Tystnad och inga avgaser i morgondagens racing

Under lång tid har motorsport varit utsatt för kritik för framför allt ljud och utsläpp av växthusgaser. I vissa fall har det nästan gränsat till förföljelse, där begrepp som ljuddagar och ljudmätningsstandarder har begränsat möjligheterna att utöva sporten. 

Många ser därför elektriska fordon som en räddning för motorsporten. Utsläpp av växthusgaser och decibel försvinner, utan att effekterna på motorerna reduceras i nämnvärd grad. Låter nästan för bra för att vara sant. 

Fullt gaspådrag. Inom motrorsporten finns det ett betydande intresse för att jobb med el i fordonen.

Många ser därför elektriska fordon som en räddning för motorsporten. Utsläpp av växthusgaser och decibel försvinner, utan att effekterna på motorerna reduceras i nämnvärd grad. Låter nästan för bra för att vara sant. 

De internationella motorförbunden FIA (bilsport) och FIM (motorcykelsport) har förståeligt nog lagt stora resurser på att snabba på utvecklingen. Samtidigt är de tillverkarna inte lika entusiastiska. 

De elektriska motorcyklar som finns på marknaden kommer ännu inte från de stora märkena, och för att utvecklingen ska få riktig fart krävs att branschens giganter tar steget in i elfordonsbranschen mer aktivt än vad som sker idag. 

På bilsidan ser det lite bättre ut, eftersom det i (väst-)världen finns ett tryck från konsumenter vad gäller eldrift.

Kungaklasser i ny banracing

En tävlingsserie som var tidigt ute med att kombinera intresse för racing med elektriska bilar var Formel E. Med en global tävlingskalender, skickliga förare, bra medietäckning och race som avgörs i stadsmiljö. 

Mycket har gjorts rätt, och från och med i år kommer teamen dessutom att slippa byta bil halvvägs in i loppet eftersom bilar och batterier utvecklats. I ökad grad kommer också biltillverkare och professionella team in i serien. 

Därmed ökar tävlingarnas attraktivitet och mediegenomslag. Prestandan för årets Gen2-bil kommer att ligga på över 330 hästkrafter och en topphastighet runt 280 km/h.

Även på motorcykelsidan kommer de elektriska fordonen starkt. Under årets MotoGP-event lanserar promotorn Dorna i samarbete med FIM en egen klass för elmotorcyklar – MotoE – vid fem av de europeiska tävlingarna på MotoGP-cirkusen. Första loppet sker i maj. 

Toppfarten  runt 270 km/h. 

Samtliga cyklar är från samma tillverkare, och grundtanken är att de vanliga MotoGP-teamen (och till viss del team från Moto2 och Moto3) ska delta i denna serie också. Grundtanken med entyps-cyklar är givetvis att det är förarens och teamens skicklighet som ska vara den avgörande faktorn.

Vad gick snett i Rallycrossen?

Att redan från början säkra de befintliga teamens engagemang borde antagligen FIA ha lagt mer kraft på. Under 2018 togs ett inriktningsbeslut att VM i Rallycross från och med 2022 ska vara helt elektriskt. Detta slogs upp stort i motorvärlden – både i traditionell och social media. 

Tyvärr verkar teamen inte ha varit lika entusiastiska, eftersom flera av de stora teamen lämnade VM-serien inför årets säsong. Det finns säkert rationella förklaringar till detta beslut, men i mina ögon tar det lite udden av ett i grunden riktigt strategiskt beslut från FIA. 

Vad som kommer att hända med serien fram till 2022 är svårt att sia om, men i dagsläget kan det bli en tävlingsserie på sparlåga. 

Synd, eftersom det var en av de internationella tävlingsformer som dels visade bäst tillväxt, och dessutom med flera svenska profiler på startlinjen.

Motorsport i framtida OS

En annan möjlig utveckling som säkert kan få en och annan traditionalist att sätta kaffet i vrångstrupen är en ansökan från FIM att medverka i OS 2024 (Paris). 

Tanken är att el-trial ska bli en av de fem sporter som en organisationskommitté kan välja utöver de olympiska traditionella idrotterna. 

