EM, ett gigantiskt affärsprojekt...

Bara några timmar kvar. Början till ett svenskt EM-guld, heter det. Det är vad alla kalkyler bygger på. Svenska Fotbollförbundet har kritiserats, men aldrig har damfotbollen fått större resurser, aldrig har ett fotbollsevenemang i Sverige kostat mera.
Landslagsspelarna håller upp en gigantisk tifotröja på damlandslagets träning i Göteborg. Nu börjar EM. Foto: Adam Ihse, Scanpix


Nu hänger det på laget. Tjejerna som ska utföra jobbet på planen. Och en viss Pia Sundhage.

Pia var reservationslös

Med hennes återkomst i Sverige inleddes allt.

Hon var reservationslös och satte ramarna. Hon hade en affärsidé.

”Ska jag ta jobbet ska vi också få alla resurser”.

Visste vad hon ville

Pia Sundhage visste precis vad hon ville när hon började diskutera ett eventuellt jobb hos förbundet på sensommaren i fjol. Mikael Santoft, generalsekreteraren, angav målet – EM ska bli en succé.

Det var inte självklart att Pia Sundhage skulle säga ja.

Två OS-guld med USA:s landslag innebar att hon hade ett utmärkt förhandlingsläge.  Hon kunde tänka sig fyra år till där borta, men hon var inte heller främmande för att ta något viloår.

"Inte dör jag av det"

Ett klassiskt uttalande då:

- Jag sitter i en sådan underbar sits att jag kan ställa krav. Och om kraven är för höga så dör inte jag av det.

Så hon radade upp villkoren - flera läger, flera matcher, flera sjukgymnaster, en idrottsfysiolog och en landslagschef plus en rad andra medarbetare med olika uppgifter.  En maximal uppbackning och inget snack om att hålla igen.

Och så skulle hon själv ha en riktigt bra lön.

Budgeten växte och växte.

Jaha, så pass...

Mikael Santoft måste ha funderat inte bara en gång innan han resonerade med ordföranden Karl-Eric Nilsson. ”Det här blir dyrt, riktigt dyrt, till och med lite dyrare än vad vi hade tänkt oss”, sa de säkert till varandra i enrum.

Fast Pia Sundhage var också bra sugen på att komma hem. Det var Mikael Santofts trumf.

Så förbundet sa ja, hon sa ja, och det var ett lika stort ja till all damfotboll.

Allt vad hon gör bygger på prestation.

Hon vet så väl

Som nu när bonusarna blir till en nyhet.  Pia Sundhage viftar bort frågan:

”Jag har ingen lust att svara, jag har så mycket annan skit att hålla koll på. Jag trasslar inte in mig i sådant för nu är det fotbollsmatcher som gäller.”

Så typiskt.

Men visst vet hon hur stora bonusarna är. Och hur de är utformade.

I rollen som USA:s förbundskapten medgav Pia Sundhage att hon hade en bra lön, men inför OS hade hon gått med på ett avtal där bronsmedalj inte gav något, men ett guld desto mera.

Allt bygger på prestation

Hon är ju sådan, allt vad hon gör bygger på prestation.

”Levererar du bra, då ska du också belönas”, är det ideliga budskapet till spelarna och andra.

Uppgifterna om att ett svenskt EM-guld ger de svenska tjejerna 150 000 kronor var ska nog tas med en nypa salt. Beloppet är säkerligen ännu större.

Och då haltar inte heller jämförelsen med ett guld för herrarna om 1,7 miljoner kronor vardera lika mycket.

Det är en skarp kontrast till Tysklands-VM där tjejerna fick 180 kronor i dagtraktamente när kostnaden för maten var avdragen. Ett VM-guld då hade gett spelarna 200 000 kronor vardera i bonus. I begynnelsen fick alla 20 000 kronor.

Ska va´ en sportjournalist

Jämlikheten i förbundet har blivit större, om än inte nått hundra procent, men det bygger också på att herrlandslaget genererar mera pengar från sponsorer, mästerskap och TV-rättigheter.

Men förbundet har verkligen anslagit medel till från första stund när det stod klart UEFA tilldelade Sverige EM 2013. Med Göran Havik, en gammal sportjournalist som organisationschef, har planeringen var minutiös.

