"Sanningen bakom kosmetikan"

Idrottsklubbar och arenor kan, som bekant, heta vad som helst nu för tiden. En fotbollsklubb heter LDB. Det låter som ett fläckborttagningsmedel eller möjligen en modern bantningsmetod.
Tyresös Marta Viera da Silva dribblar och charmar publiken, men det finns bara en Marta... Foto: Janerik Henriksson, Scanpix

 

LDB finns i Malmö och är inte vilken klubb som helst utan en utväxt ur det anrika Malmö FF, omsminkad med hjälp av en hudkräm till oigenkännlighet och i varje fall sett till det sportsliga en odiskutabel succé.

Räddades - och nu i fara igen

LDB FC Malmö, som är det fullständiga namnet, leder Damallsvenskan och representerar Sverige i det fotbolls-Europa som vad gäller damfotboll är mycket ojämn i sin kvalitet.

Fotbollsklubben från Malmö, som räddades till livet för några år sedan när undergången var nära, av hudkrämsdirektören Kent Widding-Persson, har i varje fall två världsspelare i sitt lag, Anja Mittag och Ramona Bachman på topp, och måste alltså klassas i den europeiska klubblagseliten.

Ändå är klubbens överlevnad i fara.

Marta som Zlatan

Bäst i Sverige, spel i Europa, världsstjärnor i laget, en egen, pittoresk, kulturellt högvärderad anläggning (Gamla IP mitt i centrala Malmö), men; ett fallfärdigt korthusbygge sett ur ett ekonomiskt perspektiv.

Svenskor har lite då och då gjort korta gästspel i den amerikanska damfotbollen där det, då och då, dyker upp hyggligt lönsamma projekt. Men det är en osäker marknad, byggd på tillfälliga hugskott, och när inte det fungerar lyfter många fram Sveriges allsvenska för damer som den bästa ligan i Europa. Kanske i världen.

Själva kvalitetsstämpeln satt av den brasilianska stjärnan Marta – tre gånger utsedd till bäst i världen – som väl betyder lika mycket för svensk damfotboll som Zlatan kommer att göra för fotbollen i Frankrike om han finner sig tillrätta i ett land som hyllar dopade cyklister mera än geniala fotbollspelare.

Sprudlande glad, men...

Men det är något bortom glittret och den påsmetade hudkrämen i Malmö som inte stämmer. Tjejfotbollen har utvecklats enormt. Från det klumpiga, osköna sparkeri, som var det första vi såg i sportens trevande början, till det explosiva, dansande artisteri som inte minst de japanska damerna bjudit på de senaste turneringarna. När Malmö säkrade sitt guld förra året var det med en sprudlande glad och kreativ fotboll.

Det hjälper inte. ”Sponsorintäkterna har inte nått upp dit vi hade planerat”, konstaterar konkurshotade Kif Örebro som ligger drygt en och halv miljon back. Läget är inte bättre i Malmö.

Konkurshotet ligger där och grumlar glädjen över de sportsliga framgångarna. Illa också på många andra håll.

Damfotboll som affärsidé håller inte

Det är som det brukar vara när klubbar (hockey och fotboll mest) har ambitioner och drömmar som inte står i proportion till resurserna.

Det görs affärer med pengar som inte finns.

I fjolårets statistik kunde man läsa om en ökning av publiktillströmningen på 41 procent och publikintäkter på 13 procent. D v s det kommer en massa människorna till matcherna som inte betalar för sig.

Damfotbollen som affärsidé håller inte.

Går inte att kvotera publik eller sponsorer

Den har, trots framgångar och enorm utveckling, inte förmått ta till sig kapital som räcker. Den verkar dödsdömd på marknaden.

Det är nog sant som sägs att vare sig Fifa, Uefa eller deras nationsförbund gjort tillräckligt genom åren för att höja damfotbollens status. Men samtidigt; marknaden reglerar sig själv, människor gör sina val och det går inte att kvotera vare sig publik eller sponsorer. 

Plötsligt en dag kommer en hudkrämsdirektör och smetar lenande salva på hud som tufsat till sig i motvinden, men en dag tröttnar han. De svenska klubbarna måste nog försöka leva på längre sikt än de amerikanska hugskotten.

Kvinnan inte det första könet

Trots att den allsvenska tabellen inte stärker min hypotes just nu – AIK och Djurgården sladdar i kön – tror jag ändå att damfotbollens framtid endast kan räddas av de stora, klassiska klubbarna. Bli en del i det stora fotbollsföretaget, kanske till och med dela arrangemangen.

All respekt åt Tyresö, Piteå, Jitex, Vittsjö, men om tjejfotbollen skall få de resurser den behöver, det medialjus och den publika och ekonomiska uppbackning den förtjänar, hänga med internationellt, så måste storklubbarna, tillsammans med förbund, elitföreningen och de ekonomiska nätverken, ta sitt ansvar.

Möjligen hjälper inte ens det. I den råa verkligheten är bara det bästa gott nog. Och i den skoningslösa jämförelsen vinner herrarna när folket väljer.  I fotboll är inte kvinnan det första könet, vad Ranelid än säger.

Åke Stolt

Författare och föreläsare, f d sportchef och krönikör på Sydsvenska Dagbladet.

