Inte alls så lite pengar i damfotbollen

SR är osakliga, subjektiva och saknar kvalitativ granskning.

Jag har idag anmält sportradion/ekonomiekot till granskningsnämnden.

Osakligt, utan faktainnehåll och relativitet, subjektivt och bristande kvalitet är de värdeord jag använt i min anmälan.

Sakfrågan är självfallet rapporten den 12 april om damallsvenskans ekonomi.

Tvångsradion påstår att damerna får sämre ersättning än herrarna. Det är en ren och skär lögn.

 

Tränare Stellan Carlsson i Piteå i söndagens match mellan Piteå IF och Djurgården på LF Arena Foto Pär Bäckström/ TT

Jag har gått igenom herrbasket, damfotboll, herrfotboll (allsvenska, superettan och div ett), herrhandboll. Tjejerna får mer per besökare och per tv-tittare än herrarna i samtliga ligor. 

När Rosengårds klubbchef säger att deras primära intäkt är sponsoravtal beror det på att de saknar förmåga att locka publik och att få publiken att betala för produkten. Har man inte en attraktiv produkt och förmågan att sälja den så klarar man inte konkurrensen om människors fritid.

Märkligt påstående

När Piteå damfotboll omsätter 11 miljoner är det mer än alla lag i herrbasketen utom Luleå. Det är också vad Sarah Sjöström omsätter ensam, mer än alla herrsimmare tillsammans. Sarah förtjänar varenda krona.

SR påstår vidare att ekonomin är bättre i Damallsvenskan än i Herrallsvenskan. Hur de mätt för att komma fram till den förvånande slutsatsen framgår inte. MFF ensamt bör ha ett eget kapital som överstiger omsättningen i Damallsvenskan. Herrklubbarnas nettoresultat är skyhögt högre än i damallsvenskan

För all kommersiell idrott, definierad som att spelarna/utövarna tjänar pengar till skillnad från de 99,3 procent procent av idrottarna som betalar, är ekonomin sedan länge helt jämställd. Alla får runt 60 procent av det värde de skapar. Några andra pengar finns inte i idrotten.

TV-avtalens värde styrs till 100 procent av antalet tv-tittare och värdet på den reklam som de genererar. Sponsorintäkter till 100 procent av hur mycket sponsorerna kan tjäna på att använda idrott i sin marknadsföring. Publikintäkter styrs till 100 procent av produktens attraktionskraft och klubbens förmåga att sälja sin produkt på en extremt konkurrensutsatt marknad.

Attraktionskraften bestämmer

När Annika Sörenstam var bäst i världen av alla kvinnliga idrottare tjänade hon ensam mer än både damfotbollen och herrbasketen i Sverige. Hon förtjänade också varenda krona.

Intäkter till kommersiell idrott handlar bara om hur duktig klubbar och ligor är på att skapa intäkter och göra sin produkt attraktiv. Anser man sig få för lite pengar har man definitionsmässigt inkompetensförklarat sig själv. Sen är konkurrensen om vår fritid och våra pengar stenhård och den blir värre, så jag påstår inte att det är enkelt.

Men påstå inte att det är bristande jämställdhet. Det är nämligen lögn och förbannad dikt. Trist bottennapp av P1 morgon. Som trogen lyssnare blir jag ledsen.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Skuldtyngda Östersunds FK:s desperata handling att skriva upp värdet på spelartruppen till 64,9 miljoner kronor för att rädda elitlicensen får bakläxa av Svenska fotbollförbundets ekonomichef Kjell Sahlström.  ÖFK gick med drygt 50 miljoner i förlust 2019 och det egna kapitalet visade på minus 19,7 miljoner vid årets slut.

- Nej, man kan inte göra på det här sättet och det vet alla klubbar, säger Sahlström, som också är sekreterare i licensnämnden, till SVT Sport. 

Svenska bandyförbundets avtal med Uppsala kommun går ut i år. Bli inte ett dugg förvånade om nästa års final spelas i Västerås. Jag ställde frågan till Bandyförbundets ordförande Per Anders ”Nöne” Gustafsson. Hans svar: ”Rocklunda är vår största inomhusarena”. Det är svar nog. Cirka 7 000 åskådare ryms i arenan.

Nu finns svart på vitt. 22 personer i Fifas exekutivkommitté fick mutor för att rösta så att Ryssland och/eller Qatar tilldelades fotbolls-VM 2018 och 2022 menar amerikanska åklagare enligt The New York Times.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

I tider av stor ekonomisk oro har SHL-laget Malmö Redhawks skrivit ett tre-årigt samarbetsavtal, värt 5 miljoner, med RSA-gruppen, el och data. Företaget, med sin bas i syd-Sverige, är först på den nya nivån ”Stjärnpartner” och blir Redhawks största partner.

ATG delar ut vinster i efterhand efter att ha avslöjat en spelkupp.

Nu har ATG tagit beslut.. Spelaren på Malta som vann 15,5 miljoner får ingapengar utan de går i stället till 95 000 kunder.

Nent Group med Viasat förlorar rättigheterna till Champions League efter 29 år. En ny aktör tar över efter säsongen 2021?  Dagens Media skriver att Telia, som äger TV4, har köpt rättigheterna för 1 miljard kronor per år. Telia uppges ha köpt rättigheten till 2024.

Det uppges vara samma summa som Nent Group betalade för rättigheten i Sverige, Danmark och Norge för att få sända Champions League. 

För mindre än en månad sedan avbröts den hockeyallsvenskan finalen mellan Björklöven och Modo – ställningen var 1-1 i matcher och båda lagen tvingades ställa in resten av säsongen med anledning av corona-utbrottet.

I dag är Modo:s trupp slagen i spillror och ledarduon Björn Hellqvist, tränare och Fredrik Glader, sportchef, har den svåra uppgiften att bygga ett helt nytt lag inför säsongen 2020-2021.