- Vi måste våga söka stortävlingar!

Det är bra att vår kultur- och idrottsminister äntligen vill ha stora internationella evenemang även om vi fortfarande saknar en riktig hållning och strategi. Se nu också till att bilda en evenemangsgrupp med representanter för idrott, staten och näringslivet.

Det är dags att göra något konkret och inte bara prata om fördelarna. Alla är överens om att det vore bra med internationella mästerskap och evenemang.

Men de måste betraktas som näringspolitik och inte enbart idrottspolitik från offentligt håll. Det innebär att även finansministern, näringsministern och ledande kommun- och regionpolitiker borde intressera sig mer och förstå betydelsen av ett viktigt näringspolitiskt område.

Stora evenemang, nationella såväl som internationella, genererar enorma intäkter till stat, kommun och det lokala och regionala näringslivet. Lägg till nyttan av PR- och marknadsvärden som skulle kosta enorma summor i motsvarande marknadsföringsinsatser.

Hur många gånger ska det behöva upprepas och hur många ledande personer ska säga samma sak?

Att Sverige förtjänar och klarar de allra största evenemangen vet vi mycket väl. Vi hävdar oss på den högsta sportsliga nivån inom en lång rad idrotter, vi har god representation inom styrelser och kommittéer och vi har funktionärer och domare på internationell nivå.

Det finns också en erkänt god organisationsförmåga och årligen arrangeras en rad deltävlingar inom de största sporterna. Alla med bra betyg från tävlande och åskådare.

Den svenska idrottsrörelsen har ett grundmurat folkligt stöd och skulle självklart utgöra ryggraden i en nationellt samordnad satsning på stora internationella mästerskap.

Men arbetsinsatserna inför och under själva tävlingarna räcker inte i den stenhårda internationella konkurrens där många länder, regioner och städer – ibland med väsentligt annorlunda politiska och idrottsliga system än våra – positionerar sig på evenemangskartan med hjälp av i många fall obegränsade offentliga resurser för kampanjer, arenor och annan infrastruktur.

Självklart ska inte Sverige gå den vägen men vi måste inse att vår konkurrenskraft är tillräcklig om alla parter (staten, kommuner, regioner, idrotten och näringslivet) samverkar för att regelbundet och strukturerat söka internationella evenemang inom olika idrotter. Vi måste våga och ska inte dra oss för att syna förutsättningarna för vare sig Vinter-OS, Fotbolls-EM eller Friidrotts-VM/EM.

En evenemangsgrupp med de här parterna borde således bildas och de skulle ha arbetsuppgiften att samordna kartläggningen av tänkbara evenemang och vad som krävs inför varje ansökan. Då skulle kunskaper och erfarenheter från olika processer kunna återanvändas och vi skulle slippa uppfinna hjulet för varje nytt projekt.

Här krävs också pengar av format. Vid genomförandet av evenemangen måste varje part gå in med en särskild ekonomisk insats inom olika områden (kampanj, volontärer, marknadsföring, arenor, infrastruktur). Det skulle vara modern näringspolitik för 2010-talet.

Anders Tallgren

Idrottsarrangör

Kristof (inte verifierad)

tors, 2010-12-16 14:03

1. De ekonomsika effekterna i

De ekonomsika effekterna i samband med mega events för staten är kraftigt överdrivna. Om nu näringslivet tjänar så mkt på det, så borde det rimligtvis gå att finna finansiering där.

Patrik Sjöberg, Emma Green, Erica Johansson och Christian Olssonhar tränat här under upväxten, men nu är Slottskogshallen borta. På söndagskvällen började hallen att brinna, av okänd anledning, och gick inte att rädda.

Två sponsorer lovar atleterna 970 000 kronor om de sätter världsrekord under friidrotts-VM i Doha 27 september – 6 oktober. Utöver detta ger guld 580 000, silver 290 000 och brons 190 000 kronor. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Damkronorna och den högsta damligan, SDHL, har jagat rubriker den senaste månaden. Från bojkotten av landslagsturneringen i Finland och nu presentation av huvudsponsor för SDHL.

C More har ingått avtal som exklusiv mediepartner till ESS - Elitserien i Speedway med start säsongen 2020. Storsatsningen innebär att Elitseriens samtliga 82 matcher sänds i C Mores kanaler. Två matcher per omgång, en på tisdag och en på torsdag, är huvudmatcher och planeras att sändas i Sportkanalen.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.