Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

Utveckla produkten, sen kan ni börja tänka på matcherna

REVPAS, det enkla underlaget för att avskeda chefer.

Kristof Vogel har på sin blogg Den osynliga handen, http://osynligahanden.blogspot.com/ Gjort en alldeles utmärkt sammanställning av hur illa läget är i Fotbollsallsvenskan.

REVPAS står för Revenue per available seat, dvs om det finns 10 000 platser och 15 hemmamatcher så ska 150 000 säten fyllas. Då är det bara ta totalintäkten för entré och dela den med 150 000 så får man sitt REVPAS, dvs intäkten per tillgänglig stol. Hotell världen över använder REVPAR (Revenue per available room) som sitt viktigaste nyckeltal sedan mer än 20 år och det finns inget bättre nyckeltal för det som definieras som Inventory business (man har ett antal rum, flygstolar, arenasäten, timmar som skall beläggas).

Kristof är den bästa analytiker vi har i idrotts-Sverige och där jag tycker baserat på empiri och erfarenhet med syftet att provocera lite har Kristof fakta som underlag.

Det Kristof nu visat är att om de allsvenska klubbarnas ledning varit hotellchefer hade samtliga fått sparken. Även den bästa är helt enkelt för dålig. När en klubb har 40 kronor i intäkt per stol på arenan och match så är det ett misslyckande.

Nu är det inte en chef per klubb det hela beror på. Det handlar om en kultur som inte är anpassad till dagens samhälle, ett fotbollsförbund som lever kvar i en folkrörelsevärld och en fullständigt mördande konkurrens från ett samhälle där mängden alternativa aktiviteter är osannolikt stor.

Lägg på ett förlegat tänk.

Fotbollsallsvenskan är ungefär där SAS var för sju år sedan. Ett SAS där man internt ansåg att det var skandinavernas skyldighet att åka med dem för att de hette så, oavsett kvalitet och pris.

Den stora frågan är självfallet, vad gör man åt det?

Svaren är ganska enkla, ganska självklara och det finns inget rocket science utan det handlar bara om förmågan att hantera komplexa processer med mjuka faktorer.

Svaren är givna för alla som har ett ansvar för ”inventory business”. Metoderna finns, modellerna är där och borträknat ett par strategiska beslut där man måste förstå vad man kan och inte kan är det ganska enkelt.

Om det är så illa att det finns ett antal klubbar som inte tycker det är enkelt så har de fel styrelse, fel ledning och inga förutsättningar.

Om det är ännu värre så att det finns klubbar som tror att det räcker med att vinna matcher och att idrotten attraherar tillräckligt så kommer kräftgången att fortsätta.

En enkel sanning är att det går att tjäna massor med pengar och ha en attraktiv produkt och ligga nia såväl som det går att gå back och ligga etta. Samma sanning som innebär att två stjärnor i Guide Rouge inte på något sätt innebär att man tjänar pengar samtidigt som det garanterar att man har mycket höga kostnader.

Men valet är enkelt. Att ha en mycket attraktiv produkt och tjäna pengar eller ett fokus på sportsliga framgångar (där CL med mera kan ge stora pengar men där en miss innebär stora förluster)

Min tes är enkel. Börja med att utveckla den attraktiva produkten och se till ni tjänar pengar, sen kan ni använda pengarna för att vinna. Gör ni tvärtom går det åt skogen.

Dan Persson

Olle J. (inte verifierad)

ons, 2011-03-30 16:52

1. Jämförelsen med

Jämförelsen med hotellbranschen blir la ändå en smula haltande med tanke på att många av klubbarna inte äger sina egna arenor och/eller stjälper över kostnader till tredje part. Hotell skulle säkert ha sämre Revpar om de var kommunen som stod för byggkostnaderna. Det blir mer det perspektivet lite fel att "bara" anklaga klubbarna för detta. Däremot är jag benägen att hålla med dig i mycket kring detta och ditt föregående inlägg, även om jag varken delar din emellanåt patologiska avsky för samhället utanför golfklubbens lounge eller personligen är en kund/konsument/supporter som är intresserad av den produkt du föreslår.

Jenny Furtenbach (inte verifierad)

fre, 2011-04-01 00:26

2. Bra att fler får upp ögonen

Bra att fler får upp ögonen för hur man driver verksamhet inom idrotten, man kanske bör ha rätt kompetens på rätt plats?

Rocker Science (inte verifierad)

fre, 2011-04-01 06:47

3. Du kunde ju börja med att

Du kunde ju börja med att föreslå en lösning? Din analys slår in redan öppnade dörrar, inget nytt. Förstår inte heller jämförelsen med REVPAR? Har du grepp på fotbollskulturen alls?

Rikard Windh (inte verifierad)

lör, 2011-04-16 20:27

4. Jag håller med dig Dan. Jag

Jag håller med dig Dan. Jag tror det finns oändligt mycket att göra för att öka intäkten per säte. Klubbarna har en fantastisk produkt men lite görs för att utnyttja tillfället på matcherna för mer försäljning och rekrytering av nya fans. Jag själv jobbar med mobila tjänster och vet att man på ett kostnadseffektivt sätt kan kommunicera erbjudanden samt driva försäljning via publikens mobiler. Med en mobil kommunikations strategi och med mobila lösningar kan klubbarna få en långsiktig och hållbar ökning av REVPAS.
Efter exakt 13 månader var Brynäs tillbaka i SHL.
Den 23 mars 2023 badade Gävle i tårar sedan Malmö  skickat gästrikarna till Hockeyallsvenskan efter seger i den femte kvalmatchen.
Den 23 april 2024 förvandlades Johanneshov till ett lyckohav. Brynäs hade ”svept” Djurgården med 4-0 i matchserien och stor matchhjälte på ”Hovet” var 21-årige Oliver Tärnström,  ironiskt nog uppväxt i Stockholm och fostrad i AIK:s ungdomsled.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

SOK:s orsförande, hans von Uthman har bestämda åsikter om Framtidens eliidrott i Sverige.
Idrottsrörelsen söker ökat stöd  från både politiker och näringsliv, samt ökad förståelse för elitidrottens fördelar och utmaningar.
Bakgrunden är en rapport från  Centrum för Idrottsforskning (CIF), presenterad i Idrottens Affärer. CIF:s utredare Johan R Norberg slår fast att internationell toppidrott präglas av global kapprustning.  

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.