"Så tar du dig an utmaningarna"

Den osäkra världsekonomin gör prognoser för reklaminvesteringar osäkra inför 2013. IRM:s bästa gissning är en marginell minskning på den totala investeringen, och att Internet och TV kommer att fortsätta gå bra på bekostnad av de tryckta medierna.
Mobiltelefonen har inga begränsningar utom fantasin när det gäller att kombinera med sponsring. Foto: Scanpix

 

För sponsring och event har trenden varit positiv under många år med en tillfällig dipp för investeringar i event under 2009. Sponsring och event klarar uppenbarligen konjunktursvängningar relativt väl.

Passar sponsring och event

Delvis beror det förstås på att sponsring ofta är ett mer långsiktigt engagemang med bindande avtal. Men det som framförallt driver på utvecklingen är mer djupgående trender, i form av kraftigt ökat reklambrus och svårigheter att engagera målgrupper.

Annonsörer behöver helt enkelt nya metoder för att nå fram och skapa engagemang – ett jobb som sponsring och event klarar av utmärkt.

Det här är inga nyheter för de flesta, men det känns som att intensiteten på rättighetsmarknaden har ökat väsentligt den senaste tiden, och kommer att tillta ytterligare under 2013. Branschen har vind i seglen helt enkelt.

I storstädernas kärnor skapas nya tävlingar och evenemang. Nya arenor tas i bruk med ökat utrymme för nya evenemang.

Det händer lika mycket utanför storstadsregionerna. Samtidigt gör ålderstigna affärsmodeller i ett antal rättighetsbranscher som musik, film, spel och media att det öppnas dörrar för nya lösningar kring associationer som kommer annonsörer tillgodo.

Tekniken ger möjligheter

Men den viktigaste faktorn för framtidens sponsring och event är den snabba tekniska utvecklingen: framväxten av nya plattformar, kanaler och tjänster som ger annonsörer möjlighet att skapa engagemang och sprida content till låg kostnad och hög med räckvidd.

Vi är fortfarande i början av en era med tilltagande nytta från webb-TV, mobilt Internet och sociala medier. Tjänsteutvecklingen går snabbt och det är redan nu relativt komplext att hänga med om man vill ligga i framkant.

Det är otroligt stimulerande att få vara mitt i denna förändring och forma nya strategier för sponsring och event.

Ifrågasätt din strategi

Vad är då det viktigaste man som annonsör bör göra under 2013 inom sponsring och event?

Börja med att se över att strategin både är solid och att den på allvar tar in de nya möjligheterna den tekniska utvecklingen bidrar med.

Sponsring och event är content och sociala medier behöver content. Med spridning i sociala medier sänker vi kontaktkostnaden och skapar hög räckvidd för våra associationer och koncept. Fokusera på koncept som verkligen engagerar målgruppen och hänger ihop med din affär och ditt varumärke.

Du måste ställa krav

Har du en byrå som inte kan omsätta det som händer till strategi och aktiviteter, så byt ut den omgående. Det finns ingen tid att spilla.

Sätt upp som mål att få ut maximalt ur dina rättigheter när det gäller sociala medier och glöm inte att verkligen begära av rättighetsinnehavarna att de skall göra sitt. Det är ändå de som står målgruppen närmast och ska hylla dig inför den.

Alltför mycket av jobbet läggs idag på annonsören och dess byråer.

De nya förutsättningarna för marknadsföring gör att vi måste experimentera mera – och hellre. Men gör det med stil och eftertanke. Med en klar strategi är det lätt att ta ut svängarna och ändå hamna rätt. Med snabbare skiften är det ännu viktigare att lägga timmar på strategi och inte bara på aktivering.

Sök samarbeten

Det gör det också enklare att välja rätt mix av rättigheter i det allt mer komplexa utbudet.

Kom dock ihåg att spridning inte kommer utav sig själv. Den tid när viral spridning skedde utan påverkan är för de flesta förbi. Content Marketing och gedigen integration i övrig kommunikation, framförallt den digitala, säkerställer att vi är effektiva.

Om vi även lyckas krydda anrättningen med smarta mediesamarbeten och samarbeten kring associationer så kan vi tränga genom bruset ännu bättre.

Ha ett framgångsrikt sponsring- och event-år!

Ricky Strandberg

Han är engagerad i Sveriges Annonsörer där han är ordförande i Kommittén för Sponsring och Event som arbetar med att sprida och fördjupa kompetensen kring sponsring som metod bland landets annonsörer och rättighetsinnehavare. Till vardags jobbar han som Client Director på event- och sponsringsbyrån MEC Access

Inte många såg det komma men nu är Åby/Tjureda klart för elitserien i bandy. I byn Åby, 24 kilometer norr om Växjö, bor 431 personer men klubben har 1 300 medlemmar. Dessutom är småländska Åby/Tjureda vid Helgasjön landets rikaste bandyklubb.

Det handlar ofta om icke handlingskraftiga politiker. Nu har motsatsen skett och då har gruppen av handlingskraftiga bara fått kritik, bl a av kollegor som tittade på.

Det som har hänt i Bjurholm slår rekord och är ytterligare ett inslag i byråkrat-Sverige. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Svenska skidförbundets och längdlandslagets satsning med Team Bauhaus har blivit en sportslig succé med bland annat nio pallplaceringar i världscupen i vinter.

Nu utvecklas samarbetet ytterligare genom att Bauhaus går in och premierar framgångar i världscupen.

Han ställde sig framför alla representanter från spelbolagen och deklarerade tydligt:

- Dämpa er. "Annars kommer regeringen att att ta fram nya regler som begränsar marknadsföring", 

Civilminister Ardalan Shekarabi (S) gjorde sig till talesman för åtskilliga svenskar

Vinterstudion är programmet som aldrig har varit så efterlängtat, uppskattat och fylligt som just nu. Men så är utbudet också rekordartat.

Mitt i lördagens sändning fick Sverige också en VM-medaljör i Anna Swenn-Larsson.Och på söndagsmorgonen har uppemot 1 miljon svenskar reserverat tid för fortsättningen på alpina VM.

IFK Göteborgs supportrar börjar se en framtid igen. Under ett halvår har det enbart handlat om förluster, antingen pengar, ledare, anseende eller spelare. Nu vänder strömmen av nyheter. Det uppstår plustecken också. Klubben håller på att att bygga en ny ekonomi och på spelar- och ledarsidan tillkommer nya namn. På måndagen tillkännagav IFK att klubben har gjort klart med ett nytt och långsiktigt samarbete med Ekkono Soccer Services, med huvudkontor i Barcelona.