Bidragen måste tåla granskning

Hur mycket ska och kan en kommun sponsra idrotten? Frågan aktualiseras ideligen, beteendet och beloppen varierar kraftigt. Breddidrott ställs mot elitidrott, skriver Anders Ericsson.
Kommunalt stöd till idrotten vållar debatt lite varstans. Rätt eller fel, men framför allt, besluten ska tåla granskning, betonar Anders Ericsson. Foto: TT

 

I en debattartikel i Dagens Samhälle (12 oktober 2015) vänder sig KD-politikern Dennis Larsson mot den egna kommunens samarbete med den lokala idrotten. Elitklubbarna i Luleå – Luleå BC, Luleå Basket, Luleå Hockey samt Luleå Hockey/MMSK – tilldelas 300 000 kr vardera ur den kommunala skattkistan. 

Diskussionerna vanliga

Debattören, som företräder den politiska oppositionen i Luleå, anser att pengarna bör satsas på breddidrott med fokus på kommuninvånarnas utövande snarare än på elitidrott. 

Det socialdemokratiska kommunalrådet Niklas Nordström försvarar kommunstyrelsens beslut bland annat med hänvisning till den reklam elitidrotten via sina namn och sina verksamheter gör för kommunen. Detta leder enligt kommunalrådet till att varumärket Luleå stärks.

Det finns flera aspekter på den här händelsen, som för övrigt är tämligen vanlig i vårt avlånga land. Inledningsvis är detta en idrottspolitisk budgetfråga för kommunen. Det handlar dels om hur mycket pengar idrotten får i budgeten, och dels om vilka prioriteringar mellan olika delar. Här finns det självklart utrymme för olika uppfattningar inom ramen för en gängse kommunal debatt. 

Vilken strategi?

I en fortsatt analys av Luleå kommuns samarbete med elitklubbarna kommer vi dock osökt in på frågor som rör sport marketing. Det finns två delar av aktuellt ämnesområde:

• Marknadsföring av en sport – vilket klubbarna ovan gör i sitt dagliga arbete

• Marknadsföring genom en sport – vilket kommunstyrelsen i Luleå gör i det aktuella fallet

Att på olika sätt marknadsföra sin kommun med hjälp av idrotten är en ytterst vanlig företeelse, som kan ta sig en mängd olika uttryck. Här gäller det som kommunpolitiker att göra en grundlig analys och därefter fatta affärsmässigt försvarbara beslut. Det ska på ett generellt plan handla om professionellt utformade samarbeten, som måste kunna tåla en granskning i fullt dagsljus. 

Alltid transparans

Transparens ska i sammanhanget inte vara en besvärlig, för att inte säga oönskad utmaning, utan snarare något som legitimerar det hela. Med tanke på att det handlar om skattebetalarnas pengar borde detta vara en självklarhet. 

Jag har, liksom många andra, vid flera tillfällen kunnat konstatera att verkligheten inte ser ut på det viset. Det som beskrivs som ett professionellt samarbete till gagn för båda parter visar sig ibland vara en ren subvention från kommunens sida. På det viset kan det bli besvärligt för de ansvariga i kommunen att bli utsatta för dagsljus.

För kommunstyrelsen i Luleå handlar det om att tydligt kommunicera alla delar av aktuellt upplägg med elitklubbarna, inklusive bestämda mål. 

Det talas om att stärka Luleås varumärke. Hur mäts detta? Hur starkt är varumärket Luleå idag? Vilka värden vill kommunstyrelsen uppnå med hjälp av samarbetet? Vilket tidsperspektiv har man lagt? Det finns skäl att anta att det kan finnas andra målsättningar med aktuellt samarbete. 

Tre nyckelord

Det skulle till exempel kunna handla om kommuninvånarnas syn i termer av hur nöjd man är med det kommunala utbudet på idrottsområdet. En annan målsättning skulle kunna vara inflyttning av privatpersoner eller av näringsverksamhet till kommunen. Således, vilka övriga mål har Luleå kommun satt upp för samarbetet? Hur mäts och redovisas dessa? 

Generellt när det handlar om sport marketing, och hur arbetet inom aktuellt område ska bedrivas, finns det tre nyckelord att hålla sig till – professionellt, ansvarsfullt och långsiktigt. 

Med tanke på att kommunstyrelsen hanterar skattebetalarnas pengar går det inte att bortse från denna ordning. Det är vidare kommunstyrelsens uppgift att leda saker och ting i bevis, det vill säga att med relevanta fakta legitimera samarbetet med elitidrotten. 

Jag vill tro att att kommunstyrelsen lyckas med det. Om så är fallet, ja, det blir en fråga för den politiska oppositionen, för lokalmedia och i förlängningen för den lokala väljarkåren så småningom.

Anders Ericsson

Fakta

"Några har insett vikten av att utveckla en tradition och en verksamhet. Att ge ökat stöd. Om ni så vill, de har hittat eller stärkt en affärsidé. Det är egentligen vad alla kommuner kan göra. Bara de upplåter resurser".

Björn Anders Larsson i sin krönika, läs här

Alla 24 nationer som kvalificerar sig till EM 2020 får 100 miljoner kronor från Uefa. Sveriges 2-0 mot Rumänien betyder 100 miljoner till Svenska fotbollförbundet. För VM-platsen i Ryssland fick SvFF 86 miljoner.

Att Ola Serneke är en byggherre på offensiven och står bakom en unik multihall i Göteborg där han också är på väg att uppföra en skyskrapa är känt vid det här laget.  Nu är han också på väg att liera sig med Fotbollförbundet och Järfälla kommun i syfte att göra en extrem fotbollssatsning av internationellt snitt.

En nyckelroll har förre landslagsspelaren Patrik ”Bjärred” Andersson, som numera är affärsutvecklare på Serneke Projektutveckling.

I veckan tillkännagav Svenska Spel hur kampanjen Gräsroten ger svensk idrott 50 miljoner. Men inte nog med det. Sedan 2016 har Svenska Spel bidragit med 10 000 kr per månad under fotbollssäsongen till olika samhällsinsatser i de allsvenska klubbarna via prispengar från Månadens spelare. Under 2019 har också Månadens spelare i Superettan fått skänka sina prispengar till samhällsengagerande projekt. Totalt handlar det om 300 000 kr

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Fotbollsföreningen Gatans Lag fick ta emot Volvo Car Sveriges och Svenska Fotbollförbundets stipendium ”Number 10” på en miljon kronor under Fotbollsgalan – Det känns helt fantastiskt . Gatans Lag finns till för de som vill ta sig ur missbruk, hemlöshet och kriminalitet och med det här stipendiet kan vi hjälpa så många fler, säger Sofie Nehvonen, tillträdande verksamhetsansvarig.

Bandyfinalerna fortsatt i SVT

Lördag 21 mars 2020 spelas bandyns SM-finaler på Studenterna i Uppsala. Nu är det klart att det blir direktsändning i SVT, inte bara 2020 utan även ytterligare tre år framåt (2020-2023). "En svensk idrottsklassiker och vi vill satsa här, säger SVT:s sportchef Åsa Edlund Jönsson.

När Östersunds stjärna Saman Ghoddos kom hem till Östersund från utflykten till Huesca augusti fjol trodde han att han skrivit på ett papper om läkarundersökning för La Liga-nykomlingen. Papperet var istället ett övergångskontrakt. Sen började cirkusen.