Nu ska vi hårdbevaka Sports Marketing

Sportindustrin växer i rasande takt och utgör mer än 3 procent av världshandeln och 3,7 procent av BNP för de 27 medlemsstaterna inom EU. Sportindustrin har blivit ”big business”. Och det ska vi hårdbevaka här på Idrottens Affärer.
Sport tillhör underhållningsbranschen och allt stora evenemang måste regleras i avtal och försäkringar. Från det stora till det stora arrangemanget. Foto: Scanpix


I dess spår har även följt en snabb utveckling av den juridik och de marknadsföringsmetoder som är kopplade till kommersialiseringen av sporten, särskilt sportevenemang och exploateringen av idrottsstjärnors olika rättigheter.

Den här branschen, som har influerats i första hand från USA, kallas populärt för Sports Marketing.

Utan de enorma intäktsströmmar som kommer från avtal inom Sports Marketing, så skulle många stora sportevenemang aldrig kunna arrangeras och genomföras, och många idrottsföreningar och enskilda idrottsmän skulle heller inte ha råd att träna och delta i dessa evenemang.

Överenskommelser måste regleras

Sponsring är i och för sig ett välbekant begrepp inom den svenska idrottsrörelsen sedan lång tid tillbaka.

Men den snabba utvecklingen av nya media och andra kommunikationskanaler, den florerande byggnationen av nya arenor runt om i landet, lanseringen av enskilda idrottsstjärnors egna varumärken, etc., har lett till ett ökat behov av att reglera olika överenskommelser i genomtänkta avtalsstrukturer och hållbara ekonomiska modeller.

Numera står stora belopp på spel och sportindustrins aktörer ställer allt större krav på att de verkligen tillförsäkras de rättigheter som de i många fall betalar miljontals kronor för.

Inga handslag längre

Den kommersiella hanteringen har utvecklats betydligt, vare sig det handlar om sponsring av ett sportevenemang, genomförande av TV-sändningar, hantering av den nybyggda arenan med alla dess ingående komponenter eller enskilda idrottsstjärnors användning av sin egen image och personlighet.

Där man förr löste affärerna med ett handslag på idrottsföreningens kansli kan idag kräva omfattande förhandlingar med stöd av affärsmän och jurister.

Kraven på att förhandla, dokumentera och verkställa träffade avtal har ökat.

Stjärnor som handelsvaror

Vidare har varumärken och andra immateriella rättigheter inom sportvärlden fått en allt ökande betydelse. Sportevenemang, klubblag och enskilda idrottsstjärnor betraktas numera som ”handelsvaror” som kan kommersialiseras, köpas, säljas eller bytas bort för svindlande summor.

Utvecklingen i andra länder inom EU har kommit lång i dessa delar, t ex Storbritannien, där en fotbollsklubb som Manchester United FC idag är noterad på London Stock Exchange och redan år 2000 erhöll en marknadskapitalisering på svindlande 1 miljard pund (ca 10 miljarder kronor).

Ett annat exempel är English FA Premier League, som sålde sändningsrättigheterna för 2010-2013 års säsonger för rekordsumman 1,8 miljarder pund (ca 18 miljarder kronor).

Ställer krav

Avtalens betydelse inom Sports Marketing har alltså ökat signifikant under de senaste åren, mycket beroende på de allt större summor som spenderas inom sportindustrin.

Sportevenemangen ökar i en rasande fart. Klassiska svenska motionslopp som genomförts i decennier blir nu fulltecknade på loppet av några timmar.

Tiotusentals deltagare ställer allt större krav på arrangörerna av evenemangen, som i sin tur blir beroende av att knyta till sig lämpliga sponsorer.

Riskfyllt med arrangemang

Den ökande konkurrensen inom eventindustrin (med flera stora arenabyggen som måste kunna bära sina kostnader) har lett till krav på bättre organisation och högre upplevelsegrad än tidigare.

