att erbjuda verksamhet speciellt riktat till kvinnor. Läger för enbart kvinnliga förare finns i många av våra grenar. 

Ambitiösa föreningar

Det märks tydligt att de är uppskattade, och antalet intresserade och anmälda ökar hela tiden. Vi har också lyckats ganska bra inom elitverksamheten, och har idag flera duktiga tjejer i exempelvis enduro, snöskoter, motocross och dragracing. 

En bidragande orsak till denna förändring är att våra sektioner i allt högre grad jobbar med frågan om hur vi får fler tjejer till vår idrott.

Även klubbarna har nu börjat erbjuda speciell verksamhet för tjejer. Det gäller för de flesta av våra sporter. En starkt bidragande anledning tror vi är att fler kvinnor engagerar sig som ledare i klubbarna, och då blir det naturligt att locka fler tjejer till verksamheten. 

Kvinnor upptäcker

I de flesta fall handlar det om att få kvinnor att upptäcka hur roligt det är att köra motorcykel. Här har vi i Svemoen samsyn och delar erfarenheter med en av världens största motorcykelorganisationer för ”gatåkare”, SMC. Deras arbete går i hög grad ut på att få fler kvinnor att ta körkort för motorcykel, vår målsättning är att få fler kvinnor att upptäcka vilken fantastiskt kul motion som motorcykelåkande innebär. 

I vilken ände som kvinnor sedan tar steget in i motorvärlden är egentligen oväsentligt för våra organisationer. Fler kvinnliga förare vill vi båda ha!

Internationellt är situationen ganska lik den i Sverige. Visst finns det speciella tävlingsklasser för kvinnor i de flesta grenar, men andelen utövare är även internationellt sett låg. Kvinnliga förebilder finns, men de är mest kända för de redan frälsta. Vi tror att Sverige och Norden i hög grad kan gå i bräschen för att öppna upp sporten i högre grad. Om inte annat så skulle Sverige internationellt ha stor chans att ta än fler medaljer i mästerskap om vi ökar antalet kvinnor och säkerställer en bred elit. Vilken sponsor blir först att satsa på att bygga upp denna verksamhet? Uppmärksamhet och varumärkespåverkan för en aktiv sponsor skulle bli enorm!

De ser motorsport på tv!

Vi vet att andelen kvinnor som följer våra sporter är mycket hög. Vissa siffror visar att andelen tittare på motorsport i TV ligger så högt som mellan 35 och 40 procent. På arenorna lite lägre. Vi vill ha in dem i klubbarna, vi vill ha ut dem på banorna och vi vill ha fler kvinnliga förebilder inom motorcykelsporten. Så snart det bara går!

Håkan Leeman

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Två superheta värvningar bara ett par dagar innan premiären visar hur het hockeyallsvenskan är. Två klubbar tog beslut om att investera och förstärka ledarteamet.

Först kom nyheten att Mats Lusth återkommer som hockeytränare och blir ny huvudansvarig för Karlskrona. 

Sedan följde beskedet att Luleås hockeytjejers guldtränare Fredrik Glader tar över som sportchef i MoDo.

Patrik Sjöberg, Emma Green, Erica Johansson och Christian Olssonhar tränat här under upväxten, men nu är Slottskogshallen borta. På söndagskvällen började hallen att brinna, av okänd anledning, och gick inte att rädda.

Skidåkarparet Anna och Johan Olsson bor numera i Sundsvall och arrangerar bland annat skidkurser och inspirationskvällar runt om i landet, en verksamhet som de ska utöka från och med i höst via ett avtal med Vasaloppet

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Damkronorna och den högsta damligan, SDHL, har jagat rubriker den senaste månaden. Från bojkotten av landslagsturneringen i Finland och nu presentation av huvudsponsor för SDHL.

NentGroup tänder upp Champions League-studion när världens bästa klubblagsturnering i fotboll återvänder. Streamingtjänsten Viaplay direktsänder, samtidigt som TV6 bevakar minst två matcher/omgång medan resterande visas på Viasats kanaler.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.