Regeringens anslår tuff linje mot spelbolagen

Han ställde sig framför alla representanter från spelbolagen och deklarerade tydligt:

- Dämpa er. "Annars kommer regeringen att att ta fram nya regler som begränsar marknadsföring", 

Civilminister Ardalan Shekarabi (S) gjorde sig till talesman för åtskilliga svenskar

Civilminister Ardalan Shekarabi (S) varnade spelbolagen och menade att de hade gått för långt och dtruntat i anbefallen måttfullhet. Foto: Janerik Henriksson / TT

 

Han menade i klartext att många spelbolag struntar i lagen om måttfull marknadsföring.

 

Blir det ingen skärpning tämligen omedelbar då ska regeringen sätta hårt mot hårt. Bolagen får ett ultimatum.  Är det bättre den sista mars, då…

– Vi förväntar oss, utöver det självklara att bolagen följer lagen om måttfull marknadsföring, att de också jobbar med självreglering vad gäller omfattning och utformning av marknadsföring, sa han vid presskonferens efter mötet med bolagen.

Kommer inte branschen med ett eget initiativ innan den 31 mars, som leder till en märkbar förändring, så kommer regeringen att börja arbeta med att ta fram nya regler för reklamen.

Spelbolagens investeringar i reklam har, enligt avslöjandesiffror från Kantar Sifor, nästan fördubblats de senaste två åren och budskapen här mycket mer provocerande. 

Ytterligare belägg Bara utgör de 190 anmälningarna under januari till Konsumentverket.

Gustaf Hoffstedt, generalsekreterare för Bos, och Jenny Nilzon, vd på Sper, representerade de  två branschorganisationer som finns för spelbolag i Sverige . Men bara halva antalet av aktiva bolag i Sverige ingår där…

Men viss självreglering finns där. 

– Jag tror att det kan bli rätt utmanande. Det finns bland annat en kartellagstiftning man måste ta hänsyn till där, i fall vi till exempel skulle låsa in oss i ett rum och börja dela ut sändningstider eller liknande till våra medlemmar. Men vi tar naturligtvis hem den frågan också, säger Gustaf Hoffstedt, generalsekreterare för Bos till DN. 

–På något sätt måste vi vara kluriga nu och se hur vi når ut till de andra också, säger Jenny Nilzon, på Speer. 

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Östersunds FK har lyckats samla in 20 miljoner kronor.

- Målet är uppnått, lyder glädjemeddelandet på klubbens hemsida

Det var tidigt i höstas som ÖFK satte upp målet att få in 20 miljoner kronor i externt kapitaltillskott för att klara ekonomin.

Handbolls-EM, startar i dag, fredag. Spelplats som så många gånger förr, i olika sporter, är Scandinavum i Göteborg.

”Sveriges mesta arena” sedan invigningen 1971 – här har inte mindre än 16 europeiska mästerskap genomförts i arenan. Nu är det åter dags när EM i handboll 2020 drar igång och då blir arenans 17:e EM. Tillsammans med 18 världsmästerskap gör det Scandinavium till en riktig mästerskapsarena.

Dagen kryper sakta närmare. Ni vet, första söndagen i mars är det alltid dags. 15 000 skidåkare  preparerade i Berga By, minst det tiodubbla antalet människor lika redo vid TV:n. Vasaloppets strapatser delas av åtskilliga, nio mil kräver en hel del. I år kanske mer än på många år. Det är minimalt med snö.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Ibland tar sig idrottssponsring uttryck i de mest märkliga och positiva formerna. Som  i Göteborg. I december genomförde Göteborgsvarvet, till förmån för WaterAid, en julkampanj för att samla in pengar till ett livsviktigt arbete - och resultatet blev strålande!

Sportbladet inleder en storsatsning på bandy som innebär sändning av Elitseriens samtliga matcher. Aftonbladet fortsätter arbetet med Bandypulspå samma sätt som tidigare, men utvecklar samtidigt sändningarna för att få en större målgrupp.

Juventus betalar Atalanta runt 365 miljoner kronor för Dejan Kulusevski, men hans moderklubb får varken utbildningsersättning eller solidaritetsersättning. 

Och det är helt i sin ordning. Så märkliga är fotbollens regler.