Åke Stolt: Journalister ska inte kramas

Vintern har varit påträngande i år, hela TV:n full av snö och is, skidskytte och sprint och Vasalopp och någon sorts hatmatch mellan Sverige och Norge som egentligen inte existerar i verkligheten. Men allt skall ju såpas nuförtiden, dramatiseras, som om inte verkligheten alltid överträffade dikten.

Jag är svag för längdskidor, har alltid varit, underbara personligheter att lära känna, sporten ännu mera TV-mässig tack vare masstarter och sprinten, som Wassberg och de gamla stofilerna länge dömde ut.

Och så världens bäste, den härlige Petter Northug, som skrattar åt svenska TV-krönikörer som saknar humor.

Vi älskar skidåkning

Svenskar älskar skidåkningen och vad värre är; Sveriges televisions journalister (eller hur man nu skall betitla kommentatorer och referenter) älskar den till den milda grad, att de kramar ihjäl den.

Med en vinterstudio, skickligt rattad av duktige André Pops, suger TV-sporten så mycket must ur budgeten att man inte ens har råd att visa allsvensk fotboll.

SvT har gjort ett val. Och ger sig oreserverat hän åt sina vinterorgier. Bastanta sändningar, tätt med trailers. Och skidåkningen, dess finansiärer och sponsorer gnuggar händerna. Allt har med TV-rättigheterna att göra.

Dragkampen mellan kanalerna. Men det måste TV-cheferna och deras personal betänka; det är rättigheterna man köper, inte arrangemangen.

Andra faller ut i marginalen

Det kan väl inte vara med löften att avstå från kritik, låta bli att gräva, att hålla en inställsam ton som man köper sig sändningstillstånden.

Men så har det blivit, också i det bolag som talar sig löddrigt varm för begreppet public service; sporter som SvT har rättigheterna till saluförs gränslöst och omsorgsfullt, andra evenemang faller ut i marginalen. Det märks tydligast vintertid, det blev uppenbart när t ex VM-handbollen drog igång.

SvT hade inga rättigheter, därmed behandlades turneringen (inledningsvis, det blev bättre efter hård kritik) som om den inte existerade.

SVT gömmer sig bakom public service

SvT gömmer sig alltid bakom sin hederskodex public service, detta luddiga begrepp som ingen egentligen vet vad det är. Hur som helst lever inte SvT upp till sin stolta paroll. För i begreppet public service ingår, enligt mitt förmenande, också objektivitet, allsidighet, granskning, journalistik i dess yttersta mening; istället flyttar SvT in i en igloo och glömmer resten av världen.

Evenemang som inte fallit i smaken, varit för dyra eller inte varit till salu stryks från agendan.

SvT har ingen ensamrätt som förr, kan inte garantera det vi vill ha och SvT är, bevisligen inte reklamfritt.  Att välja en annan språkdräkt och kalla det sponsring är bara hyckleri.

Reklam är reklam är reklam. Punkt.

Det blir allt tydligare - SvT har tassat i reklamkanalernas fotspår i det avseendet också - att tevekanalerna ger all sin kärlek till evenemang de råkar ha rättigheterna till. Hejdlös satsning, ett försiktigt tassande, hejaklacksledare istället för objektiva granskare.

I många fall med expertkommentatorer som är så lierade med sporten, att de saknar det nödvändiga avståndet.

Ingen talar klartext

När skidskyttarnas förbundskapten, Staffan Eklund, inte vill erkänna ett fiasko, inte ens vill kalla det en dålig insats när vissa av hans stafettjejer åker skidor som turister, får han inga motfrågor.

Ingen talar klartext. Alla lallar runt och myser och fryser och är nervösa i någon sorts delaktighet.

Särskilt SvT, med så hög svansföring bakom sin luddiga public service-banderoll, bör betänka, att med sina val, graden av satsning, frekvens av trailers, uppsnack och kommentarer, är man också en spelare på den stora idrottsmarknad, där företag satsar gigantiska belopp för att få finnas, där exponeringstid och ordvalörer väger tungt hos marknadsförare och investerare.

Med sina val ger SvT betydande favörer också i ekonomiskt avseende.

Just därför borde SvT betänka sitt journalistiska ansvar och behandla den allt mera sammansatta, samhällsintegrerade och ekonomiskt betydelsefulla idrotten med analyser, grävande reportage, granskning, dokument inifrån och utifrån och från alla jäkla håll, kalla det vad ni vill; det är märkligt, för att inte säga ansvarslöst, att inte på detta sätt balansera sitt eget kramande i målfållan.

Åke Stolt

Författare och föreläsare, f d sportchef och krönikör på Sydsvenska Dagbladet. Du når honom på akegstolt@gmail.com

Fakta

Denna text publiceras också på www.skaneidrotten.se

Anonymous (inte verifierad)

tors, 2011-03-17 11:25

1. Lysande, Åke! /Hofors-LAsse

Lysande, Åke! /Hofors-LAsse

Nu avslöjas vilket bolag som vill  bidra till Östersunds FK:s överlevnad och betalar så mycket som 6 miljoner kronor till klubben. Det är ÖFK som går ut med uppgiften. Samtidigt står det klart att Peab drabbas av en skattesmäll efter domen mot Daniel Kindberg.

Handbolls-EM, startar i dag, fredag. Spelplats som så många gånger förr, i olika sporter, är Scandinavum i Göteborg.

”Sveriges mesta arena” sedan invigningen 1971 – här har inte mindre än 16 europeiska mästerskap genomförts i arenan. Nu är det åter dags när EM i handboll 2020 drar igång och då blir arenans 17:e EM. Tillsammans med 18 världsmästerskap gör det Scandinavium till en riktig mästerskapsarena.

Han beskriver sig själv som ekonom i livserfarenhet. Egenskaper som ska bidra till att pågående EM, det 14:e mästerskapet i ordningen, blir tidernas svenska handbollsfest. Trots fiaskot mot Portugal.

EM-generalen, Krister Bergström, rekryterades från AhaWorld AB,  som investerar inom internet-baserat spel med kärnverksamhet i nätcasino-branschen. Hans stora utmaning är att fylla 170 000 stolar i de arenor där mästerskapet äger rum. Gruppspelet i Göteborg blev en fullträff, med tre utsålda Scandinavium, totalt över 30 000 åskådare.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Ibland tar sig idrottssponsring uttryck i de mest märkliga och positiva formerna. Som  i Göteborg. I december genomförde Göteborgsvarvet, till förmån för WaterAid, en julkampanj för att samla in pengar till ett livsviktigt arbete - och resultatet blev strålande!

Sportbladet inleder en storsatsning på bandy som innebär sändning av Elitseriens samtliga matcher. Aftonbladet fortsätter arbetet med Bandypulspå samma sätt som tidigare, men utvecklar samtidigt sändningarna för att få en större målgrupp.

Juventus betalar Atalanta runt 365 miljoner kronor för Dejan Kulusevski, men hans moderklubb får varken utbildningsersättning eller solidaritetsersättning. 

Och det är helt i sin ordning. Så märkliga är fotbollens regler.