Kunden bestämmer alltid (2)

ATG har länge drivit på för att Sverige snabbt ska omreglera spelmarknaden och införa en licensreglering. Syftet är att skapa bättre ekonomiska förutsättningar för hästsporten. Man upplever att EU-reglerade spelbolag slipper under konkurrens på lika villkor.
Civilminister Ardalan Shekarabi (S) är ansvarig för en ny spelreform. Foto: Fanni Olin Dahl, TT

 

Vi välkomnar att ATG har anammat förslaget om ett licenssystem för spel i Sverige, så som redan har skett i flertalet övriga EU-länder. Särskilt välkommet är att ATG vill öppna upp för all spelverksamhet utan undantag. Det är ju först när spelet sker inom en svensk reglering som riksdag och regering har en reell påverkansmöjlighet.

 Vad ATG emellertid inte tycks ha tagit till sig är att det är de spelbolag som agerar på den internationella digitala marknad som kunderna befinner sig på är som utsatta för verklig konkurrens. Medlemsföretagen i Branschföreningen för onlinespel (BOS) har sedan digitaliseringen startade för 20 år sedan levt varje dag med att kapa kostnader, lyssna på kunderna och skapa det värde kunderna efterfrågar till det pris de är beredda betala.

Den 10 juni presenterade ATG ett förslag till spelreglering för framtiden.

Grundtankarna är att inga spelprodukter ska få ha högre vinstnivåer än 90 % av insatserna och att priset - vad spelarna i genomsnitt förlorar - alltså alltid ska vara minst 10 % av insatsen, att spel på hästar ska kosta kunderna ytterligare 5,6 %  och att skatt ska tas ut med 20 % på spelnettot.

 Hela resonemanget är att eftersom hästnäringen behöver pengar ska spelarna betala högre priser för alla spelprodukter än vad de är beredda till. För att räknestycket ska gå ihop måste också skatter och avgifter tas ut på så höga nivåer att spelbolag inte kan bekosta att leverera den användarupplevelse som är nödvändig för att attrahera kunder.

Kunderna ska alltså inte bara betala ett högre pris, de ska också köpa en produkt de inte efterfrågar.

Det som står klart är att ATG:s förslag liksom dagens föråldrade reglering helt saknar kopplingar till den mäktigaste faktorn på en modern marknad: kunden. Förslaget bygger på förutsättningen att kunden inte har något inflytande över sin egen plånbok.

Vi vet att kunden inte accepterar den behandlingen. ATG:s lösning på detta är att kunden ska tvingas köpa den sämre produkten till det högre priset, genom att i Sverige blockera internettrafik och betalningar till spelbolag utan svenskt tillstånd. Vi vet av egna erfarenheter att detta saknar effekt.

Den reform av spelmarknaden som civilminister Ardalan Shekarabi (S) nu står i begrepp att inleda riskerar att få en olycklig start med ATG:s kampanj.

Rådet är att inte utgå från hur mycket ett spelbolag vill tjäna, utan istället lära känna spelarnas förutsättningar och rätta sig efter dem. Medlemsföretagen i BOS, som deltagit i omregleringar i Europa och som agerar på den marknad ATG nu säger sig vilja beträda, bidrar gärna med kunskaper och erfarenheter i den process av dialog och kunskapsutbyte vi alla nu står inför. Att minister Shekarabi med ATG:s förslag får andra problem att hantera än en effektiv spelreglering är beklagligt. Dessvärre riskerar ATG:s förslag till modell att försena den reform som alla, inklusive ATG och kunderna, så väl behöver.

BOS styrelse

Magnus Silfverberg, Betsson

Peter Alling, Unibet

Per Norman, MrGreen

Sverker Skogberg, PAF

David Foster, Betfair

VM-perioden i fotboll är en klass för sig själv. Vänner och familj samlas och diskuterar möjligheter och hinder för olika landslag. Aldrig är många emotionellt involverad i spekulationerrunt  favoriter, både bland lag och spelare. Men VM är också en marknadsplats och viktig kassako för stora bolag. Landslagens matchställ är ett bra exempel att se hur bolagen cashar-in med Nike, Adidas och Puma som de största aktörerna.

Nu är det på riktigt. På fredagsförmiddagen togs de första spadtagen till en ishall med fullstor bandyplan. Platsen är Gubbängens IP i södra Storstockholm. Den är mer än efterlängtad, inte minst av Hammarby Bandy. Hallen kommer att kosta 150 miljoner kronor.

22-28 mars 2021 avgörs konståknings-VM i Stockholm. Konståkningsförbundet tilldelades nyligen arrangemanget i kamp med Zagreb, Bratislava, Soul och Milano. När VM 2008 avgjordes i Göteborg inför 85 000 åskådare gjorde förbundet en vinst på 10 miljoner kronor. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Sponsringen i svensk idrott uppgår till 5,4 miljarder kronor och handlar allt mindre om exponering via skyltar. Numera vill företagen betona ett aktivt samhällsengagemang, rapporterar Thomas Björn efter samtal med sponsorexperter. 

Östersund var inte långt ifrån att bli en vinnare i dubbelmötet med Arsenal. London-klubben drog dock det längsta strået till slut, men det fanns stora vinnare. Östersunds vinst på bortaplan bidrog till att tre kuponger på Europatipset lyckades pricka in 13 rätt och 1 miljon kronor i vinst.

Lördagens högt ställda förväntningar inför Sveriges kvartsfinal i VM mot England-VM infriades med en publiksiffra på 2,8 miljoner TV-tittare. Det innebar  rekord för TV-tittande. Det mytomspunna VM 1994 då 2,4 miljoner personer såg Sverige vinna kvartsfinalen mot Rumänien raderades.

Det råder Christiano Ronaldo-feber i Turin. Enligt tyska Sky Sport sålde Juventus 520 000 tröjor med nummer 7 ryggen för 1 000 kronor styck – på ett dygn sedan affären blivit officiell.