Folkspel tar hjälp av ATG

Folkspel och ATG fördjupar sitt samarbete. Nu ska de med gemensamma krafter lyfta Sverigelotten.
Folkspel och ATG:s samarbete utökas. Nu senast gäller det Sverigelotten.

 

Både Folkspel och ATG visade nyligen upp bra siffror för 2015. De förstnämnda kunde se till att återbetalningen – det vill säga överskottet – till de svenska idrottsföreningarna ökade med 22 procent jämfört med föregående år. Och ATG ökade sin omsättning med 304 miljoner kronor – och sitt netto med 93 miljoner kronor. 

Nu börjar Folkspel marknadsföra Sverigelotten med hjälp av ATG och deras ombud.

– Vi har samarbetat sedan 2007 i distributionsfrågor av lotter och det har varit ett väldigt bra samarbete. För en framtida spelmarknad utökas nu detta samarbete, med produkten Sverigelotten och en gemensam marknadsföring av den. Vi har för avsikt att öka Sverigelottens utveckling avsevärt de kommande åren, och det ska vi göra genom samarbete med ATG som gäller både distribution och marknadsföring, säger Hans Sahlin, vd för Folkspel.

Sverigelotten är Folkspels motsvarighet till Svenska Spels Triss, och det går att vinna upp till 25 miljoner kronor direkt på skrapet. Precis som med alla andra produkter från Folkspel går överskottet direkt tillbaka till svenskt föreningsliv. 

– Mer pengar skapar växtkraft för Sveriges föreningar – vilket är vårt uppdrag. Vi har stora förväntningar på det här, säger Hans Sahlin.

Tobias Jansson

Patrik Sjöberg, Emma Green, Erica Johansson och Christian Olssonhar tränat här under upväxten, men nu är Slottskogshallen borta. På söndagskvällen började hallen att brinna, av okänd anledning, och gick inte att rädda.

Två sponsorer lovar atleterna 970 000 kronor om de sätter världsrekord under friidrotts-VM i Doha 27 september – 6 oktober. Utöver detta ger guld 580 000, silver 290 000 och brons 190 000 kronor. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Damkronorna och den högsta damligan, SDHL, har jagat rubriker den senaste månaden. Från bojkotten av landslagsturneringen i Finland och nu presentation av huvudsponsor för SDHL.

C More har ingått avtal som exklusiv mediepartner till ESS - Elitserien i Speedway med start säsongen 2020. Storsatsningen innebär att Elitseriens samtliga 82 matcher sänds i C Mores kanaler. Två matcher per omgång, en på tisdag och en på torsdag, är huvudmatcher och planeras att sändas i Sportkanalen.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.