"OS handlar mer om pengar än idrott"

De olympiska spelen har vuxit sig så stora, i makt och omfång, att de nu är hotande nära den gräns där de möter sig själva som den störste fienden. Den stad som tilldelas det olympiska arrangörskapet säljer sin egen frihet. Eller köper sin ofrihet. Det beror på hur man ser det.
"Förre stjärnlöparen Sebastian Coe, OS-generalen i London, ville stoppa besökare på de olympiska arenorna ifall de bar Pepsi-reklam. Det säger oroväckande mycket om den affärsmiljö som Internationella Olympiska Kommittén odlat fram. Pepsi skulle förbjudas för att skydda Coca-cola, spelens trognaste huvudsponsor i snart hundra år", skriver Åke Stolt. Foto: Ulf Palm, Scanpix


Det är svårt att mäta, men det kommer säkert att göras allvarliga försök att utvärdera London 2012 för att avgöra om det verkligen är lönsamt och inte enormt kostsamt att arrangera olympiska spel.

Staden överlåter den ekonomiska makten

IOK:s allt tydligare maktfullkomlighet kan få till följd att allt färre, inte flera, stora städer i en framtid vågar sig på arrangörskapet. I London är det många som kvider, många som trodde att de olympiska spelen skulle bli en lysande marknad finner, att arrangörsstaden i själva verket är ockuperad av IOK, det är de legitimerade sponsorerna som styr och bestämmer, medborgare som stängs ute och näringsidkare får inte tillgång till sin egen stad.

Den stad som tilldelas det olympiska arrangörskapet säljer sin egen frihet. Eller köper sin ofrihet. Det beror på hur man ser det.

När en stad skriver kontrakt med Internationella Olympiska Kommittén överlåter man den ekonomiska makten över staden till den olympiska rörelsen.

Får inte använda "guld" eller "sommar"

Att de olympiska ringarna är ett skyddat varumärke säger sig självt men ingen näringsidkare i London – såvida man inte är OS-sponsor – får använda ord som ”guld” eller ”sommar” i sin reklam.

Förre stjärnlöparen Sebastian Coe, OS-generalen i London, ville stoppa besökare på de olympiska arenorna ifall de bar Pepsi-reklam.

Det säger oroväckande mycket om den affärsmiljö som Internationella Olympiska Kommittén odlat fram. Pepsi skulle förbjudas för att skydda Coca-cola, spelens trognaste huvudsponsor i snart hundra år.

IOK vill kväsa konkurrenterna

IOK vill inte bara dra till sig de stora, utan också kväsa konkurrenterna.

Det är en osmaklig metod. Jag har själv stött på det i olympiska städer där man gjort ett kontokortsföretag till det officiella olympiska och därefter gjort allt för att bojkotta konkurrenterna.

I den fria värld som IOK säger sig arbeta för är det snuskiga metoder.

IOK är förblindat!

Jag minns från Atlanta 1996 en amerikansk krönikör som ironiserade över just de här metoderna. Han föreslog att IOK, som så intensivt jagade alla dopade, borde stänga ute alla som hade förbjudna substanser i sig – Pepsi, t ex. Det var naturligtvis ett skämt med speciell slagkraft i en stad som hyser Coca-Colas huvudkontor.

IOK har i en allt intensivare jakt på miljardinkomster förblindats och använder nu metoder som i det långa loppet kan besudla det starka varumärket – de fem ringarna.

I London klagar näringsidkare över att de inte minst geografiskt stängs ute från de stora köpstråken – jag känner igen i det också; i just Atlanta var det lokala näringslivet utlovat stort ekonomiskt utfall men stängdes ute när säkerheten fick styra och de olympiskt skyddade trafikrutterna lades ut. IOK ockuperar sina värdstäder.

Den olympiska charmen är borta

Den olympiska charmen finns inte. Rapporterna från London talar mera om ett totalövervakat slagfält, missiler apterade på hustak, starka militariserade zoner.

Taxichaufförerna tar sig inte dit de vill och förlorar pengar, kioskägare och gatukök hamnar i den olympiska skuggan, inkomsterna går ner eftersom turismen minskar och de olympiska besökarna förser sig i de femringat legitimerade butikerna.

Granskare talar om fallande industriproduktion, en minskning av byggandet, de tror inte på någon skjuts för landets ekonomi. De fattiga har inte fått det bättre, snarare sämre under de sju åren sedan London tilldelades spelen och vad värre är; löftet om att den olympiska byn – byggd för 5,9 miljarder - efter spelen skulle kunna erbjuda billiga bostäder till de sämre bemedlade är nog bara ett tomt löfte. Det känns också igen från tidigare OS-städer.

Nära undantagstillstånd

Riktigt ruskiga känns larmen från socialt rensade zoner där det råder så gott som undantagstillstånd med förbud att cykla, åka skateboard, fotografera, demonstrera etc.

Det verkar som om IOK nogsamt bör reflektera över vad ordet demokrati betyder innan man alltför slarvigt använder det för att sminka sin egen självbild.

Det finns en enorm kraft och potential i den olympiska rörelsen. I år tillåter alla nationer kvinnor i sina trupper.

