Jättesatsningen gav jackpott

En succé i alla bemärkelser. Hammarby byggde om organisation och lag och fick maximal utdelning i alla bemärkelser. Det blev en sportslig och ekonomisk jackpott.
Nanne Bergstrand sjunger med spelare och och fans efter att den allsvenska platsen har säkrats. Foto: Anders Wiklund, TT

 

I november slog bomben ned – Nanne Bergstrand blir ny tränare i Hammarby och Mats Jingblad ny sportchef.

Inte ett ord hade kommit ut i förväg. Hammarbys ledning med vd:n Henrik Kindlund, som själv anställdes bara ett drygt år tidigare, hade lyckats hålla förhandlingarna hemliga.

Ändå fick Mats Jingblad en första signal om Hammarbys intresse så tidigt som i september. Och Nanne Bergstrand, som hade tagit beslutet att lämna Kalmar FF efter alla år, blev då också kontaktad.

Förklaringarna!

Hammarbys satsning är omskriven, men hur offensiven kom till, vem som tog initiativet, vilka som garanterar de finansiella förutsättningarna, har aldrig framkommit. Där råder total hemlighet.  

Där skulle man vilja veta mycket mera. Men det måste ha kostat en hel del.

En annan fråga är hur Anschutz Entertainment Group agerar som delägare i Hammarby Fotboll AB. Uppgifter gör gällande att AEG har investerat runt 40 miljoner under tio år, varav drygt 10 enbart det sista året, och nu är berett att  satsa minst 10 miljoner för att Hammarby ska få ett konkurrenskraftigt lag även utanför Sverige.

Oavsett kan klubben räkna med ytterligare 7 miljoner från Svensk Elitfotbolls centrala avtal från spel- och TV-rättigheter och dessutom avsevärt bättre sponsoravtal. 

Allt nytt utom kraven

Bergstrand och Jingblad är välbetalda. Att sedan rekrytera nya spelare och att lösa dem från deras klubbar och att säga upp kontrakten för ett stort antal av de dåvarande krävde sina miljoner.

Från det att Bergstrand och Jingblad presenterades i november har en omfattande renovering skett. Rekordstor, helt enkelt. 

Spelare fick lämna föreningen och nya kom in i en jämn ström. Till slut blev det i proportion 10 spelare ut, 13 spelare in.

Något liknande har inte skett i någon elitklubb. Inte med det resultatet.

Dessutom, allt via nya ledare, nya rutiner, nya beteenden.

Men gamla krav.

Att bygga nytt omedelbart

Bergstrand och Jingblad hade en enda uppgift – ta upp laget till allsvenskan!

De lyckades, klubben lyckades. De sportsliga målen uppfylldes och likaså de ekonomiska. Det är en jackpott som överträffar allt annat. Det ena gav det andra. 

Oavsett pengar och en stärkt trupp, det avgörande var förmågan att på kort tid bygga gemenskap och etablera ett spel. Många spelare fick säkert bättre löner än tidigare, men pengar är långt ifrån en garanti och hur många satsningar i olika lagidrotter har inte misslyckats.

Gamla lumparkompisar

Nanne Bergstrand och Mats Jingblad känner varandra sedan tidigare, vilket torde ha varit en förutsättning för att värva dem och se ett lyckat samarbete. De gjorde lumpen tillsammans och de var en gång lagkompisar i Halmstads BK.

Sättet på vilket de har lyckats bygga ett starkt lag imponerar och påverkar säkert många klubbledare även i andra sporter. Vad gjorde de annorlunda?

Stödet från supporters har stor betydelse, men det enorma intresset hade också kunnat upplevas som pressande och skapat ett tryck som aldrig hade lämnat Bergstrand och Jingblad i fred. 

Då enades truppen

Men det har de lyckats bemästra och i takt med att laget har spelat allt bättre har arbetsvillkoren också blivit bättre. En bra balans gav harmoni, tidigt var laget på väg mot målet. Det måste ha enat truppen.

Fast det var rätt kul att se den alltid, åtminstone till synes, lugne Nanne Bergstrand vid söndagens avgörande. I första halvlek satt han stilla på bänken, men efter pausen var han ideligen uppe och delade ut förmaningar. Och vem hade inte gjort det?

