Varför har motorsport så få sponsorer?

Motorsport har många fördelar för sponsorer, men i Sverige är företagen minst sagt svårflörtade vad gäller aktiva sponsorskap knutet till motorsport på central nivå. Förutom branschföretag och ”närmast sörjande” är nationella sponsorer få och på en relativt sett låg nivå sett till insats och engagemang. 

Tyvärr tror jag att detta främst beror på fördomar, okunskap och tradition och inte på en mer noggrann analys av möjligheter och fördelar. 

Så låt oss titta på motorsportens fördelar och nackdelar som kommersiell plattform.

Vad kan motorsport erbjuda?Fördelarna är många och tydliga:

Motorsport är – precis som exempelvis segling och ridsport – lika mycket en livsstil som en sport. Vi har hängivna utövare som tillsammans med familjen tillbringar många av årets helger på motorbanor av olika slag. 

Sporten är stor. Motorcykel- och snöskoterförbundet har mer än 160 000 medlemmar, Bilsport runt 85 000, Flygsport strax över 60 000 och Racerbåt över 1 000. 

Det finns gott om kärnvärden att utnyttja. Fart, action, mekanik, trafikvett, kamratskap, familj, taktik, etc. Eftersom association är en allt viktigare ingrediens i utnyttjandet av sponsorskap, så borde detta attrahera mer än det gör idag.

Även aktiveringen är tacksam att jobba med. Att sitta med i en rally- eller racerbil, att åka båt i över 60 knop, att hoppa fallskärm eller att köra motorcykel i skogen är bara några exempel på kundvårdande möjligheter.

Publikmässigt är sporterna stora. Speedway är Sveriges tredje största publiksport efter fotboll och ishockey, med ett snitt på över 3 000 åskådare på matcherna. Motorsporterna är också de grenar som genererar flest tittare under SM-veckan (vinter och sommar).

Köpstark målgrupp

Sporterna är också spridda över hela landet, och är i mångt och mycket landsbygdssport. Engagemanget utanför storstäderna är det möjligen bara golfklubbar och fotbollsklubbar som kan konkurrera med.

Utövare och medlemmar är köpstarka. Sporterna är relativt kostsamma, och i de flesta fall betalas detta ur egen eller familjens ficka. Målgruppen äger oftast sitt eget hus och har en väldigt god ekonomi. Andelen småföretagare är mycket stor.

Internationellt är motorsport gigantiskt. Både Formel 1 (bil) och MotoGP (MC) är bland de 5 största TV-händelserna årligen. Internationellt är också sporterna attraktiva för större företag på ett helt annat sätt än i Sverige. 

Varför lockar inte motorsport fler?

Så vilka nackdelar finns det då med sponsorskap av motorsport. Frågar man företag så grundar sig motståndet i några olika faktorer: Det anses inte bra för miljön (vilket modern forskning tvärtom visat att det är); det är en sport med risker (vilket i och för sig stämmer men ingen av sporterna är bland de farligaste inom RF); det är lite exponering i TV (men ändå mer än många sporter som attraherar stora nationella sponsorer); målgruppen är inte attraktiv (men är större i vuxensegmentet än de stora barnidrotterna). Men som jag skrev ovan – tradition, fördomar och okunskap är nog de egentliga nackdelarna.

Många möjligheter till kreativ sponsring

20 procent kvinnor

Låt mig avslutningsvis ge några förslag på hur en (eller flera) sponsor(-er) kan skapa en egen plattform inom motorsport

Fler kvinnliga utövare: Generellt är andelen kvinnliga utövare färre än 20 procent. Samtidigt blir de som prövar precis lika bitna som sina manliga kollegor. Men vi behöver antagligen tänka lite annorlunda för att attrahera fler kvinnor. Här kan ett samarbete med ett eller flera företag som vill verka för jämställdhet verkligen få positiv press och göra skillnad.

Satsning på eldrift: Inom alla fyra förbunden (nationellt som internationellt) arbetar man aktivt med att ersätta förbränningsmotorer med eldrift. Främst för att sänka ljudnivån vid träning och tävling och för att få bort avgaser. Motorsport är ett skyltfönster och en testverksamhet för vanlig trafik, så den associativa effekten för en sponsor kan bli stor.

Satsning på teknik och mekanik: Idag är intresset för teknik och mekanik krympande, och att ge sig in under huven på en bil är idag för en amatör inte ens tillrådligt. Sverige har i lång tid varit ett land där teknisk kunskap skördat stora framgångar, men möjligheterna att ta tillvara på människors tekniska intresse blir allt färre. Här kan motorsport verkligen vara en tillgång och en möjlighet att skapa ett intresse för teknik.

Trafiksäkerhet: Många anställda i stora och små företag tillbringar tid i bilen. Antingen i arbetet eller på väg till och från arbetsplatsen. Olyckor på vägarna kan på många sätt bli kostsamma – både för den enskilde och för företaget. Att kunna hantera ett fordon (bil eller MC) på ett trafiksäkert sätt minskar risken för medarbetarna och kostnaderna för företagen.

Bang for the Buck!

Att gå dit få andra har gått är oftast en bra strategi inom kommunikation och marknadsföring. Och har du läst så här långt, och ändå tänker att det finns säkrare alternativ för företagets sponsring, så fråga dig gärna vad värdet är av att sticka ut och göra något nytt och annorlunda gentemot konkurrenterna. Det gäller givetvis också andra sporter och verksamheter än just motorsport. För det som gör skillnad är att antingen göra nya saker eller att göra saker på nytt sätt. Speciellt inom sponsring och kommersiella samarbeten.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Inte många såg det komma men nu är Åby/Tjureda klart för elitserien i bandy. I byn Åby, 24 kilometer norr om Växjö, bor 431 personer men klubben har 1 300 medlemmar. Dessutom är småländska Åby/Tjureda vid Helgasjön landets rikaste bandyklubb.

I information och pressmeddelande inför SM-veckan 2018 så talades det ofta om att 8 000 personer väntades till Helsingborg och Landskrona för att deltaga i olika grenar. Så många blev det inte. Men hur många som kom är det ingen som riktigt vet. Och på Riksidrottsförbundet vill man bli bättre på att ta reda på verkliga fakta.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Här ska blivande OS-medaljörer träna. av Apollos sporthotell blir Svenska Olympiska Camps. Flaggskeppet är fortsatt Playitas på Fuerteventura men nu tillkommer Apollo-nyheten "Aqua Vista – powered by Playitas" i Hurghada och även ett tredje sporthotell, som offentliggörs under våren 2019. Sveriges Olympiska Kommitté har enats med Apollo om ett förlänger samarbetet.

Han ställde sig framför alla representanter från spelbolagen och deklarerade tydligt:

- Dämpa er. "Annars kommer regeringen att att ta fram nya regler som begränsar marknadsföring", 

Civilminister Ardalan Shekarabi (S) gjorde sig till talesman för åtskilliga svenskar

IFK Göteborgs supportrar börjar se en framtid igen. Under ett halvår har det enbart handlat om förluster, antingen pengar, ledare, anseende eller spelare. Nu vänder strömmen av nyheter. Det uppstår plustecken också. Klubben håller på att att bygga en ny ekonomi och på spelar- och ledarsidan tillkommer nya namn. På måndagen tillkännagav IFK att klubben har gjort klart med ett nytt och långsiktigt samarbete med Ekkono Soccer Services, med huvudkontor i Barcelona.