Man kan se det som en framgång men det är ju tragiskt att det inte sedan många år är en självklarhet.

Här kunde IOK göra åtskilligt mycket mera

När det gäller kvinnors ställning och villkor i manliga förtryckarländer borde IOK gjort mycket mera, ställt högre krav, hotat, bojkottat, i yttersta fall uteslutit för att driva fram en ändring.

När det gäller mänskliga rättigheter är IOK en tafatt och blek aktör.

Medlemsantalet, världsherraväldet, makten och kontrollen är viktigare.

Krönikör

Åke Stolt

Författare och föreläsare, f d sportchef och krönikör på Sydsvenska Dagbladet.

Fakta

Krönikan publiceras också på www.skaneidrotten.se

Kommentarer Vi vill ha din åsikt — skriv ny kommentar →

Magnus

ons, 2012-08-01 14:02

1. Angående lönsamt eller ej

"Det är svårt att mäta, men det kommer säkert att göras allvarliga försök att utvärdera London 2012 för att avgöra om det verkligen är lönsamt och inte enormt kostsamt att arrangera olympiska spel." Den stora frågan här är på hur lång tid man ska räkna "lönsamheten". Är det under 2012 så förstår vem som helst att det blir röda siffror, men är det fram till 2022, 2032 eller 2052 så blir det genast mer intressant. Bland annat gäller det så klart turismen men kanske framförallt tunga investeringar i infrastruktur och byggnationer som sträcker sig över generationer. Att arrangera ett OS kan absolut vara lönsamt, men precis som i idrottens värld handlar det om tålamod för att kunna räkna hem resultat - om det är en guldmedalj eller klirr i kassan spelar mindre roll. Bra skrivet.

Kristof

ons, 2012-08-01 19:56

2. Det enda lönsamma OS:et var

Det enda lönsamma OS:et var Los Angeles 1984. De byggde i stort sätt inga nya anläggningar. Man var i slutändan den enda staden som sökte och behövde inte locka IOK med hybris-investeringar. Saken är den att alla mega-events går med mega-förlust. Framför allt är det anläggningarna som inte utnyttjas efter spelen som står kvar med höga kapitalkostnader och kostar att driva. Och hade övrig infrastruktur verkligen behövts så hade den naturligtvis byggts ändå. Det behövs ju inget mega-event för att bygga det. Vad gäller turismen så kanske det kan ge en mindre effekt, men det är en väldigt dyr marknadsföring. Å andra sidan, ett världsmetropol som London, behöver ingen marknadsföring. Hela världen känner redan till staden. Naturligtvis kommer det att komma undersökningar från konsultbyråer som hävdar motsatsen. Men de är beställda av de som tar skattebetalarnas pengar och behöver kunna motivera detta enorma slöseri. I stort sett all oberoende ekonomisk forskning är dock överens om att mega events kostar mer än det smakar.

Bocaj

tis, 2012-08-07 17:44

3. Pengar luktar inte

I Corren läser jag att Saudiarabiens ryttare tog brons i lagtävlingen. En av ryttarna var Abdullah Al Sharbatly som i april dömdes för dopning till åtta månaders avstängning. Han överklagade till Idrottens skiljedomstol och samtidigt meddelades att Saudi skulle sponsra ridsportens nationstävling med 80 miljoner kr. Kort därefter kom beskedet att AlSharbatly fick straffet sänkt och att han kunde delta i OS. Pengar luktar inte?

Vi vill ha din åsikt

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Malmö, AIK och Elfsborg har de senaste åren haft intäkter i 20-miljonersklassen – i Europa League. Nu är det nära igen – för MFF, AIK, IFK Göteborg, Elfsborg och BP.

Alla resurser, inklusive människor och maskiner krävdes för att göra Friends Arena spelbar. När ingen tänkte på att stänga taket hade nöden ingen lag – till och med vd:n Thomas Perslund deltog i grovjobbet och fotades av TV-producenten Henrik von Zweigbergk.

I år kommer sporten att ha en stor representation på Stockholm Pride och tar på allvar plats i Prideparaden som fyller Stockholms gator lördagen den 2 augusti. Bl a deltar AIK, Kiruna IF, Sportbladet och ett antal idrottsprofiler.

Peter Forsberg har via pappa Kent del i ett tiotal företag, främst inom flyg och fastigheter. Nu har han tillsammans med fästmö Nicole Nordin anammat en ny idé – att sälja smoothies. 

Svensk Travsport väljer en sensationell och hård linje. Spelbolaget går samman med Unibet och provocerar regeringen. ”Vi måste göra det som är bäst för oss”, säger Hans Ljungqvist, ordförande i svensk travsport

Det hette ju att Marta var i i det närmaste klar för Paris SG. Men det stämde inte alls. Hon struntade i de stora pengarna och accepterade en lägre lön av ett skäl – hon ville bo kvar i Sverige.

Om en månad inleds inspelningarna av Mästarnas mästare. En sjunde segrare ska utses i det TV-program som har blivit en sådan succé med ideliga tittarframgångar.