El-trial uppfyller gott och väl de krav (fokuserat på unga; lika tillgängligt för män som kvinnor; hållbart; spektakulärt, utövas på alla kontinenter; kräver ingen ny infrastruktur) som organisationen ställer på intresserade idrotter. Skulle el-trial väljas ut, blir det premiär för motorsport på OS. 

Efter framgångarna för motorsport i X-games, är det inte konstigt att IOC och den franska organisationskommittén sneglar på motorcykelsport. Detta skulle kunna vara en otroligt spännande möjlighet, och ett lyft för all motorsport. 

Men elektriska fordon är inte enda möjligheten för motorsport i framtiden. Bränsleceller, vätgas och andra nuvarande och framtida motoralternativ kan säkert vara tänkbara utvecklingar framöver. Dessutom finns problem med elektriska motorer. 

Säkerhetsmässigt behöver förbund och arrangörer tänka till och antagligen tänka nytt. Eftersom en elektrisk motor i jämförelse med en förbränningsmotor ger full effekt direkt, så behöver förare lära sig skillnaderna. En fråga blir också om man av just säkerhets- och konkurrensskäl kan tillåta både förbränningsmotorer och elektriska motorer i samma tävlingar? Slutligen kan man också fråga sig om publik och fans fullt ut uppskattar övergången till eldrift. 

Ljud är ju trots allt en icke oväsentlig del av upplevelsen vid ett motorevenemang.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Vita Hästen gör sin bästa säsong på länge i Hockeyallsvenskan. Men de ekonomiska villkoren är hotfulla och förtar delar av glädjen..

 "Det är tuffa siffror", säger klubbchefen Dan Björkman.

Klubben måste ha in 5 miljoner kronor innan sista april för att klara elitlicensen, det är den bistra verkligheten.

66-årige Lasse Diding, välkänd i Varberg som mångmiljonär, kommunist , fastighetsägare och tidigare hotelldirektör får rubriker eftersom han vill köpa namnet på stans bästa fotbollsarena, gamla traditionella Folkbergsvallen  och  döpa om den till Leninstadion

Diding  har redan en Leninstaty som han vill ställa vid fotbollsarenan i Varberg – lagom till den allsvenska arenan.

Det var som en saga. Lilla Åby-Tjureda gjorde på tre år en blixtresa till elitserien i bandy. Byggde rekordsnabbt och rekordbilligt en hall för 43 miljoner kronor som stod klar till premiären. Allt var glädje, hurrarop och applåder. Men alla sagor slutar inte lyckligt. Laget kom toksist i elitserien.

Så frågan är vad som händer? Blir det en snabbresa nedåt nu?

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Elias Pettersson genombrott i NHL är välkänt. Att hans stjärnglans stärks stadigt kommer det nu ytterligare bevis på. Han har skrivit ett personligt kontrakt med Vitamin Well där han ska bli en av varumärkets ambassadörer. Han  blir företagets första ambassadör inom ishockey.

Han lever ensam i dag och på existensminimum med en skuld hos Kronofogden på 20 miljoner kronor. Hustru och barn har flyttat och han tvingades lämna hus och jobb, men har nu varit spelfri i 20 månader och ser, trots all bedrövelse, en fortsättning på livet.

På ett år omsatte han 200 miljoner hos spelbolagen, han som knappt hade köpt en trisslott tidigare… Nu berättar han allt i boken Lukas Betting. Inte minst hur lätt det är att bli spelmissbrukare.

EBU, Europeiska radio- och TV-unionen, har säkrat både en förlängning och ett nytt avtal med  Internationella skidskytteförbundet. Ett kontrakt som gäller fram till 2026, med en möjlighet för IBU och EBU att förlänga ytterligare fyra år. Det innebär att det blir fortsatt mycket skidskytte i SVT.

Juventus betalar Atalanta runt 365 miljoner kronor för Dejan Kulusevski, men hans moderklubb får varken utbildningsersättning eller solidaritetsersättning. 

Och det är helt i sin ordning. Så märkliga är fotbollens regler.