Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

"I dag badhusen, i morgon arenorna…"

Skräckrapporterna om kommunernas kostnader för att renovera badhusen duggar tätt. Svd påstod häromdagen att våra badhus kostar 9 miljarder om året, dvs 1 000 spänn per innevånare i drift och att de behöver renoveras för ca 40 miljarder (motsvarar en försvarsbudget typ).

När vi svänger in i Helsingborg idag så passerar vi splitter nya Helsingborgs arena, en inomhusarena utan is med upp till 5 500 besökare. Bredvid ligger gamla Olympia, klassisk fotbollsmark men knappast i stil med Stockholmsarenan eller Nationalarenan.

Men vi betalar inte tillräckligt

Det är inte alltid läge att klaga på korkade kommuner, inte heller på att andra aktörer i arenabranschen inte kan räkna men det finns en grundbult av obehag i den extrema investering i arenor vi ser idag, som också om 25 år kommer att kosta lika mycket som badhusen i renoveringar och den grundbulten är följande trista sanning.

Arenabesökarens krav på bekvämlighet kompenseras inte av vare sig den mängd pengar han är beredd att betala och inte heller av hans frekvens på besöken.

Samma gäller uppenbarligen badhusen. Inser också att jag för egen del pyntar åt skogen för lite för golfen på min hemmaklubb (kompenserar på andra ställen) såväl som på gymmet genom hög frekvens.

En felaktig prissättning

Vi har alltså en totalt felaktig prissättning på en viktig del av upplevelseindustrin. 

Detta har då fungerat ändå för att exempelvis kommuner har tagit förlusterna eller som i golfen de har burits solidariskt av de som spelat lite men frågan är när vi står vid vägs ände?

För egen del åt vi en bättre lunch en lördag på Grodan med två goda vänner för en tid sedan. Den notan passerade 1000 kronor per person utan att vi hade problem att hålla oss på trottoaren när vi gick därifrån.

Hotellet vi bor på i natt är inte heller gratis även om det är bra och det är uppenbart så att vår och våra vänners förmåga att spendera pengar på må-braområdet är hög, något alla undersökningar påvisar för hela den medelålders medelklass i storstad som vi är en del av.

Idrotten måste få ta betalt

Mina mer idrottsintresserade kamrater kan dessutom lägga dubbelt så mycket pengar på att se CL på O`Learys än på att se fotboll eller hockey live. Skälet är att man kan titta, äta och dricka samtidigt, inte behöver resa till en arena, kan spontangå utan att stå i kö och så vidare.

Då uppstår frågan varför vi inte accepterar ett väsentligt högre pris för all den ”ståpäls” som arenaupplevelsen bevisligen ger oss.

I synnerhet när jag utan att tveka kommer att bränna vad det kostar för flygresor, hotell, taxi och krogen för att se Luleå spela avgörande SM-final i hockey om en månad där Luleå Hockeys andel av min totala konsumtion är alldeles för låg trots att de är enda skälet till resan.

Det är först när idrotten lär sig ta betalt för ståpälsen som vi skapar intäkter som betalar kalaset.

Dan Persson

Olle Ekengren (inte verifierad)

tors, 2012-02-23 13:30

1. Artikeln tar upp två

Artikeln tar upp två problem: 1. Entréavgifterna i arenorna, 2. Underhållskostnaderna kommande år. Om nr 1 är endast att säga att biljettpriserna måste sättas enligt principen ”pris efter prestation” och i relation till vad marknaden tål, särskilt om det finns alternativa utbud. 2) Underhållsbudgeterandet i offentliga sektorn, inkl. kommuner, är sorgligt underutvecklat. Orsaken är ett (i lagen påbjudet) systemfel, man tillämpar kontantmetoden i stället för att periodisera utgifterna. Om arenaägaren redan vid invigningen vet att anläggningen måste renoveras om ett visst antal år, t.ex. 25, måste man börja hopsparandet redan år 1. Den alternativa kalkylmetoden innebär att man struntar i underhållet och planerar att riva arenan efter 25 år. Avskrivningsunderlaget är investeringsbeloppet, men då behövs årliga avsättningar för att täcka rivningskostnaden. Systemet att skjuta underhållet framför sig och strunta i reservationerna har kallats ”att leva på rost och röta”.

Djurgården vinner inte allsvenskan, men tar hem ett pris som innehåller nog så mycket ära och heder.

Revisions- och rådgivningsföretaget EY har synat de allsvenska klubbarnas ekonomi för att hitta samband mellan framgångar på planen och ekonomiska förutsättningar – här var Djurgården mest framträdande av alla föreningar.

SOK slår på stort och gör något som man aldrig har gjort förut: Satsar ett antal miljoner på att bygga en unik mötesplats under OS i Pyeongchang. En Sweden Arena.

Visma Ski Classics växer i alla bemärkelser. Nu har vd:n David Nilsson nått en uppgörelse med italienska tv-kanalen RAI och det innebär att parterna har kommit överens om att bolaget ska sända alla italienska evenemang på skidturnén. Sedan många år har RAI sänt Marcialonga, nu tillkommer både Sgambeda och Toblach-med live-bilder.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

AIK Fotbolls huvudsponsor Åbros logotyp har blivit allt svårare att tyda i de senaste matcherna. Det är inte annat än helt avsiktligt. Nu avslöjar klubben anledningen till det bleka trycket: Genomskinligheten av Åbro-logotypen markerar avslutet på det 23 år långa samarbetet.

Motorn i den svenska hästnäringen riskerar att stanna. Det ligger nu i regeringens, främst Ardalan Shekarabis händer, att se till att en efterlängtad reform av spelpolitiken säkrar en rättvis finansiering av trav- och galoppsporternas grundläggande infrastruktur som anläggningar och tävlingskostnader samt de breda satsningar inom hästsektorn som idag finansieras via ATG.

Programmet Skavlan i SVT har hittills kanske inte varit känt som idrotts-TV. Det kanske blir ändring på det: i kvällens program medverkar både Janne Andersson och Gunde Svan.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.