Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

"I dag badhusen, i morgon arenorna…"

Skräckrapporterna om kommunernas kostnader för att renovera badhusen duggar tätt. Svd påstod häromdagen att våra badhus kostar 9 miljarder om året, dvs 1 000 spänn per innevånare i drift och att de behöver renoveras för ca 40 miljarder (motsvarar en försvarsbudget typ).

När vi svänger in i Helsingborg idag så passerar vi splitter nya Helsingborgs arena, en inomhusarena utan is med upp till 5 500 besökare. Bredvid ligger gamla Olympia, klassisk fotbollsmark men knappast i stil med Stockholmsarenan eller Nationalarenan.

Men vi betalar inte tillräckligt

Det är inte alltid läge att klaga på korkade kommuner, inte heller på att andra aktörer i arenabranschen inte kan räkna men det finns en grundbult av obehag i den extrema investering i arenor vi ser idag, som också om 25 år kommer att kosta lika mycket som badhusen i renoveringar och den grundbulten är följande trista sanning.

Arenabesökarens krav på bekvämlighet kompenseras inte av vare sig den mängd pengar han är beredd att betala och inte heller av hans frekvens på besöken.

Samma gäller uppenbarligen badhusen. Inser också att jag för egen del pyntar åt skogen för lite för golfen på min hemmaklubb (kompenserar på andra ställen) såväl som på gymmet genom hög frekvens.

En felaktig prissättning

Vi har alltså en totalt felaktig prissättning på en viktig del av upplevelseindustrin. 

Detta har då fungerat ändå för att exempelvis kommuner har tagit förlusterna eller som i golfen de har burits solidariskt av de som spelat lite men frågan är när vi står vid vägs ände?

För egen del åt vi en bättre lunch en lördag på Grodan med två goda vänner för en tid sedan. Den notan passerade 1000 kronor per person utan att vi hade problem att hålla oss på trottoaren när vi gick därifrån.

Hotellet vi bor på i natt är inte heller gratis även om det är bra och det är uppenbart så att vår och våra vänners förmåga att spendera pengar på må-braområdet är hög, något alla undersökningar påvisar för hela den medelålders medelklass i storstad som vi är en del av.

Idrotten måste få ta betalt

Mina mer idrottsintresserade kamrater kan dessutom lägga dubbelt så mycket pengar på att se CL på O`Learys än på att se fotboll eller hockey live. Skälet är att man kan titta, äta och dricka samtidigt, inte behöver resa till en arena, kan spontangå utan att stå i kö och så vidare.

Då uppstår frågan varför vi inte accepterar ett väsentligt högre pris för all den ”ståpäls” som arenaupplevelsen bevisligen ger oss.

I synnerhet när jag utan att tveka kommer att bränna vad det kostar för flygresor, hotell, taxi och krogen för att se Luleå spela avgörande SM-final i hockey om en månad där Luleå Hockeys andel av min totala konsumtion är alldeles för låg trots att de är enda skälet till resan.

Det är först när idrotten lär sig ta betalt för ståpälsen som vi skapar intäkter som betalar kalaset.

Dan Persson

Olle Ekengren (inte verifierad)

tors, 2012-02-23 14:30

1. Artikeln tar upp två

Artikeln tar upp två problem: 1. Entréavgifterna i arenorna, 2. Underhållskostnaderna kommande år. Om nr 1 är endast att säga att biljettpriserna måste sättas enligt principen ”pris efter prestation” och i relation till vad marknaden tål, särskilt om det finns alternativa utbud. 2) Underhållsbudgeterandet i offentliga sektorn, inkl. kommuner, är sorgligt underutvecklat. Orsaken är ett (i lagen påbjudet) systemfel, man tillämpar kontantmetoden i stället för att periodisera utgifterna. Om arenaägaren redan vid invigningen vet att anläggningen måste renoveras om ett visst antal år, t.ex. 25, måste man börja hopsparandet redan år 1. Den alternativa kalkylmetoden innebär att man struntar i underhållet och planerar att riva arenan efter 25 år. Avskrivningsunderlaget är investeringsbeloppet, men då behövs årliga avsättningar för att täcka rivningskostnaden. Systemet att skjuta underhållet framför sig och strunta i reservationerna har kallats ”att leva på rost och röta”.

Hur  ansträngd situationen är i Östersunds FK beskrivs av dagens fakta – klubben har fått in drygt 7,7 miljoner kr, men behöver ytterligare 11 miljoner! Sedan den 1 september har klubben lyckats samlat in7,7 miljoner kronor av de tio miljoner kronorna som föreningen behöver kortsiktigt och av de 15 miljoner kronorna som behövs långsiktigt.

Det finns ingen gata i Sverige som kan mäta sig med Evenemangsgatan i Göteborg. Sträckan mellan Scandinavium och Ullevi, med närheten till Gamla Ullevi och Valhalla är arenatätast i landet och har därtill med ett massivt utbud.

Men det finns heller ingen gata i landet som är så omdiskuterad och väcker så mycket tankar på förändring. Nu finns förslag om att riva både Ullevi och Scandinavium!

Svaneholm Open lockade med några av världens bästa spelare till den nya tennisturneringen vid slottet. Men det kom alldeles för få åskådare och arrangemanget gick back. 

Arrangörsbolaget saknar pengar och kan inte betala räkningarna, enligt Sydsvenskan.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nordea återkommer som landets ledande sponsor till tennis. Banken har en lång tradition som tennissponsor, allra senast för Nordic Light Open åren 2002–2008. Damturneringen i Båstad gällde det då, nu går banken all- in för både damtävlingen och herrturneringen, den som är en av tourens äldsta och mest populära tävlingar. Nu skaSwedish Open bli Nordea Open, en tvåveckors tennisfest sommaren 2020.

14-20 oktober vänds tennisblickarna mot Kungliga Tennishallen i Stockholm när det är dags för klassiska Stockholm Open. Nu är det klart att hela turneringen sänds på Eurosport och Kanal 9.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.