Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

"Branschen behöver en egen organisation!"

Arena, event, sponsring och den kommersiella idrotten i Sverige omsätter någonstans mellan 50 och 150 miljarder beroende på hur man mäter och räknar.

Ingen vet, för då det inte finns någon branschorganisation som företräder oss mot politiker och samhälle så har heller ingen gjort de här beräkningarna.

Många fördelar med en organisation

Efter den första samlingen av arena, event och sponsringsindustrin med två dagars kvalitativt, det som benämndes Branschforum, är det dags att allvarligt överväga fördelarna med att skapa en egen branschorganisation.

Vi vet dock en hel del.

• Vi vet att Anders E Borg såväl som de flesta andra politiker tror att idrott är en bidragstagare när idrotten är en skattebetalare.
• Vi vet att branschen växer snabbare och har fler anställda än exempelvis bilindustrin.
• Vi vet att skatteandelen är väsentligt högre än för industrin, dvs per omsatt krona hamnar mer hos stat och kommun från oss liksom från annan tjänsteindustri. Vi skapar mer välfärd per omsatt krona helt enkelt.

Det finns förmodligen flera skäl till att det idag inte finns någon branschorganisation.

Branschen behöver bli tydlig

Branschen har aldrig definierats, ingen vet hur många som ingår eller vilka kategorier som bör finnas med. Bilbranschen i Sverige har det enklare. Volvo och Saab, de som säljer delar till bilar till Volvo och Saab samt de som säljer bilar och reparerar bilar. Svårare än så är det inte för bilindustrin.

Arena, event, sponsring och den kommersiella idrotten är idag delvis oorganiserad, delar av andra branscher tillhör andra riksförbund, verksamheten är spretig för de flesta företag och så vidare.

Stora delar av branschen har ägare som är förbund, del av riksidrottsförbundet och lever kvar i en värld av ideell verksamhet, förtroendevalda och drömmen om att man är demokratiska organisationer där den kommersiella delen av verksamheten ses som något som katten släpat in.

Det var starten till något

Arenaindustrin har på ganska kort tid från att vara kommunal verksamhet till att ha bolag som driftorganisationer.

Sponsring är till stor del verksam på stora företag och inte sett som en egen verksamhet utöver en klick sponsringsbyråer.

Ovanstående är en förklaring till varför inget gjorts, men det är inget skäl till att inte agera nu.

Det Branschforum som Stockholm Globe Arenas, Sponsrings & Eventföreningen och Stockholm Event Network anordnade nyligen är en mycket bra början. Om det var något som klargjordes var det behovet att en av Sveriges snabbast växande verksamheter kunde definieras och beskrivas så att möjligheterna att växa blir bättre.

Vi har under de senaste åren sett otaliga krav på statligt stöd till Saab som har knappt 5000 anställda. Det Sverige behöver är vare sig stöd till oss eller till Saab. Det som behövs är samma förutsättningar som industrin och andra tjänsteområden att fortsätta växa.

Dan Persson

Göran Hellgren (inte verifierad)

tis, 2011-09-20 10:08

1. Bra inlägg Dan! Mycket

Bra inlägg Dan! Mycket tänkvärt! Jag har inte belägg för att dina påståenden stämmer men de låter korrekt och jag stödjer dem. Som idéell ledare så inser man hur mycket idrotts Sverige tillför välfärden och ett samlat forum skulle kunna ta fram mer fakta och föra idrottens talan. Dock pekar du också på svårigheten- att definera vilka vi är. Allt från lilla föreningen på 10 st som samlas 2 gånger i månaden till stora elitföreningen med sponsorer och egen anställd personal. Förutsättningarna är väldigt olika. En möjlig väg fram är att låta våra respektive förbund ta tag i frågan med stöd från näringslivets intressenter såsom arenor, eventföretag etc.

Olle J. (inte verifierad)

tors, 2011-09-22 13:25

2. Tyckte du precis sa i en

Tyckte du precis sa i en replik till mig att du inte tror att kollektivt beteende är bra för samhället...
Efter exakt 13 månader var Brynäs tillbaka i SHL.
Den 23 mars 2023 badade Gävle i tårar sedan Malmö  skickat gästrikarna till Hockeyallsvenskan efter seger i den femte kvalmatchen.
Den 23 april 2024 förvandlades Johanneshov till ett lyckohav. Brynäs hade ”svept” Djurgården med 4-0 i matchserien och stor matchhjälte på ”Hovet” var 21-årige Oliver Tärnström,  ironiskt nog uppväxt i Stockholm och fostrad i AIK:s ungdomsled.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

SOK:s orsförande, hans von Uthman har bestämda åsikter om Framtidens eliidrott i Sverige.
Idrottsrörelsen söker ökat stöd  från både politiker och näringsliv, samt ökad förståelse för elitidrottens fördelar och utmaningar.
Bakgrunden är en rapport från  Centrum för Idrottsforskning (CIF), presenterad i Idrottens Affärer. CIF:s utredare Johan R Norberg slår fast att internationell toppidrott präglas av global kapprustning.  

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.