"Måste synliggöra vår sponsring"

Svenska Spels vd Lennart Käll brukar alltid lyfta fram sitt företags stora spelansvarstagande. Ändå låter sig det statliga spelbolaget marknadsföras av barn.
Svenska Spel använder ungdomslandslagen, men framför allt barn i sin reklam.

 

Den 1 oktober 2010 införde Svenska Spel åldersgräns på samtliga sina produkter – på eget bevåg. Samtidigt utbildades alla ombud att fråga om legitimation på alla som kunde misstänkas vara under 25 år. 

Inte konsekvent

Däremot är Svenska Spel inte lika konsekvent när det gäller minderåriga och reklam. För några år sedan, när begreppet Gräsroten där 50 miljoner kronor varje år fördelas ut till de största idrottsföreningarnas ungdomssektioner, använde sig Svenska Spel av åttaåringar i reklamfilmen – vilket väckte anstöt hos många.

”Vi ska aldrig sammankoppla barn med våra produkter i någon form av säljande verksamhet. Men när det gäller modervarumärket kan barn synas när man inte marknadsför spel. Det är den avgränsningen vi har”, hette det i ett utlåtande den gången. 

Nu dyker andra exempel upp.

Svenska Spel är en stor sponsor av Svenska Fotbollförbundet – och har sett till att de svenska pojk- och flicklandslagen i just fotboll bär en blaffig Svenska Spel-logotype på sina tröjor. Detta trots att många av killarna och tjejerna har minst två år kvar innan de ens själva får spela på Svenska Spels produkter. 

"Vill synliggöra sponsringen"

- Vi har endast vuxna som målgrupp för vår kommunikation. Som starkt engagerade i svensk idrott vill vi synliggöra vilket värde vårt samarbete med Svenska Fotbollförbundet har för ungdomsfotbollen. I sådana sammanhang händer det att vi i vår kommunikation visualiserar nyttan och ändamålet med filmer där minderåriga förekommer, säger Andreas Jerat, presschef på Svenska Spel, som svar på gräsrotsdiskussionen och ungdomslandslagens reklam.

Hur väl klingar detta med ert ställningstagande om att vara ett spelbolag som tar spelansvar?

- Det är viktigt att titta på i vilken kontext minderåriga förekommer i vår marknadsföring. Vi är väldigt tydliga med vår 18-årsgräns för spel. Samtidigt måste vi kunna synliggöra värdet av vår sponsring. I det sammanhanget förekommer ibland barn och ungdomar. Denna marknadsföring innehåller dock ingen uppmaning att spela och enskilda spelprodukter visas inte. Det är vuxna som är målgruppen och syftet är att berätta om hur vi bidrar till utvecklingen av idrotten, inte minst på gräsrotsnivå.

Så ni tänker fortsätta med det?

- Vi tänker fortsätta berätta att vår sponsring har en positiv effekt på bland annat ungdomsidrotten. Samtidigt inser vi att marknadsföringen kan väcka anstöt hos vissa. Det är därför en fråga som vi är observanta på och vi är noga med att följa de regler och riktlinjer som finns kring marknadsföring av spel. När det gäller exponeringen av vår logotyp på ungdomslandslagens matchställ så beslutade vi förra året att upphöra med denna. Logotypen kommer fasas ut i takt med att lagen får nya ställ. Vi håller med om att ungdomslandslagens matchställ inte är rätt ställe att exponera vårt varumärke på.

Tobias Jansson

Djurgårdens fotboll redovisar inför kommande årsmöte, onsdagen 13 mars, ett eget kapital på historiskt höga 261,4 miljoner kronor, en  ökning med 51,1 miljoner kronor jämfört med 2022.
Aldrig tidigare har föreningen, bildad 1891, haft en sådan välfylld kassakista.  Av de allsvenska lagen är det endast Malmö FF som presenterar ett högre eget kapital, i storleksordningen 700 miljoner kronor.

Allmänna arvsfonden är mycket viktig, för att inte säga avgörande partl för fler och bättre idrottsanläggningar.i Sverige. Bara under 2023 kom 235 miljoner  den vägen till idrotten..

Därför blir reaktionen kraftig inom idrotts-Sverige när Riksrevisionen något obetänksamt publicerar en granskningsrapport av Allmänna arvsfonden och föreslår att fonden bör avvecklas. 

Den svenska OS-truppen till Paris växer – och ambitioner och förhoppningar gör det samma. Utgifterna också för den delen.

I förra veckan gav SOK klartecken till ett handbollslag, ett bordtennislag, två lagkapper i simning och åtta individuella idrottare.

Det är en idrottslig mobilisering för 100 miljoner.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.

ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Det är nya tider i svensk fotboll, transferintäkter eller intäkter från försäljning av spelare, sätter allt större avtryck i de allsvenska lagens bokslut efter 2023 års säsong.
Nykomlingen BP, som räddade det allsvenska kontraktet via kvalseger mot Utsikten,  redovisar inför årsmötet ett eget kapital på 48,5 miljoner kronor, ett historiskt högt belopp.