Mobiliseringen  och entusiasmen är stor i de sex arrangörsstäderna där tolv lag är utspridda. Marknadsföringen via EM kunde inte ha kommit lägligare, då damfotbollen annars tappar utövare och det finns en mycket oroande tendens bland mindre klubbar.  Att vända den nedåtgående kurvan vore den allra största vinsten med ett lyckosamt EM.

Sponsorerna vaknade

Damlandslagets framgångar i Tysklands-VM var ett första stort steg mot ökat ett ökat intresse och större kommersiellt genomslag. Sponsorerna vaknade, men framför allt är avtalet med TV4 värt åtskilligt. Kanalen pumpar på med trailers och reportage i förväg så ingen kan undgå vad som väntar. Inte heller att bli smittad...

Sedan är det en annan fråga om hur förväntningarna växer. Det blir emellanåt lite väl mycket av det goda och hur roligt tjejerna än tycker att det är med EM och uppmärksamhet så ökar också trycket...

Inte bara Pia Sundhage kräver mycket av gruppen. Nu gör åskådarna det också.

Förväntningar och nerver

Biljetterna till Sveriges gruppspelsmatcher mot Danmark, Finland och Italien är i det närmaste helt slutsålda. Totalt har drömgränsen om 100 000 sålda biljetter passerats.

Mer än hälften av det totala antalet biljetter har gått åt. Men för att få lite proportion på det hela så sålde Finland vid förra EM på 129 000 biljetter.

I morgon är det avspark och Gamla Ullevi är fylld av åskådare, ett par miljoner sitter vid TV:n och nu ska leveransen inledas. De svenska tjejerna kliver in i EM som en av turneringens favoriter, spelar premiärmatch mot Danmark och det innebär en mycket speciell anspänning.

Just det, till finalen på Friends Arena är har redan 23 000 biljetter sålts, apropå förväntningar.

Först den dagen kan såväl det sportsliga som det ekonomiska resultatet mätas.

Thomas Ejderhov

Chefredaktör vid Idrottens Affärer

Stjärnklubben Sandvikens AIK med nio SM-guld är illa ute ekonomiskt. Det är tomt i kassaskåpet. Därför säger klubben upp alla spelarkontrakt från och med den 31 mars. Så sent som i mars spelade SAIK SM-final, 4-0-förlust mot Edsbyn.

SAIK ligger efter med inbetalningar till flera leverantörer. 

Många kubbar i bandy-Sverige har problem i dag

Försäljningen av AIK-fotbollens Evighetskort är med stor marginal det dyraste sålda årskortet genom tiderna i Norden och blir en milstolpe i klubbens historia. Magnus Käck från Sollentuna hsr nu köpt det första kortet – för 189 100 kr!

SOK startar tillsammans med World´s Childrens Price Projektet Jorden runt. Baserat på den olympiska rörelsens grundläggande värden ska SOK verka för att Olympier inspirerar barn att nå 100 varv runt jordklotet för en bättre värld. Projektet  1 miljon barn i tio länder, bland dem minst 30 000 svenska barn.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Samtidigt som Visma går in i ett femårsavtal som ny titelsponsor för det nederländska cyklings- och skridskolaget Team Oranje kommer meddelandet om att de senaste årens mest framgångsrika  cykellag, Team Sky, är i farozonen.    

Det är med stolthet som jag idag kan berätta för er att SVT utsetts till världens bästa sporttv-kanal! SVT tilldelas priset “TV SPORT EMOTION AWARD - The best Tv Sport Channel of the World” i kategorin ”Sport values of a TV programme” på sportfilmfestivalen i Milano den 17 november.

Festivalen är en av världens största och mest ansedda film- och TV-festivaler med fokus på sport,skriver Åsa Edlund, chef för SVT Sport om priset och äran.

Leksands IF har sedan en tid sökt efter en ny General Manager som skall ha det övergripande sportsliga ansvaret för föreningens herrlag, damlag och juniorlag. Nu står det klart att Thomas Johansson blir den som kommer att axla rollen som GM. I Leksand betraktas han som en drömvärvning..