Krönikor

SvFF skärper reglerna för agenter

Match fixing utgör just nu det största globala hotet mot idrottens integritet och trovärdighet, och det är långt värre än dopingproblematiken. Problemet är globalt och särskilt stort inom fotbollen, även här i Sverige, skriver advokat Karl-Ole Möller.

Avtal har aldrig varit viktigare

Krönika: Idrottsarenan är givetvis den centrala punkten i alla sportevenemang, inte bara sportsligt utan också i ekonomiskt avseende. Därför är det så viktigt med avtal i alla tänkbara delar, skriver Karl Ole Möller.

3. Ekonomin alltid en nyckelfråga

Utveckling: Det finns nyckelbestämmelser i ett avtal om hur man upplåter rättigheter och vad som ingår, skriver Karl Ole Möller i tredje artikeln i serien om Hospitality och vill ge klubbar och förbund mer råd. 

2: Chans till intäkter, men...

Krönika: Hospitality kan bli en extra inkomstkälla för en arrangör. Förutsättningen är ett avtal som klargör alla villkor, skriver Karl Ole Möller i den andra artikeln som beskriver möjligheter till intäkter för föreningar och förbund.

1: Möjligheter och risker med hospitality

Krönika: Att jobba med hospitality vid evenemang innebär möjligheter, men också risker. I tre delar ska advokat Karl Ole Möller redovisa vad en arrangör måste tänka på. Häng med från början.

När rätt plötsligt blir fel...

Krönika: Nu är vi där igen. Ett avtal gällde inte i själva verket. Det visar hur viktigt det är med juridiskt hållbara avtal, inte minst beroende på sportindustrins stora kommersiella värden, skriver Karl Ole Möller.

Kom ihåg, upprätta alltid skriftliga avtal

Krönika: ”Ta det som en regel, se till att alla skriftliga avtal innehåller en bestämmelse som anger att alla ändringar eller tillägg till avtalet ska ske skriftligen och undertecknas av båda parter”, uppmanar Karl Ole Möller i sin advokatspalt.

Intäkterna har blivit ett måste

Krönika: Sportindustrin växer och likaså arenasponsring. I dagens krönika redogör Idrottens Affärers medarbetare, advokat Karl Ole Möller, för turerna bakom en uppgörelse när ett företag sätter namn på en arena.

Avtalen vägen till att tjäna pengar

Krönika: I Idrotten Affärers serie ”Sports Marketing/Management” tar advokat Karl-Ole Möller nu upp konsult- och försäljningsstöd vid sportevenemang. Han ger en mängd råd inför  försäljning av kommersiella rättigheter.

Ta aldrig risker, skriv avtal!

Krönika: Konkurrensen kring sportevenemangen växer hela tiden, allt större summor står på spel, en arrangör har helt enkelt inte råd att ta samma risker som förr. Betydelsen av att skriva avtal har ökatr avsevärt, skriver advokat Karl Ole Möller i ämnet Sports Markerting och juridik.

Nu ska vi hårdbevaka Sports Marketing

Krönika: "Sportindustrin växer i rasande takt och utgör mer än 3 procent av världshandeln och 3,7 procent av BNP för de 27 medlemsstaterna inom EU. Sportindustrin har blivit big business", skriver advokat Karl Ole Möller som ska hårdbevaka branschen här på Idrottens Affärer.

Men jämna mellanrum kommer rapporter om hockeyklubbar i ekonomiska svårigheter. Men nu plötsligt rapporterar Ishockeyförbundets licensnämnd att när prövningen av elitlicens inför den kommande säsongen 2018/2019 avslutades blev facit både unikt och glädjande..Inte en enda klubb i SHL, SDHL och HockeyAllsvenskan fick underkänt.

Nu är det på riktigt. På fredagsförmiddagen togs de första spadtagen till en ishall med fullstor bandyplan. Platsen är Gubbängens IP i södra Storstockholm. Den är mer än efterlängtad, inte minst av Hammarby Bandy. Hallen kommer att kosta 150 miljoner kronor.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Sponsringen i svensk idrott uppgår till 5,4 miljarder kronor och handlar allt mindre om exponering via skyltar. Numera vill företagen betona ett aktivt samhällsengagemang, rapporterar Thomas Björn efter samtal med sponsorexperter. 

Östersund var inte långt ifrån att bli en vinnare i dubbelmötet med Arsenal. London-klubben drog dock det längsta strået till slut, men det fanns stora vinnare. Östersunds vinst på bortaplan bidrog till att tre kuponger på Europatipset lyckades pricka in 13 rätt och 1 miljon kronor i vinst.

Lördagens högt ställda förväntningar inför Sveriges kvartsfinal i VM mot England-VM infriades med en publiksiffra på 2,8 miljoner TV-tittare. Det innebar  rekord för TV-tittande. Det mytomspunna VM 1994 då 2,4 miljoner personer såg Sverige vinna kvartsfinalen mot Rumänien raderades.

Det råder Christiano Ronaldo-feber i Turin. Enligt tyska Sky Sport sålde Juventus 520 000 tröjor med nummer 7 ryggen för 1 000 kronor styck – på ett dygn sedan affären blivit officiell.