Det självklara är inte alltid givet

Gigantisk hall, loger, perfekt is, oberoendet av vind och nederbörd, men det kanske ändå inte är bandyns villkor. Lite kallt och härdande, korv med bröd kompletterat med en portfölj gillar många, möjligen många fler.
Magnus Muhren gråter efter sin sista bandymatch i karriären, den matchsom innebar SM-guld. Foto: Pernilla Wahlman, TT

 

Vad vi åskådare förväntar oss blev så uppenbart vid bandyfinalen på Friends arena på söndagen. 

Det är så med all idrott, vi bär på bilder av hur det ska bli.

På ett speciellt sätt...

I synnerhet när tillfället bara uppstår en gång på året. Så är det med SM-finalen i bandy och just i går fick jag tillfälle att höra kommentar från olika gäng av åskådare.

Där fanns de som var vana vid att se bandy, sedan de som har en tradition att gå tillsammans på just SM-finalen och ytterligare en kategori, de som sällan brukar kolla på bandy men nu såg tillfället.

Påfallande många hade kommentarer runt det traditionella som de uppskattade och det de saknade som en konsekvens av allt det bekväma inne på Friends.

Det visar på nytt att allt inte är så självklart.

Ingen given succé

Ett besök i den finaste av alla idrottssalonger i Sverige är inte bara därför en succé.

Det blev något annat.  Rent av lite närmare sanningen.

Premiären i fjol var ett enda galaparty med 40 000 åskådare som fick uppleva en folk- och bandyfest större än någonsin. Knappt en enda stol var ledig, matchen innehöll så mycket nerv och spänning som man kan önska sig och slutligen fick vi se ett hav av grön glädje eftersom Hammarby vann.

Från 40 000 då till 20 000 åskådare nu.

Det var bara halva antalet åskådare jämfört med i fjol och det kändes lite tveksamt när man tittade runt och såg en delvis tom arena.

25 000 i oväder, 20 000 i värmen

Tanken bakåt i tiden var oundviklig. Till Uppsala och Studenternas IP som länge var skådeplatsen för en av svenska idrotts mest klassiska arrangemang. 

Som 2010 och mötet Hammarby-Bollnäs (3-1). Det snöade något så kopiöst att folk på plats skrattade åt det eländiga vädret. Domare eller arrangörer kunde inte gärna skicka hem folk utan man tog beslutet att spela 3x30 minuter och så skedde trots att snön vägrade ge sig.

På läktaren stod 25 560 med vardera en decimeter snö som extra mössor på huvudet.

25 000 då i ovädret, 20 000 nu i värme... Det ger en viss eftertanke.

Kunden har rätt

Åskådaren är en kund i alla idrotter och kunder ska man lyssna på.

Nu gjorde både Västeråsklacken och Sandvikens supporters allt för att höja stämningen. De gjorde det bra, men kunde inte gärna ersätta 20 000 åskådare som aldrig kom.

Varför så många uteblev? Utgången  av semifinalerna i SM-slutspelet blev helt fel, ur bandyförbundets synvinkel.  Villa Lidköping och Hammarby förlorade, Sandviken och Västerås vann. 

I skenet av pengarnas betydelse det sämsta som kunde hända i kombinationen med att nyfikenhetens behag inte längre existerade.

Tre om budet

Undra förresten hur förbundet resonerar och vilken tankeställare den här matchen innebar. Uppsala Kommun försökte i det längsta spjärna emot för att behålla finalerna som var plusaffärer via 20-25 000 besökare i stan. 

Likaså ville Tele2 Arena vid Globen ha ett ord med i laget eftersom man  där också kan göra is. Men den arenan föll ur bilden eftersom bygget blev försenat.

I det läget erbjöd Friends Arena sådana villkor att bandyförbundet inte kunde göra annat än buga och tacka. Friends köpte helt enkelt hem bandyfinalen via förmånliga villkor. Ett fem-årskontrakt undertecknades, vikten av många event var viktigare än att se kostnaderna för att göra is i inte ens en vecka. I fjol var det en succé i många bemärkelser, men årets finaldagar blir desto mer kostsamma. 

Och det sker just nu när Friends inte alls har råd med sådana här affärer. 

Thomas Ejderhov

HB (inte verifierad)

mån, 2014-03-17 09:00

1. Bandyfinalen ska ses stående och utomhus!

Hela charmen har försvunnit med Friends Arena. Det är inte längre den folkfest som det var tidigare, inga pubar/restauranger som serverar "bandyfrukost" inte så upplyftande med en betongbunker på ett industriområde. Nej åter till studenternas med SM-final - Bandyfinalen ska ses stående och utomhus!

Bengt (inte verifierad)

mån, 2014-03-17 09:49

2. Avslaget

Har sett en hel del SM-finaler under åren - aldrig en så avslagen tillställning som den igår. Dödstyst på läktarnas långsidor och inte särskilt hett på planen heller. Så ska det bli tre år till! om inte Villa Lidköping kommer till final lär publiksiffrorna dala ytterligare de kommande åren. Flytta åtminste finalen till lördag - då kan det bli lite roligare publik!

Nisse Djuphamar (inte verifierad)

mån, 2014-03-17 11:09

3. Var ligger snittet på seroematcherna?

När var det 40.000 på en ute final? Det kan ju var så att bandyn inte är större i Sverige än så här.

