Regeringens anslår tuff linje mot spelbolagen

Han ställde sig framför alla representanter från spelbolagen och deklarerade tydligt:

- Dämpa er. "Annars kommer regeringen att att ta fram nya regler som begränsar marknadsföring", 

Civilminister Ardalan Shekarabi (S) gjorde sig till talesman för åtskilliga svenskar

Civilminister Ardalan Shekarabi (S) varnade spelbolagen och menade att de hade gått för långt och dtruntat i anbefallen måttfullhet. Foto: Janerik Henriksson / TT

 

Han menade i klartext att många spelbolag struntar i lagen om måttfull marknadsföring.

 

Blir det ingen skärpning tämligen omedelbar då ska regeringen sätta hårt mot hårt. Bolagen får ett ultimatum.  Är det bättre den sista mars, då…

– Vi förväntar oss, utöver det självklara att bolagen följer lagen om måttfull marknadsföring, att de också jobbar med självreglering vad gäller omfattning och utformning av marknadsföring, sa han vid presskonferens efter mötet med bolagen.

Kommer inte branschen med ett eget initiativ innan den 31 mars, som leder till en märkbar förändring, så kommer regeringen att börja arbeta med att ta fram nya regler för reklamen.

Spelbolagens investeringar i reklam har, enligt avslöjandesiffror från Kantar Sifor, nästan fördubblats de senaste två åren och budskapen här mycket mer provocerande. 

Ytterligare belägg Bara utgör de 190 anmälningarna under januari till Konsumentverket.

Gustaf Hoffstedt, generalsekreterare för Bos, och Jenny Nilzon, vd på Sper, representerade de  två branschorganisationer som finns för spelbolag i Sverige . Men bara halva antalet av aktiva bolag i Sverige ingår där…

Men viss självreglering finns där. 

– Jag tror att det kan bli rätt utmanande. Det finns bland annat en kartellagstiftning man måste ta hänsyn till där, i fall vi till exempel skulle låsa in oss i ett rum och börja dela ut sändningstider eller liknande till våra medlemmar. Men vi tar naturligtvis hem den frågan också, säger Gustaf Hoffstedt, generalsekreterare för Bos till DN. 

–På något sätt måste vi vara kluriga nu och se hur vi når ut till de andra också, säger Jenny Nilzon, på Speer. 

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Inte mindre än åtta lag av Hockeyallsvenskans 14 spelar under Licensnämndens lupp under säsongen 2019-2020. De har samtliga beviljats dispens från kapitalkravet, en dispens som bara kan ges en gång under en fem års period.

Patrik Sjöberg, Emma Green, Erica Johansson och Christian Olssonhar tränat här under upväxten, men nu är Slottskogshallen borta. På söndagskvällen började hallen att brinna, av okänd anledning, och gick inte att rädda.

Skidåkarparet Anna och Johan Olsson bor numera i Sundsvall och arrangerar bland annat skidkurser och inspirationskvällar runt om i landet, en verksamhet som de ska utöka från och med i höst via ett avtal med Vasaloppet

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Damkronorna och den högsta damligan, SDHL, har jagat rubriker den senaste månaden. Från bojkotten av landslagsturneringen i Finland och nu presentation av huvudsponsor för SDHL.

NentGroup tänder upp Champions League-studion när världens bästa klubblagsturnering i fotboll återvänder. Streamingtjänsten Viaplay direktsänder, samtidigt som TV6 bevakar minst två matcher/omgång medan resterande visas på Viasats kanaler.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.