Dessutom har arrangerandet av sportevenemang blivit en riskfylld verksamhet idag, vilket framgått inte minst av den senaste tidens händelser, där såväl NYC Marathon och Boston Marathon drabbades av oförutsedda katastrofer, om än av olika slag.

Allt det här ska vi återkomma till.

Karl Ole Möller

"Karl Ole Möller arbetar vid advokatfirman NORDIA och har lång erfarenhet som juridisk rådgivare åt välkända aktörer inom sport- och underhållningsbranschen. Bland hans uppdragsgivare återfinns såväl ledande globala företag inom sports management som professionella idrottsmän på högsta elitnivå, bl a inom ishockey och fotboll. Han har medverkat som rådgivare vid några av Sveriges största investeringsavtal inom sport och arenarelaterade frågor liksom vid internationella sportevenemang inom bl a tennis, golf och friidrott.

Fakta

”I några kommande artiklar ska jag ge synpunkter och praktiska råd för olika typer av avtal inom Sports Marketing, som riktar sig till alla som berörs av dessa frågor, vare sig som sponsor, rättighetsinnehavare, arrangör av evenemang eller andra som är involverade i organiseringen, marknadsföringen eller kommersialiseringen av sportevenemang och enskilda idrottsutövare.

Frans Fransson (inte verifierad)

lör, 2013-04-20 10:48

1. Mycket bra initiativ!

Det är positiva och glädjande nyheter att ni nu kommer hårdbevaka det växande området sports marketing. Behovet av kompetens inom juridiska frågor har vuxit sig starkare de senaste åren. Därför vill jag understryka hur viktigt det är att få flera kanaler som arbetar med kunskapsspridning av ämnesområdet.

Dan Persson

lör, 2013-04-20 11:24

2. Välkomna

Kul, juridiken inom idrotten ökar i betydelse, inte bara för att mängden pengar är stor, även nya lagar och skatteregler ändrar spelplanen med juridiken som verktyg.

Byggaren Michael Cocozza i Linköping fyllde 60 år på torsdagen – då skänkte han 20 mijoner till elva idrottsklubbar plus  Linköpings stadsmission. En total överraskning för mottagarna.

När nykomlingen Åby-Tjureda i elitserien basunerade ut att vi ska bygga en bandyhall var det många som hånlog. En bandyhall mitt i skogen i Åby-Tjureda socken med 750 invånare? Det går inte, var andemeningen. Underskatta aldrig smålänningar. Nu är hallen klar. Bygget tog fem månader. Världsrekord?

Kostnad: 43 miljoner kronor. Hallen är stålklädd men fullisolerad. Ljus och fin invändigt med träläktare som ger ett varmt intryck, Yta: 78x120 meter. Plats för 2 000 stående, plus 102 stolar som monterades på torsdagen. Takhöjd tolv meter till lamporna enligt Bandyförbundets bestämmelser.

Svaneholm Open lockade med några av världens bästa spelare till den nya tennisturneringen vid slottet. Men det kom alldeles för få åskådare och arrangemanget gick back. 

Arrangörsbolaget saknar pengar och kan inte betala räkningarna, enligt Sydsvenskan.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nordea återkommer som landets ledande sponsor till tennis. Banken har en lång tradition som tennissponsor, allra senast för Nordic Light Open åren 2002–2008. Damturneringen i Båstad gällde det då, nu går banken all- in för både damtävlingen och herrturneringen, den som är en av tourens äldsta och mest populära tävlingar. Nu skaSwedish Open bli Nordea Open, en tvåveckors tennisfest sommaren 2020.

Rättigheter att sända stora idrottstävlingar i tV  halkar hit och dit. Köpslåendet är intensivt och som konsument är det inte lätt att alltid hänga med. De gäller att ha rätt abonnemang.

Glädjen över att SVT var tillbaka i en huvudroll vid ishockey-VM i fjol blev kortvarig. Förvisso är SVT kvar VM t o m 2023, men sedan tar Nent Group med Viasat-kanalerna, Viaplay, TV3 och TV6 tillbaka ett eget herravälde. Kontraktet är signerat och gäller fem år, 2024–2028.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.