BeA Nilsson (inte verifierad)

mån, 2014-03-17 18:47

4. Fel arena !

Jag anser att Friends Arena är TOTALT fel. Visserligen var jag med om att sätta ett svenskt publikrekord förra året. Men det går inte att hajjpa samma sak två år i rad. En SM-final i Bandy kan dra 20000 åskådare ungefär och upp emot 30000 om det vill sig väl med finallag och arenakapacitet. Men det som är en bandyfinal är: Bussresan dit oavsett vilket lag man hejar på (de behöver inte ens vara i final) Bandyfesten för bandyfansen ( många klubbar och deras fans har den sista "bortaresan" till SM-finalen) Unplugged and outside. (Man är där oberoende av väder och vind) Om sedan arenan ligger i Uppsala, Stockholm eller i Grönköping kvettar lika. Frisk luft och en genuin bandyportfölj har ingen dött av.

Magnus (inte verifierad)

mån, 2014-03-17 19:07

5. Dålig stämning redan förra året

Inte ens ifjol då det var drygt 30 tusen var det någon stämning. Friends arena kommer aldrig bli bra för bandyn. Den är för stor, för opersonlig och helt enkelt jäkligt tråkig. Om man nu måste ha finalen inomhus är det bara Tele2 som kan vara aktuell. Då kan det möjligtvis bli nära lapp på luckan någon gång när det är "rätt" finallag och på övriga finaler en 20-22 tusen, som det har varit på Studenternas. Annars tycker jag det är synd att Uppsala inte fick fortsätta med finalhelgen. De hade jobbat in en bra tradition, som hade varit värd att behålla. Allt måste inte vara i Stockholm.

conny (inte verifierad)

tis, 2014-03-18 11:02

6. biljettpris!

Kan ett biljettpris på 700 kr för en plats på långsidan ha något med saken att göra kanske?!

Anders (inte verifierad)

tis, 2014-03-18 14:10

7. Höga priser

För egen del är priset avgörande. Har bevittnat många finaler på Studenternas och då varit där oavsett finallagen. För att jag ska köpa biljett (700 kr för långsida) på Friends krävs det att Hammarby är i final. Minns inte exakt vad en biljett på Studenternas kostade, men jag tror att priset har minst fördubblats i och med flytten till Vännervallen

Lycka för en allsvensk fotbollsklubb när det gäller ekonomi är att sälja spelare till en utländsk proffsklubb. Malmö FF som redan har pengar så de klarar sig tog hem mera kapital via internationella matcher i höstas, men inte nog med det. Nu framkommer att MFF tjänade runt 60 miljoner på just spelarförsäljningar. Klubbens kapital är nu uppe i 500 miljoner.

Den världsberömde författaren Mark Twain skrev: ”Ryktet om min död är starkt överdrivet”. Det är mycket diskussion i media om bandyn i dagarna. Häromdagen var det också fler än 100 inlägg på Facebook om den döende bandyn. 

Och det byggs nya konstfrusna bandybanor. Den 26 januari invigs Boda Isstadion i Borås med VM-matchen Finland-Kazakstan

UteblivenPubliktillströmningensom en följd av höga biljettpriser och mindre marknadsföring har diskuterats flitigt i samband med fotbollslandskamper. Men nu har fotbolllförbundet mobiliserat och ansträngningarna ger resultat. Intresset för damlandslagets match mot Tyskland på Friends Arena i april är fortsatt stort. Samtidigt som tjejerna tränar i Sydafrika har försäljningen på hemmaplan nu passerat 18 000 sålda biljetter. Siktet är inställt på att överträffa det befintliga publikrekordet, 20 301. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Vad gör man inte för att visa glädjen över ett nytt sponsorskap. I synnerhet när värdet är så högt, då kan fyra herrar till och med ta på¨sig hockeyutrustning.

200 miljoner kronor i botten plus möjlighet till en mästerskapsbonus. Bonusen är densamma för herr-och damlandslaget och kan uppgå till maximalt 1,5 miljoner kronor per år om både Tre Kronor och Damkronorna vinner VM-guld. 

De nya spelreglerna kräver mycket mer av de bolag som erbjuder spel och vadslagning på nätet. Med nya krav om licens även för kasinon och bettingbolag som finns på servrar i andra länder så förväntas den svenska spelmarknaden bli tryggare.

Staffan Lindeborg ser fram mot sitt nya liv friherre. Efter 50 år på Sveriges Radio och Sveriges Television är han nu Senior Advisor i barnens bolag Lindeborgs Communications AB. Och nu ska han skriva en bok som resande i sportens underbara värld. Han har en del att berätta efter bland annat ha kommenterat 18 olympiska spel.

IFK Göteborgs supportrar börjar se en framtid igen. Under ett halvår har det enbart handlat om förluster, antingen pengar, ledare, anseende eller spelare. Nu vänder strömmen av nyheter. Det uppstår plustecken också. Klubben håller på att att bygga en ny ekonomi och på spelar- och ledarsidan tillkommer nya namn. På måndagen tillkännagav IFK att klubben har gjort klart med ett nytt och långsiktigt samarbete med Ekkono Soccer Services, med huvudkontor i Barcelona.