EM, ett gigantiskt affärsprojekt...

Bara några timmar kvar. Början till ett svenskt EM-guld, heter det. Det är vad alla kalkyler bygger på. Svenska Fotbollförbundet har kritiserats, men aldrig har damfotbollen fått större resurser, aldrig har ett fotbollsevenemang i Sverige kostat mera.
Landslagsspelarna håller upp en gigantisk tifotröja på damlandslagets träning i Göteborg. Nu börjar EM. Foto: Adam Ihse, Scanpix


Nu hänger det på laget. Tjejerna som ska utföra jobbet på planen. Och en viss Pia Sundhage.

Pia var reservationslös

Med hennes återkomst i Sverige inleddes allt.

Hon var reservationslös och satte ramarna. Hon hade en affärsidé.

”Ska jag ta jobbet ska vi också få alla resurser”.

Visste vad hon ville

Pia Sundhage visste precis vad hon ville när hon började diskutera ett eventuellt jobb hos förbundet på sensommaren i fjol. Mikael Santoft, generalsekreteraren, angav målet – EM ska bli en succé.

Det var inte självklart att Pia Sundhage skulle säga ja.

Två OS-guld med USA:s landslag innebar att hon hade ett utmärkt förhandlingsläge.  Hon kunde tänka sig fyra år till där borta, men hon var inte heller främmande för att ta något viloår.

"Inte dör jag av det"

Ett klassiskt uttalande då:

- Jag sitter i en sådan underbar sits att jag kan ställa krav. Och om kraven är för höga så dör inte jag av det.

Så hon radade upp villkoren - flera läger, flera matcher, flera sjukgymnaster, en idrottsfysiolog och en landslagschef plus en rad andra medarbetare med olika uppgifter.  En maximal uppbackning och inget snack om att hålla igen.

Och så skulle hon själv ha en riktigt bra lön.

Budgeten växte och växte.

Jaha, så pass...

Mikael Santoft måste ha funderat inte bara en gång innan han resonerade med ordföranden Karl-Eric Nilsson. ”Det här blir dyrt, riktigt dyrt, till och med lite dyrare än vad vi hade tänkt oss”, sa de säkert till varandra i enrum.

Fast Pia Sundhage var också bra sugen på att komma hem. Det var Mikael Santofts trumf.

Så förbundet sa ja, hon sa ja, och det var ett lika stort ja till all damfotboll.

Allt vad hon gör bygger på prestation.

Hon vet så väl

Som nu när bonusarna blir till en nyhet.  Pia Sundhage viftar bort frågan:

”Jag har ingen lust att svara, jag har så mycket annan skit att hålla koll på. Jag trasslar inte in mig i sådant för nu är det fotbollsmatcher som gäller.”

Så typiskt.

Men visst vet hon hur stora bonusarna är. Och hur de är utformade.

I rollen som USA:s förbundskapten medgav Pia Sundhage att hon hade en bra lön, men inför OS hade hon gått med på ett avtal där bronsmedalj inte gav något, men ett guld desto mera.

Allt bygger på prestation

Hon är ju sådan, allt vad hon gör bygger på prestation.

”Levererar du bra, då ska du också belönas”, är det ideliga budskapet till spelarna och andra.

Uppgifterna om att ett svenskt EM-guld ger de svenska tjejerna 150 000 kronor var ska nog tas med en nypa salt. Beloppet är säkerligen ännu större.

Och då haltar inte heller jämförelsen med ett guld för herrarna om 1,7 miljoner kronor vardera lika mycket.

Det är en skarp kontrast till Tysklands-VM där tjejerna fick 180 kronor i dagtraktamente när kostnaden för maten var avdragen. Ett VM-guld då hade gett spelarna 200 000 kronor vardera i bonus. I begynnelsen fick alla 20 000 kronor.

Ska va´ en sportjournalist

Jämlikheten i förbundet har blivit större, om än inte nått hundra procent, men det bygger också på att herrlandslaget genererar mera pengar från sponsorer, mästerskap och TV-rättigheter.

Men förbundet har verkligen anslagit medel till från första stund när det stod klart UEFA tilldelade Sverige EM 2013. Med Göran Havik, en gammal sportjournalist som organisationschef, har planeringen var minutiös.

