Passion och sommar i luften...

Potentialen i sponsring är förmodligen större än någonsin. Genomslaget blir också mycket större när sponsring kopplas med målgruppens passioner. Det framkommer inte minst vid fotbolls-EM.
Ica lyckades få med fotbollslandslaget på reklamfilm och uppnådde mycket bra resultat.


Sports and Brands blir Passion Lab, Niklas och Daniel tänker nytt och stort. Helt i linje med tiden och där sponsring befinner sig idag.

Genomslaget när sponsring kopplas ihop med målgruppens passioner blir så mycket större.

Kostnadseffektivt också

Kostnadseffektivt blir det också, mycket tack vare digitala och framförallt sociala medier. Räckvidden ökar, kommunikationen förlängs och förstärks, affären går att koppla på med onlineförsäljning och, om man är förärad med ett butiksnät, även till affären på gatan.

Att använda associationer är inte nytt i marknadsföringssammanhang. Snygga, kända män och kvinnor i reklam är vanligt och det tilltar. En Clooney som subtilt sippar på en Nespresso, en Richard G som använder betalkort eller varför inte en cykel på köpet om man är på det humöret.

Exemplen är som sagt många, men är det här passion?

Effektivt men tveksamt

Möjligen för några men mest association till något positivt, eftersträvansvärt eller bara underhållande.

Effektivt? Absolut, sponsring på det sättet att vi köpt en rättighet att associeras med, men vi kopplar inte direkt till en passion utan det är en del av målgruppens intressen.

Sponsring som metod blir mest effektiv när vi interagerar trovärdigt direkt med målgruppen

Svenska Spel mitt i centrum

Var nere och såg Sverige England i Kiev. Resultatet i matchen kan vi lämna därhän, men som upplevelse kring en passion är det fantastiskt med stora mästerskap. Sponsorernas aktivering ökar år från år. Direkt, på plats och hela vägen.

Carlsberg förstås, överallt närvarande, ibland mer ölfestival än fotboll. Flödar rejält, men viktigt förstås att sälja och det är frivilligt, att dricka alltså. VIP-kunder från hela Europa bjuds på fotbollsupplevelser och relationer stärks. Bra jobbat, Carlsberg!

I Camp Swedens campingläger var det många sponsorer som bidrog med aktivering, exempelvis fixade Svenska Spel uppkoppling och möjlighet till livespel. På scen fanns representanter från laget, bla. Majstorovic till allmänt jubel. Här är det passion på riktigt.     

ICA fick med fotbollslandslaget

ICA kliver också in på allvar i fotbollen kommunikativt och försöker hitta rätt med sin nya sponsringsstrategi.

Det som många väntat på hände äntligen, fotbollen och landslaget tar plats i reklamfilmerna. Med den insatsen kommer ICA att rusa i värden på sponsorerinran.

Men för att gå från association till passionen på allvar krävs mer än att ”ICA sponsrar Svenska Landslaget i fotboll”. Det kommer garanterat mer från ICA och JJP framöver som även ökar ICAs linking och liking till den stora passionen fotboll. Ska bli riktigt spännande att följa!

Musik - året om!

Musik är en annan stark passion. Festivalsommaren har inletts, Sweden Rock för en tid sedan, Peace and Love denna vecka och sen rullar det på. Ett område där sponsorer varit delaktiga länge men potentialen för att på allvar vara en del av målgruppens musikpassion är fortfarande stor.

På plats finns en uppsjö möjligheter men det riktiga potentialen finns i att aktivera kring musikintresset före och efter festivalen. Målgruppen konsumerar musik året runt. Får se om sommaren visar några riktigt bra aktiveringar även på den fronten.

Och apropå sommar, ha en fantastisk sådan ni med!

Ricky Strandberg

Han är till vardags chef för Sponsring och event på SJ. Ricky Strandberg är också engagerad i Sveriges Annonsörer där han är ordförande i Kommittén för Sponsring och Event som arbetar med att sprida och fördjupa kompetensen kring sponsring som metod bland landets annonsörer och rättighetsinnehavare.

Supporterklubben, det är platsen för de allra trognaste. Därför är besvikelsen stor i Malmö Redhawks sedan misstankarna visade sig riktiga. För några veckor sedan började några personer i styrelsen misstänka att pengar försvunnit. I veckan kom bekräftelsen - kontot var tömt.

"Kommunerna har slutat planera för idrott och fritid"

Många var överens vid ett seminarium i Almedalen på onsdagen, där Riksidrottsförbundet och Tankesmedjan Movium presenterade  en ny exempelsamling som belyser utmaningarna att planera för social hållbarhet och plats för idrott..

Hockey-Sverige tänker på Tobias Forsberg och det tar sig uttryck på olika sätt.

Forsbergs stiftelse har förstärkts rejält de senaste veckorna. Totalt handlar det om nästan 1 miljon kronor 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Det finns nio företag med svensk bakgrund i årets Formel 1 serie, trots att det inte finns en enda svensk förare. Det visar Spomotion Analytics färska F1-analys. Antalet svenska företag har fördubblats jämfört med i fjol. 

Första kvartalet ifjol redovisade Svenska Spel en vinst på 975 miljoner kronor för det andra kvartalet. Siffrorna för andra kvartalet 2019 visar att vinsten sjunkit till 534 miljoner. Rörelsevinsten sjönk från 301 miljoner till 197 miljoner.

Populära programmet Vinterterstudion kanske inte behöver upphöra efter hösten 2021 då Nent Group har rättigheterna. SportExpressen har avslöjat att ett samarbete kan uppstå mellan Nent Group med bland annat  kanalerna TV3, TV6, TV8 och TV10  - och SVT.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.