Vår chans till tidernas affär!

I regeringsförklaringen framhålls att Sverige ska arbeta för att ta hem stora idrottsarrangemang. Nu har regeringen sin chans, sin riktigt stora möjlighet. UEFA har efter granskning av intresseanmälningar lämnat medgivande till Sverige/Norge, Frankrike, Italien och Turkiet. De fyra kandidaterna ska komma in med fullskaliga ansökningar. Med andra ord, vi är i "final".

Om Sverige ska ta hem ett arrangemang av den här storleken (det största vi kan erövra) måste alla berörda hjälpa till. Vi kan inte ha en situation typ friidrotts-VM där all risk togs av Svenska Friidrottsförbundet, medan staten tog hand om skatteintäkterna.

När vi arrangerade EM 1992 blev vårt överskott 17,5 miljoner netto. Ett EM-slutspel är idag mycket, mycket större ... Vi kommer att kunna klara arrangemanget med vinst och utan några statliga garantier (som vi den gången fick, men aldrig behövde utnyttja). Sedan är den fotbollsmässiga vinsten för oss mycket, mycket större. Vi fick ett riktigt uppsving 1992 och den effekten växer avsevärt nu.

För samhället visar alla beräkningar att skatteintäkterna vida överstiger den investering som vi och kommunerna önskar hjälp med. Det är detta, skatteintäkter gentemot investeringsbehovet som vi önskar att regeringen ska låta beräkna. Gärna ett arbete som kan se tillsammans med oss och den norska motsvarigheten.

Svenska Fotbollförbundet begär ingen underskottsgaranti (vi fick en sådan inför EM 92, men den behövde aldrig användas) och skälen är två. Dels är vi övertygade om att det inte blir något underskott och dels anser vi att det är vår sak att driva arrangemanget så att plusresultat uppstår.

Vi vet alla, efter tidigare EM-slutspel att matcherna blir slutsålda och att vi har efter framförallt EM 2004 fått en fotbollsturism i dess spår. Hela EM-perioden är numera ett stort party, med storbildsskärmar i närbelägna parker för de människor som inte kan få biljetter. Vi minns väl hur många svenskar som var i vid EM i Portugal 2004 och vid VM Tyskland 2006.

Den ekonomiska regleringen mellan Uefa och arrangörerna är mycket klar så den kan vi lämna. Vi är i en konkurrenssituation med de andra ansökarländerna och just nu klarar sig inte vår ansökan i den konkurrensen.
Kommunerna (Stockholm, Solna, Göteborg, Helsingborg och Malmö) har arenor så att de klarar sin normala verksamhet, men kapaciteten måste öka på fyra av arenorna.

För att möta UEFA:s kriterier för arenorna beräknas kostnaderna för uppgraderingar bli:
Stockholm, 300 milj kr
Göteborg, 1770 milj kr
Helsingborg, 750 milj kr
Malmö, 800 milj kr
Beräknad totalkostnad: 3 620 milj kr

Det är inte rimligt att kommunerna belastas med dessa extrakostnader för att vi ska ta hem det största idrottsarrangemang som Sverige har möjlighet att få.

Om vi vill ha ett (halvt) EM-slutspel måste staten avstå en del av skatteintäkterna för att hjälpa de kommuner som ska hjälpa till att få hem arrangemanget.

Det finns uppgifter om de samhällsekonomiska effekterna i framförallt Österrike och dessa har granskats av Ossian Stiernstrand i Göteborg. Sammanfattningsvis kan sägas att det torde vara lätt för regeringen att räkna ut vad ett EM-slutspel ger Sverige i arbetstillfällen och skatteintäkter.

Det torde vara lätt att därefter ta ställning till vad ett affärsmässigt tänkande leder till i form av stöd till de berörda kommunerna (vi begär inte att EM 2016 ska bli någon förlustaffär för Sverige) och det borde vara enkelt att ge oss en sådan garanti att vi klarar oss i konkurrensen.

Vi vill också att regeringarna i Sverige och Norge ska samråda så fort som möjligt eftersom ett samarbete mellan de två broderländerna är en förutsättning för att ta hem det ekonomiskt största och minst riskfria idrottsarrangemanget.

Det som nu bör ske är att kommunerna bör granska investeringskalkylerna för att pressa vad som går att pressa. Detta kan ske medan regeringen bereder sin del av frågan.


Lars-Åke Lagrell, ordförande i Svenska fotbollförbundet

Hur  ansträngd situationen är i Östersunds FK beskrivs av dagens fakta – klubben har fått in drygt 7,7 miljoner kr, men behöver ytterligare 11 miljoner! Sedan den 1 september har klubben lyckats samlat in7,7 miljoner kronor av de tio miljoner kronorna som föreningen behöver kortsiktigt och av de 15 miljoner kronorna som behövs långsiktigt.

Sportprofilerna Niklas Wikegård och Jonas Eriksson expanderar sitt träningskonceptet WE och öppnar ett nytt träningscenter tillsammans med hälsoentreprenören Peter Bláha. 

Svaneholm Open lockade med några av världens bästa spelare till den nya tennisturneringen vid slottet. Men det kom alldeles för få åskådare och arrangemanget gick back. 

Arrangörsbolaget saknar pengar och kan inte betala räkningarna, enligt Sydsvenskan.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nordea återkommer som landets ledande sponsor till tennis. Banken har en lång tradition som tennissponsor, allra senast för Nordic Light Open åren 2002–2008. Damturneringen i Båstad gällde det då, nu går banken all- in för både damtävlingen och herrturneringen, den som är en av tourens äldsta och mest populära tävlingar. Nu skaSwedish Open bli Nordea Open, en tvåveckors tennisfest sommaren 2020.

Rättigheter att sända stora idrottstävlingar i tV  halkar hit och dit. Köpslåendet är intensivt och som konsument är det inte lätt att alltid hänga med. De gäller att ha rätt abonnemang.

Glädjen över att SVT var tillbaka i en huvudroll vid ishockey-VM i fjol blev kortvarig. Förvisso är SVT kvar VM t o m 2023, men sedan tar Nent Group med Viasat-kanalerna, Viaplay, TV3 och TV6 tillbaka ett eget herravälde. Kontraktet är signerat och gäller fem år, 2024–2028.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.