Större än Northug och Björgen

Ofta kommer den ganska knepiga frågan ”vad är en ’riktig’ sport?”. Som sponsringsrådgivare brukar jag svara att det går minst lika bra med motionsidrott som elitidrott. Men...
Real Madrid är favoritlaget och då var det förstås en höjdpunkt för Magnus Carlsen att få vara med på planen före avspark och bl a hälsa på Sergio Ramos vid en match på San Bernabeu-stadion. Foto: TT Nyheter

 

Frågan blir en ickefråga, för oavsett om en företeelse är en ”riktig sport” eller ”bara” ett någorlunda organiserat tidsfördriv så går det att hitta argument både hos rättighetsinnehavaren och den tänkbara sponsorn.

Världsetta som 19-åring

Stjärnor däremot ser, precis som duktiga marknadsförare, inga gränser för vad man är och inte är. De bara kör. Och vid framgången knackar både sponsorer och utmärkelser på dörren.

En av raden supernovor förra året var den norske schackspelaren Magnus Carlsen. Han blev världsetta redan vid 19 års ålder och plockade ifjol hem den eftertraktade världsmästartiteln.

Han kallas för ”schackens Mozart” är ett unikum, men långt ifrån bara vid brädet…

Fotomodell och schackvärldsmästare

För vad sägs om att ha modelljobb tillsammans med skådespelerskan och fotomodellen Liv Tyler för urbana klädmärket G-Star och dessutom få frågan om att ha en roll i Star Trek-filmerna?

Lägg sedan till en världsmästartitel – i schack.

Det som väl av allt i världen är som mest förknippat med nördar iförda glasögon tjockare än flaskbottnar.

Där har ni Magnus Carlsen.

Klart med 50 miljoner

Inte heller kommersiellt har framgången låtit vänta på sig. Enligt norska Dagens Naeringsliv kommer 23-åringen tjäna omkring 50 miljoner norska kronor nästa år (prispengar, startbonusar och sponsorintäkter).

Alla sponsorer har naturligtvis förlängt kontrakten efter världsmästartiteln och nya företag står, enligt Carlsens agent, på kö. Som rättighet har Magnus Carlsen nämligen värden som ingen idrottare i världen kan konkurrera med.

Sponsorer till honom inte är intresserade av att ha sina logotyper på kavajslaget, utan istället av att använda hans associativa värden.

Schack som företeelse bidrar med associationer kopplade till kunskap, logiskt tänkande och hög intelligens. Addera sedan att Carlsen räknas som en av världens sexigaste män (Cosmopolitan), en av världens 100 mest inflytelserika personer (Time Magazine) samt har modellkontrakt – så förstår man hans höga kommersiella värde.

Blev idrottsgalans kung

Underbarnet Carlsen hade tidigt i karriären över 200 resdagar per år och att jämföra hans liv med en rockstjärna är inte allt för långt borta.

Direkt efter segern mot indiern Viswanathan Anand, som tidigare haft världsmästartiteln i sex år, ordnade hans sponsorer en fest, där man krönte partyt med att slänga den nyblivna världsmästaren i poolen. Följt av en spontan bild till sociala medier, förstås. Living your brand.

Men det var inte bara firande efter segern utan snabbt tillbaka till verkligheten. Verkligheten som för Carlsen innebär bland annat sponsoråtaganden i London och sedan vidare till Las Vegas. För att sedan hjälpa till att sjösätta ett schackprogram i amerikanska skolor.

Schackens Beckham?

Och däremellan blev han en av de stora vinnarna på norska idrottsgalan, ”Idrettsgallen”, som avgjordes för bara några dagar sedan. Schackspelaren Carlsen zlatanerade konkurrenterna, blev galans kung och kammade tre priser – medan idrottare som Petter Northug och Marit Björgen fick gå helt tomhänta.

Huruvida schack är en sport eller inte spelar ingen roll, Magnus Carlsen har mer stjärnstatus – både i sitt hemland och internationellt – än vad många idrottare någonsin kommer ha. Egentligen borde han inte jämföras med Mozart utan med David Beckham.

Carlsen själv är en kombination av värden som företag skriker efter. Tänk om fler idrottare tänkte så, på sina personliga varumärken. Då skulle framgången komma. Framgång som föder framgång som föder framgång…

Underbarnet. Redan som 14-åring hävdade sig Magnus Carlsen i internationella tävlingar. Nu har han fått sitt definitiva genombrott och vid den norska idrottsgalan hamnade både Petter Northug och Marit Björgen i skymundan. Foto: TT Nyheter

Magnus Berglund

Magnus Sjöholm (inte verifierad)

tors, 2014-01-30 09:58

1. Tack

Intressant text!

När Stjernfors Golfklubb drevs i konkurs av en privat aktör tog medlemmarna saken i egna händer. Ett år senare är banan iordningsställd, caféet bemannat och optimismen på topp. Klubbens nystart har finansierats med bland annat bidrag från Sparbankens ägarstiftelse.

Det finns ingen gata i Sverige som kan mäta sig med Evenemangsgatan i Göteborg. Sträckan mellan Scandinavium och Ullevi, med närheten till Gamla Ullevi och Valhalla är arenatätast i landet och har därtill med ett massivt utbud.

Men det finns heller ingen gata i landet som är så omdiskuterad och väcker så mycket tankar på förändring. Nu finns förslag om att riva både Ullevi och Scandinavium!

Man kan tro att Jämtländska Sportkompaniet har fått storhetsvansinne… Bolaget arrangerar sprinttävlingen på Östersunds skidstadion i samarbete med ett ett tyskt och norskt bolag,  och de står nu bakom en uppgraderad tour som stöttar de lokala arrangörerna i varje land och stad. Totalt handlar det en nysatsning på flera miljoner. Målet är att Supersprint på 100 meter snö ska bli en World Sprint Series inom fyra år för damer och herrar. Bland annat en tävling i Dubai, jo, på snö. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nils Wiberg med sitt företag Prioritet Finans är en av landets största idrottssponsorer. Nu har han tagit nya beslut. Hans miljoner ska få fart på de svenska herrarna i längdåkning och samtidigt blir han stjärnsponsor till IFK Göteborg Futsal. 

14-20 oktober vänds tennisblickarna mot Kungliga Tennishallen i Stockholm när det är dags för klassiska Stockholm Open. Nu är det klart att hela turneringen sänds på Eurosport och Kanal 9.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.