Hammarby 2015 är ett unikt lag. I näst högsta division har de samlat publik var de än har spelat. Publikintresset på Tele2 Arena är sanslöst bra. Vem saknade Söderstadion? Vid åtta matcher (av 15 möjliga) har klubben haft mer än 20 000 åskådare! 

En penningmaskin

30 129 personer i går, det var fullt och ändå hade velat många fler önskat att de hade kunnat vara på plats.

Hammarby har aldrig spelat hemma med färre än 10 000 åskådare. Snittat stannade vid 20 451. 

Plus alla bortamatcher där Hammarby har bidragit till att höja snittet och ge hemmalaget bättre intäkter.

6 000 mer i snitt än MFF

Mycket har annars handlat om Malmö FF under fotbollsåret 2014. Men Hammarby har mer än 6 000 fler åskådare i snitt på sina matcher. Det om något visar det fanatiska intresset. 

Nu tar de allsvenska klubbarna emot Hammarby med öppna armar. Tänk bara på betydelsen av fler Stockholmsderbyn. 

Ingen annan klubb har varit så välkommen och ingen kommer att bli lika varmt mottagen. Intäkterna och intresset ökar avsevärt. Hammarby kommer med sina supporters, men har också fans runt om i Sverige, ungefär som Leksand, och övriga klubbar öppnar stora famnen för Bajen. 

Henrik Kindlund kan känna sig nöjd med helrenoveringen av Hammarby fotboll. Han som vd för har svarat för mycket av arbetet som ligger till grund för framgångarna.

Thomas Ejderhov

Fakta

Publiksnitt 2014

De fem lag i svensk fotboll som har haft bäst publiksnitt på hemmaplan 2014 (samtliga på 15 seriematcher):

1. Hammarby, superettan, 20 451.

2. AIK, allsvenskan, 16 446.

3. Malmö FF, allsvenskan, 14 090.

4. Djurgården, allsvenskan, 13 145.

5. IFK Göteborg, allsvenskan, 10 739.

Källa: svenskfotboll.se

Kuriosa

Örgryte har bäst publiksnitt någonsin i svensk fotboll, med 25 528 på elva hemmamatcher från den allsvenska säsongen 1959.

Kalle (inte verifierad)

tis, 2014-11-04 12:10

1. Fotnot: MFF drar totalt det

Fotnot: MFF drar totalt det mer publik till sina hemmamatcher i år än vad Bajen gör.

Stjärnklubben Sandvikens AIK med nio SM-guld är illa ute ekonomiskt. Det är tomt i kassaskåpet. Därför säger klubben upp alla spelarkontrakt från och med den 31 mars. Så sent som i mars spelade SAIK SM-final, 4-0-förlust mot Edsbyn.

SAIK ligger efter med inbetalningar till flera leverantörer. 

Många kubbar i bandy-Sverige har problem i dag

Försäljningen av AIK-fotbollens Evighetskort är med stor marginal det dyraste sålda årskortet genom tiderna i Norden och blir en milstolpe i klubbens historia. Magnus Käck från Sollentuna hsr nu köpt det första kortet – för 189 100 kr!

SOK startar tillsammans med World´s Childrens Price Projektet Jorden runt. Baserat på den olympiska rörelsens grundläggande värden ska SOK verka för att Olympier inspirerar barn att nå 100 varv runt jordklotet för en bättre värld. Projektet  1 miljon barn i tio länder, bland dem minst 30 000 svenska barn.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Samtidigt som Visma går in i ett femårsavtal som ny titelsponsor för det nederländska cyklings- och skridskolaget Team Oranje kommer meddelandet om att de senaste årens mest framgångsrika  cykellag, Team Sky, är i farozonen.    

Det är med stolthet som jag idag kan berätta för er att SVT utsetts till världens bästa sporttv-kanal! SVT tilldelas priset “TV SPORT EMOTION AWARD - The best Tv Sport Channel of the World” i kategorin ”Sport values of a TV programme” på sportfilmfestivalen i Milano den 17 november.

Festivalen är en av världens största och mest ansedda film- och TV-festivaler med fokus på sport,skriver Åsa Edlund, chef för SVT Sport om priset och äran.

Leksands IF har sedan en tid sökt efter en ny General Manager som skall ha det övergripande sportsliga ansvaret för föreningens herrlag, damlag och juniorlag. Nu står det klart att Thomas Johansson blir den som kommer att axla rollen som GM. I Leksand betraktas han som en drömvärvning..