Fakta

Krönikan publiceras också på www.skaneidrotten.se

Anders Östnäs (inte verifierad)

tors, 2012-08-30 10:36

1. damfotbollen

Ja, damfotbollen behöver ordentligt stöd från de stora klubbarna annars riskerar den att gå "sotdöden" till mötes precis som det amerikanska experimentet. Visserligen är både AIK och Djurgården med i damallsvenskan, men det görs ingen ordentlig ekonomisk satsning. Det är herrfotbollen som regerar. Enda gången som damfotbollen verkligen står i fokus är när det är OS (i första hand), VM och EM. Sen är det naturligtvis charmigt att lilla Vittsjö framstår som årets uppstickare i årets serie, men hur länge varar framgången? Är det en dagslända eller ....? Jag fruktar att framgången är tillfällig. Så vad göra? Kan man inte tänka sig att - på försök - göra som handbollen: dubblera några arrangemang, dvs ha en dammatch och en herrmatch samma dag? I handbollen har det handlat om två lokalderbyn, men grundkonceptet är detsamma. Detta bygger delvis på att LDB återgår till ursprunget - Malmö FF. I linje med Åke Stolt menar jag att storklubbarna måste satsa på damfotbollen för att få en långsiktigt lösning på damfotbollsproblematiken. Anders

Sven Essen (inte verifierad)

tors, 2012-08-30 14:57

2. Damfotboll

Den krassa verkligheten är och kommer att vara :Om produkten inte är tillräckligt attraktiv så köper ingen den- Så enkelt är det trots allt prat om jämställdhet o s v.

Markus (inte verifierad)

fre, 2012-08-31 16:28

3. Bra, men rätta till vissa faktafel

Åke, Huvudet på spik, men några kosmetiska fel går att finna i din krönika. * Marta har vunnit pris som världens bästa spelare inte mindre än fem gånger. * KIF Örebro saknar 1,3 mkr för att kunna fullfölja året - en väsentlig skillnad mot 0,5 mkr. De behövde dock 400 tkr akut för att klara att betala ut lönerna för en vecka sedan I övrigt instämmer jag med dig att damfotboll som koncept inte säljer nog bra för att Damallsvenskan långsiktigt ska kunna befästa sin position som en av världens i särklass bästa ligor. Sporstligt må den vara det än idag, men verkligheten (organisationen och ekonomin) kommer förr eller senare ikapp även där. Det man behöver titta på är hur man kan utnyttja de viktiga värden som damfotbollen besitter och som är en bristvara inom exempelvis herrfotbollen. Inte minst ödmjukheten bland spelare som ännu inte är offer för berikade olje-shejker som har världens fotbollsarena som sin lekplats. Det går att hitta kommersiella värden, men det kräver också att klubbar är beredda att göra professionella satsningar även vid sidan av planen. Då tänker jag främst på rekryteringen av kompetenta människor i syfte att jobba fram framgångsrika koncept för näringslivet. Tids nog lyckas man nog också med det. Damfotbollen växer kopiöst i hela världen, nog borde det tids nog föra något gott med sig?

Åke Stolt (inte verifierad)

tis, 2012-09-04 09:45

4. Till Markus

Jag har inte skrivit att Kif Örebro saknar 0,5 miljoner. Jag har skrivit att de saknar en och en halv miljon. Ögonen har tydligen också skönhetsfläckar. Mvh/Åke Stolt

Det här samarbetet hör till de mest oväntade och udda. Om du köper biljett till basketlandskampen Sverige-Turkiet i Globen får du möjligheten att se hockeymatchen Tre Kronor-Tjeckien i Beijer Hockey Games  - på köpet. 

Idrottssverige skriker efter anläggningar av alla slag. Det går trögt på de flesta håll. Men det finns en kommun som gör något åt behoven: Nacka kommun, 8 kilometer utanför Stockholms centrum. Fram till 2035 kommer kommunen att satsa 2 miljarder kronor på olika anläggningar.

AIK var länge den fula ankungen i bandysagan tills framför allt miljonären Marco Engborg ville att AIK skulle återta en plats bland hermelinerna. Med hjälp av en välfylld plånbok förverkligade Engborg sin dröm och på några snabba säsonger var AIK tillbaka i högsta serien inför säsongen 2019-2020.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

BAUHAUS samlar på idrotter och sponsoravtal. Nu har företaget utökat avtalet  med Svenska Skidförbundet. Under säsongen 2018/2019 var BAUHAUS partner till svensk skicross, men tar nu ytterligare ett steg och utökar samarbetet genom att bli huvudsponsor för den framgångsrika skicross-verksamheten.

Världscupen i längdskidåkning har en stor plats i svenskarnas hjärta och hälften av svenskarna (50 procent) planerar att titta på SVTs vinterstudion.

Det finns skillnader mellan hur män och kvinnor tittar på vintersport. Var tredje kvinna (33 procent) har Vinterstudion på i bakgrunden medan de gör andra saker. Det gäller bara för var fjärde man (24 procent).

När Östersunds stjärna Saman Ghoddos kom hem till Östersund från utflykten till Huesca augusti fjol trodde han att han skrivit på ett papper om läkarundersökning för La Liga-nykomlingen. Papperet var istället ett övergångskontrakt. Sen började cirkusen.