Krönikor
Imagerättigheter när en idrottare får ett eget värde I tidigare artiklar har betoningen främst berört olika frågor kring sports marketing, i klartext marknadsföringen och kommersialiseringen av idrotten genom olika avtal. Här vill jag också ge synpunkter på avtal kring en idrottsutövares kommersialisering av rättigheter (imagerättigheter) knutna till honom eller henne personligen skriver Karl Ole Möller. Ett ämne som är högaktuellt i och med fallet Christiano Ronaldo. |
|
SvFF skärper reglerna för agenter Match fixing utgör just nu det största globala hotet mot idrottens integritet och trovärdighet, och det är långt värre än dopingproblematiken. Problemet är globalt och särskilt stort inom fotbollen, även här i Sverige, skriver advokat Karl-Ole Möller. |
|
Avtal har aldrig varit viktigare Krönika: Idrottsarenan är givetvis den centrala punkten i alla sportevenemang, inte bara sportsligt utan också i ekonomiskt avseende. Därför är det så viktigt med avtal i alla tänkbara delar, skriver Karl Ole Möller. |
|
3. Ekonomin alltid en nyckelfråga Utveckling: Det finns nyckelbestämmelser i ett avtal om hur man upplåter rättigheter och vad som ingår, skriver Karl Ole Möller i tredje artikeln i serien om Hospitality och vill ge klubbar och förbund mer råd. |
|
2: Chans till intäkter, men... Krönika: Hospitality kan bli en extra inkomstkälla för en arrangör. Förutsättningen är ett avtal som klargör alla villkor, skriver Karl Ole Möller i den andra artikeln som beskriver möjligheter till intäkter för föreningar och förbund. |
|
1: Möjligheter och risker med hospitality Krönika: Att jobba med hospitality vid evenemang innebär möjligheter, men också risker. I tre delar ska advokat Karl Ole Möller redovisa vad en arrangör måste tänka på. Häng med från början. |
|
När rätt plötsligt blir fel... Krönika: Nu är vi där igen. Ett avtal gällde inte i själva verket. Det visar hur viktigt det är med juridiskt hållbara avtal, inte minst beroende på sportindustrins stora kommersiella värden, skriver Karl Ole Möller. |
|
Kom ihåg, upprätta alltid skriftliga avtal Krönika: ”Ta det som en regel, se till att alla skriftliga avtal innehåller en bestämmelse som anger att alla ändringar eller tillägg till avtalet ska ske skriftligen och undertecknas av båda parter”, uppmanar Karl Ole Möller i sin advokatspalt. |
|
Intäkterna har blivit ett måste Krönika: Sportindustrin växer och likaså arenasponsring. I dagens krönika redogör Idrottens Affärers medarbetare, advokat Karl Ole Möller, för turerna bakom en uppgörelse när ett företag sätter namn på en arena. |
|
Avtalen vägen till att tjäna pengar Krönika: I Idrotten Affärers serie ”Sports Marketing/Management” tar advokat Karl-Ole Möller nu upp konsult- och försäljningsstöd vid sportevenemang. Han ger en mängd råd inför försäljning av kommersiella rättigheter. |
|
Ta aldrig risker, skriv avtal! Krönika: Konkurrensen kring sportevenemangen växer hela tiden, allt större summor står på spel, en arrangör har helt enkelt inte råd att ta samma risker som förr. Betydelsen av att skriva avtal har ökatr avsevärt, skriver advokat Karl Ole Möller i ämnet Sports Markerting och juridik. |
|
Nu ska vi hårdbevaka Sports Marketing Krönika: "Sportindustrin växer i rasande takt och utgör mer än 3 procent av världshandeln och 3,7 procent av BNP för de 27 medlemsstaterna inom EU. Sportindustrin har blivit big business", skriver advokat Karl Ole Möller som ska hårdbevaka branschen här på Idrottens Affärer. |
På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.