Att sälja på förhoppningar...

Finalserien i Svenska Hockeyligan (SHL) sätter fingret på ett dilemma för sportkonsumenten. Vilken produkt är det som denne köper? Eller vad är det marknadsföraren säljer?
Fans och deras förhoppningar, ständigt och jämnt, om inte nu så kanske i nästa match går det som de hoppas. Förluster tröstas med "nästa gång, då...". Idrottens charm, helt enkelt. Foto: TT

 

Vid marknadsföringen av sport blir den produkt som säljs ibland svår att fysiskt beskriva. Det finns ingen vara att titta eller klämma på. 

Alltid förhoppningar

Den produkt marknadsföraren säljer är en känsla, eller en upplevelse. Hur den enskilde sportkonsumenten ser på upplevelsen är subjektivt och högst individuellt. Detta innebär vidare att två sportkonsumenter, som båda har köpt en finalbiljett till Växjö Lakers mot Skellefteå AIK i SHL-slutspelet, har vid en närmare granskning köpt två helt olika produkter i termer av upplevelse. Här kan det dessutom finnas ett moment av osäkerhet kring vad sportkonsumenten egentligen har köpt. 

Med tanke på utfallet i fem raka finalmatcher – idel bortasegrar – kan vi konstatera att en stor och förhoppningsfull hemmapublik har köpt en annan upplevelse än den tänkta fem gånger i rad.

Det sportkonsumenten såg framför sig var en stark positiv upplevelse i form av en seger för hemmalaget. Det man fick var en tillika stark upplevelse av nederlag.

Om det går vägen

Inför biljettköpet står sportkonsumenten inför den klassiska analysen som bygger på osäkerhet kontra möjlighet.  Ska jag lägga mina pengar och min tid här eller någon annanstans? Osäkerheten består naturligt i att marknadsföraren av sport inte kan garantera ett önskat resultat. Det kan gå åt skogen.

Det innebär att sportkonsumentens investering i form av pengar och tid inte gav någon avkastning att tala om. Å andra sidan finns möjligheten att det går vägen. Avkastningen på investeringen är stor och omedelbar.

Medan hemmapubliken i Skellefteå respektive Växjö i final ett till fem härbärgerar tusentals sportkonsumenter som inte fick sin tänkta upplevelse, kan vi vara säkra på att hemmapubliken i Växjö i den avslutande sjätte finalen fick bästa tänkbara leverans. Underläge vändes till seger i sudden death och klubbens första SM-guld blev ett faktum.

Osäkerhet eller möjlighet

Det här exemplet beskriver marknadsförarens verklighet. För att hantera den osäkerhet som ofta förknippas med olika sportprodukter, krävs att marknadsföraren hittar vägar framåt som leder till möjligheter snarare än hot. Osäkerhet eller möjlighet – sportproduktens signum.

För den professionelle marknadsföraren är det här dilemmat något som vänds till en styrka. För amatören blir det en grop, ack så svår att ta sig ur.

I ett generellt perspektiv, om en utebliven positiv upplevelse leder till att sportkonsumenten försvinner från radarn är det fara å färde. Det handlar krasst sett om att bygga en stark relation till sportkonsumenten.

Match igen, då...

Relationen blir en försäkring mot problemet osäkerhet eller möjlighet. I idealet spelar det ingen roll om det blir seger eller nederlag för det lag eller för den enskilde idrottsutövaren som sportkonsumenten följer. När det drar ihop sig till skarpt läge i form av match eller tävling är det en självklarhet att vara på plats och ge sitt stöd.

Oavsett hur det går är det lika självklart att komma tillbaka vid nästa tillfälle. Att närma sig detta idealtillstånd kräver ett stenhårt långsiktigt arbete som aldrig tar slut.

Det är kul med relationer, men enkelt är det inte.

Anders Ericsson

Svenska Ishockeyförbundets licensnämnd underkänner SHL-laget Malmö Redhawks årsredovisning för säsongen 2018-2019 och tvingar ut laget i ett så kallat kontrollår säsongen 2019-2020.

Det innebär att Redhawks bokslut våren 2020 måste visa ett eget kapital på  minst 6 miljoner kronor, annars hotar omedelbar nedflyttning. Det har aldrig hänt tidigare att SHL-lag degraderats på grund av ekonomisk obalans.

"Kommunerna har slutat planera för idrott och fritid"

Många var överens vid ett seminarium i Almedalen på onsdagen, där Riksidrottsförbundet och Tankesmedjan Movium presenterade  en ny exempelsamling som belyser utmaningarna att planera för social hållbarhet och plats för idrott..

Första dagen av British Open blev en galen dag. Alla som var på Royal Portrush kan säga i hela sina liv: ”Jag var där”! Favorittippade hemmasonen Rory McIIroy behövde åtta slag på det första hålet, par 4, 383 meter. Och David Duval, som vann The Open 2001, hade slagit 13 slag när han plockade upp bollen ur koppen på det sjunde hålet, par 5, 538 meter.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Första kvartalet ifjol redovisade Svenska Spel en vinst på 975 miljoner kronor för det andra kvartalet. Siffrorna för andra kvartalet 2019 visar att vinsten sjunkit till 534 miljoner. Rörelsevinsten sjönk från 301 miljoner till 197 miljoner.

Det blir till att använda fjärrkontrollen framöver. Och byta från SVT till Nent Groups kanaler.

Nordic Entertainment Group (NENT Group) har nämligen köpt även rättigheterna till Internationella Skridskounionens (ISU) främsta mästerskap och största tävlingar från och med hösten 2019.

Sveriges bästa spelare i dam- VM, Kosovare Asllani är klar för CD Tacón, blir ”nya Real Madrids” första värvning. Storklubben köpte nyligen Tacon i avsikt att bygga ett internationellt storlag. Asllani är första pusselbiten.