Tystnad och inga avgaser i morgondagens racing

Under lång tid har motorsport varit utsatt för kritik för framför allt ljud och utsläpp av växthusgaser. I vissa fall har det nästan gränsat till förföljelse, där begrepp som ljuddagar och ljudmätningsstandarder har begränsat möjligheterna att utöva sporten. 

Många ser därför elektriska fordon som en räddning för motorsporten. Utsläpp av växthusgaser och decibel försvinner, utan att effekterna på motorerna reduceras i nämnvärd grad. Låter nästan för bra för att vara sant. 

Fullt gaspådrag. Inom motrorsporten finns det ett betydande intresse för att jobb med el i fordonen.

Många ser därför elektriska fordon som en räddning för motorsporten. Utsläpp av växthusgaser och decibel försvinner, utan att effekterna på motorerna reduceras i nämnvärd grad. Låter nästan för bra för att vara sant. 

De internationella motorförbunden FIA (bilsport) och FIM (motorcykelsport) har förståeligt nog lagt stora resurser på att snabba på utvecklingen. Samtidigt är de tillverkarna inte lika entusiastiska. 

De elektriska motorcyklar som finns på marknaden kommer ännu inte från de stora märkena, och för att utvecklingen ska få riktig fart krävs att branschens giganter tar steget in i elfordonsbranschen mer aktivt än vad som sker idag. 

På bilsidan ser det lite bättre ut, eftersom det i (väst-)världen finns ett tryck från konsumenter vad gäller eldrift.

Kungaklasser i ny banracing

En tävlingsserie som var tidigt ute med att kombinera intresse för racing med elektriska bilar var Formel E. Med en global tävlingskalender, skickliga förare, bra medietäckning och race som avgörs i stadsmiljö. 

Mycket har gjorts rätt, och från och med i år kommer teamen dessutom att slippa byta bil halvvägs in i loppet eftersom bilar och batterier utvecklats. I ökad grad kommer också biltillverkare och professionella team in i serien. 

Därmed ökar tävlingarnas attraktivitet och mediegenomslag. Prestandan för årets Gen2-bil kommer att ligga på över 330 hästkrafter och en topphastighet runt 280 km/h.

Även på motorcykelsidan kommer de elektriska fordonen starkt. Under årets MotoGP-event lanserar promotorn Dorna i samarbete med FIM en egen klass för elmotorcyklar – MotoE – vid fem av de europeiska tävlingarna på MotoGP-cirkusen. Första loppet sker i maj. 

Toppfarten  runt 270 km/h. 

Samtliga cyklar är från samma tillverkare, och grundtanken är att de vanliga MotoGP-teamen (och till viss del team från Moto2 och Moto3) ska delta i denna serie också. Grundtanken med entyps-cyklar är givetvis att det är förarens och teamens skicklighet som ska vara den avgörande faktorn.

Vad gick snett i Rallycrossen?

Att redan från början säkra de befintliga teamens engagemang borde antagligen FIA ha lagt mer kraft på. Under 2018 togs ett inriktningsbeslut att VM i Rallycross från och med 2022 ska vara helt elektriskt. Detta slogs upp stort i motorvärlden – både i traditionell och social media. 

Tyvärr verkar teamen inte ha varit lika entusiastiska, eftersom flera av de stora teamen lämnade VM-serien inför årets säsong. Det finns säkert rationella förklaringar till detta beslut, men i mina ögon tar det lite udden av ett i grunden riktigt strategiskt beslut från FIA. 

Vad som kommer att hända med serien fram till 2022 är svårt att sia om, men i dagsläget kan det bli en tävlingsserie på sparlåga. 

Synd, eftersom det var en av de internationella tävlingsformer som dels visade bäst tillväxt, och dessutom med flera svenska profiler på startlinjen.

Motorsport i framtida OS

En annan möjlig utveckling som säkert kan få en och annan traditionalist att sätta kaffet i vrångstrupen är en ansökan från FIM att medverka i OS 2024 (Paris). 

Tanken är att el-trial ska bli en av de fem sporter som en organisationskommitté kan välja utöver de olympiska traditionella idrotterna. 

El-trial uppfyller gott och väl de krav (fokuserat på unga; lika tillgängligt för män som kvinnor; hållbart; spektakulärt, utövas på alla kontinenter; kräver ingen ny infrastruktur) som organisationen ställer på intresserade idrotter. Skulle el-trial väljas ut, blir det premiär för motorsport på OS. 

Efter framgångarna för motorsport i X-games, är det inte konstigt att IOC och den franska organisationskommittén sneglar på motorcykelsport. Detta skulle kunna vara en otroligt spännande möjlighet, och ett lyft för all motorsport. 

Men elektriska fordon är inte enda möjligheten för motorsport i framtiden. Bränsleceller, vätgas och andra nuvarande och framtida motoralternativ kan säkert vara tänkbara utvecklingar framöver. Dessutom finns problem med elektriska motorer. 

Säkerhetsmässigt behöver förbund och arrangörer tänka till och antagligen tänka nytt. Eftersom en elektrisk motor i jämförelse med en förbränningsmotor ger full effekt direkt, så behöver förare lära sig skillnaderna. En fråga blir också om man av just säkerhets- och konkurrensskäl kan tillåta både förbränningsmotorer och elektriska motorer i samma tävlingar? Slutligen kan man också fråga sig om publik och fans fullt ut uppskattar övergången till eldrift. 

Ljud är ju trots allt en icke oväsentlig del av upplevelsen vid ett motorevenemang.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Damkronornas bojkott av landslagsspel ger effekt – nu regnar ekonomiskt stöd över hockeyns landslagstjejer. Efter torsdagens besked av Svenska Ishockeybundet, där rätten till ersättning för förlorad arbetsinkomst, garanterades fortsatte pengaregnet under fredagen.

"Kommunerna har slutat planera för idrott och fritid"

Många var överens vid ett seminarium i Almedalen på onsdagen, där Riksidrottsförbundet och Tankesmedjan Movium presenterade  en ny exempelsamling som belyser utmaningarna att planera för social hållbarhet och plats för idrott..

Discovery Sverige blir fortsatt mediepartner till Visma Ski Classics på Kanal. Det innebär sändningar i Kanal 9 och Eurosport Player från långloppen runt om i Europa i. Parterna är överens om ett tvåårigt avtal.  

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Det finns nio företag med svensk bakgrund i årets Formel 1 serie, trots att det inte finns en enda svensk förare. Det visar Spomotion Analytics färska F1-analys. Antalet svenska företag har fördubblats jämfört med i fjol. 

Spelinspektionen har slagit till mot spelbolagen för andra gången i år. Nu är det fyra spelbolag som tillsammans får böta drygt 20 miljoner kronor. De har erbjudit vadhållning på matcher där de flesta är under 18 år. Det är förbjudet.

De tio namnen till det populära programmet Mästarnas mästare är klara. De tio atleterna är indelade i två grupper. Inspelning startar i Grekland i september. I vår visas programmet på SVT och då får vi reda på vem som blev Mästarnas mästare 2020.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.