Mobiliseringen  och entusiasmen är stor i de sex arrangörsstäderna där tolv lag är utspridda. Marknadsföringen via EM kunde inte ha kommit lägligare, då damfotbollen annars tappar utövare och det finns en mycket oroande tendens bland mindre klubbar.  Att vända den nedåtgående kurvan vore den allra största vinsten med ett lyckosamt EM.

Sponsorerna vaknade

Damlandslagets framgångar i Tysklands-VM var ett första stort steg mot ökat ett ökat intresse och större kommersiellt genomslag. Sponsorerna vaknade, men framför allt är avtalet med TV4 värt åtskilligt. Kanalen pumpar på med trailers och reportage i förväg så ingen kan undgå vad som väntar. Inte heller att bli smittad...

Sedan är det en annan fråga om hur förväntningarna växer. Det blir emellanåt lite väl mycket av det goda och hur roligt tjejerna än tycker att det är med EM och uppmärksamhet så ökar också trycket...

Inte bara Pia Sundhage kräver mycket av gruppen. Nu gör åskådarna det också.

Förväntningar och nerver

Biljetterna till Sveriges gruppspelsmatcher mot Danmark, Finland och Italien är i det närmaste helt slutsålda. Totalt har drömgränsen om 100 000 sålda biljetter passerats.

Mer än hälften av det totala antalet biljetter har gått åt. Men för att få lite proportion på det hela så sålde Finland vid förra EM på 129 000 biljetter.

I morgon är det avspark och Gamla Ullevi är fylld av åskådare, ett par miljoner sitter vid TV:n och nu ska leveransen inledas. De svenska tjejerna kliver in i EM som en av turneringens favoriter, spelar premiärmatch mot Danmark och det innebär en mycket speciell anspänning.

Just det, till finalen på Friends Arena är har redan 23 000 biljetter sålts, apropå förväntningar.

Först den dagen kan såväl det sportsliga som det ekonomiska resultatet mätas.

Thomas Ejderhov

Chefredaktör vid Idrottens Affärer

Djurgården mot Frölunda i hockeyns SM-final – bäst i sju matcher med start på söndagen. Det annorlunda är att det är en uppgörelse mellan två storstadslag, men också en kamp mellan två klubbar i stark medvind, både ekonomiskt och organisatoriskt.Och det är faktiskt första gången de gör upp om ett SM-guld.

"Hela den olympiska rörelsen, och speciellt IOK, är rörd över den stora kopplingen som fransmännen har gjort mellan Notre-Dame och OS i Paris 2024."IOO

Thom Bach, ordförande i IOK, reagerade efter branden i Notre-Dame och lät meddela att den olympiska rörelsen erbjuder 500 000 euro – motsvarande cirka 5,5 miljoner kronor – till återuppbyggnaden av katedralen så att den ska stå färdig till OS i Paris 2024.

Den tilltänkta tennissatsningen vid Svaneholms slott vid Skurup kommer allt närmare. Biljettförsäljningen är inledd och åskådarna ska bl a få se Mats Wilander möta John McEnroe. Bakom initiativet står entreprenören Mårten Hedlund och hans företag 3RS.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Frida Karlsson är vinterns längdraket på skidor. När SM avgjordes i Gällivare i helgen skrev hon ett personligt kontrakt med Volkswagen. Ett kontrakt som kan bli guld värt utöver den bil hon får disponera.

- Det kan bli stora pengar, säger Alexander Dahlin, sponsorchef på Volkswagen Sverige.

Han ställde sig framför alla representanter från spelbolagen och deklarerade tydligt:

- Dämpa er. "Annars kommer regeringen att att ta fram nya regler som begränsar marknadsföring", 

Civilminister Ardalan Shekarabi (S) gjorde sig till talesman för åtskilliga svenskar

SVT:s programdirektör Jan Helin försöker hålla liv i Vinterstudions brasa. – Vår målsättning är att fortsätta sända Vinterstudion. Först minst tre år framåt men sedan har vi som mål att fortsätta efter det, säger han.

I kväll bänkar sig miljontals tv-tittare för att se om Ajax kan skrälla igen i kvartsfinalen i Champions League mot Juventus. Speciellt i blickpunkten är 21-årige Frenkie de Jong, spelaren som framför allt legat bakom Ajax framgångar under säsongen.

Efter 1-1  hemma mot de trefaldiga mästarna Real Madrid gjorde Ajax sensation genom att besegra och slå ut spanjorerna med en 4-1-seger. Ikväll gäller bortaplan igen för Ajax.