"Måste synliggöra vår sponsring"

Svenska Spels vd Lennart Käll brukar alltid lyfta fram sitt företags stora spelansvarstagande. Ändå låter sig det statliga spelbolaget marknadsföras av barn.
Svenska Spel använder ungdomslandslagen, men framför allt barn i sin reklam.

 

Den 1 oktober 2010 införde Svenska Spel åldersgräns på samtliga sina produkter – på eget bevåg. Samtidigt utbildades alla ombud att fråga om legitimation på alla som kunde misstänkas vara under 25 år. 

Inte konsekvent

Däremot är Svenska Spel inte lika konsekvent när det gäller minderåriga och reklam. För några år sedan, när begreppet Gräsroten där 50 miljoner kronor varje år fördelas ut till de största idrottsföreningarnas ungdomssektioner, använde sig Svenska Spel av åttaåringar i reklamfilmen – vilket väckte anstöt hos många.

”Vi ska aldrig sammankoppla barn med våra produkter i någon form av säljande verksamhet. Men när det gäller modervarumärket kan barn synas när man inte marknadsför spel. Det är den avgränsningen vi har”, hette det i ett utlåtande den gången. 

Nu dyker andra exempel upp.

Svenska Spel är en stor sponsor av Svenska Fotbollförbundet – och har sett till att de svenska pojk- och flicklandslagen i just fotboll bär en blaffig Svenska Spel-logotype på sina tröjor. Detta trots att många av killarna och tjejerna har minst två år kvar innan de ens själva får spela på Svenska Spels produkter. 

"Vill synliggöra sponsringen"

- Vi har endast vuxna som målgrupp för vår kommunikation. Som starkt engagerade i svensk idrott vill vi synliggöra vilket värde vårt samarbete med Svenska Fotbollförbundet har för ungdomsfotbollen. I sådana sammanhang händer det att vi i vår kommunikation visualiserar nyttan och ändamålet med filmer där minderåriga förekommer, säger Andreas Jerat, presschef på Svenska Spel, som svar på gräsrotsdiskussionen och ungdomslandslagens reklam.

Hur väl klingar detta med ert ställningstagande om att vara ett spelbolag som tar spelansvar?

- Det är viktigt att titta på i vilken kontext minderåriga förekommer i vår marknadsföring. Vi är väldigt tydliga med vår 18-årsgräns för spel. Samtidigt måste vi kunna synliggöra värdet av vår sponsring. I det sammanhanget förekommer ibland barn och ungdomar. Denna marknadsföring innehåller dock ingen uppmaning att spela och enskilda spelprodukter visas inte. Det är vuxna som är målgruppen och syftet är att berätta om hur vi bidrar till utvecklingen av idrotten, inte minst på gräsrotsnivå.

Så ni tänker fortsätta med det?

- Vi tänker fortsätta berätta att vår sponsring har en positiv effekt på bland annat ungdomsidrotten. Samtidigt inser vi att marknadsföringen kan väcka anstöt hos vissa. Det är därför en fråga som vi är observanta på och vi är noga med att följa de regler och riktlinjer som finns kring marknadsföring av spel. När det gäller exponeringen av vår logotyp på ungdomslandslagens matchställ så beslutade vi förra året att upphöra med denna. Logotypen kommer fasas ut i takt med att lagen får nya ställ. Vi håller med om att ungdomslandslagens matchställ inte är rätt ställe att exponera vårt varumärke på.

Tobias Jansson

Svenska Ishockeyförbundets licensnämnd underkänner SHL-laget Malmö Redhawks årsredovisning för säsongen 2018-2019 och tvingar ut laget i ett så kallat kontrollår säsongen 2019-2020.

Det innebär att Redhawks bokslut våren 2020 måste visa ett eget kapital på  minst 6 miljoner kronor, annars hotar omedelbar nedflyttning. Det har aldrig hänt tidigare att SHL-lag degraderats på grund av ekonomisk obalans.

"Kommunerna har slutat planera för idrott och fritid"

Många var överens vid ett seminarium i Almedalen på onsdagen, där Riksidrottsförbundet och Tankesmedjan Movium presenterade  en ny exempelsamling som belyser utmaningarna att planera för social hållbarhet och plats för idrott..

Det var förre fotbollsstjärnan och affärsmannen Kay Wiestål, 78, som initierade Victoriadagen i Borgholm på Öland. Ifjol tackade han för sig efter 40 år som ansvarig. Wiestål träffade kung Carl Gustaf XVI 1976 på dåvarande kändiskrogen Alexandra i Stockholm och lade fram sin idé att kronprinsessans födelsedag borde firas på Öland. Kungen nappade på förslaget.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

På bara sex månader har var fjärde spelbolag brutit mot den svenska spellagen. Nätkasinon och vadhållningsbolag har totalt tvingats betala 98 miljoner kronor i sanktionsavgifter. 

Ola Wenström leder studiomagasinet Klubbhuset efter varje speldag och sändningar delas mella  betalkanalerna Visat Golf och Viaplay men det blir också bilder i TV6 och TV10. TV NENT Group direktsänder 47 timmar från världens äldsta golftävling The Open (18-21 juli), på Viasat Golf och Viaplay samt slutrundan även på TV6. 

Hedvig Lindahl, 36, gjorde succé i VM. Det stora skyltfönstret i Frankrike har gett Hedvig ett ettårskontrakt med den tyska storklubben Wolfsburg. ”Jag känner mig hedrad”, säger svenskan till klubbens hemsida.