De innovativa är vinnarna i framtiden
Den nya tiden är här. Då helt andra bevekelsegrunder gäller för idrotten. Vi måste tänka nytt eller annorlunda – vi får inte upprepa beteenden och tillvägagångssätt enligt gammalt mönster.
Idrottens ledare och ytterst ansvariga måste vara påhittiga och bygga broar och se samarbeten som aldrig tidigare har förekommit. De innovativa är vinnarna.
Här ger Björn-Anders Larsson exempel på genvägar och hur tankar idéer kan leda till framgång.Ta intryck och jämför med din hemmaplan och se både omöjliga och möjliga partners
Före Coronautbrottet omfattade sportsektorn cirka 100 miljarder kr per år i Sverige. Den har redan minskat 30 procent och beräknas ligga på den volymen i år och troligen även under 2021 när BNP gått ner. Samtidigt ändras den sportsektor vi vant oss vid. I framtiden blir det helt andra tillvägagångssätt och bevekelsegrunder.
Prioritering på människors välbefinnande
Den nya sportsektorn i Sverige och globalt har i vår stoppat fysiskt närvarande. Utan publik och närhet skapas helt nya beteenden. Det innebär att det blir trendigt med enkelhet och mer folkhälsa. Nyttovärden i sociala förhållanden och människors välbefinnande kommer att betonas mer av marknaden och de politiska institutionerna.
Trender är redan tydliga i egna vandringar och mer upplevelser i naturen. Naturlivet i närmiljö är mycket viktigare. Sjölivet i den stora blå fritidssektorn likaså. Golfen med sina öppna ytor, fysisk distansering och naturkontakten trots det goda sociala umgänget har redan en ny tillväxtvåg.
Nya former för innehåll och utövande utvecklas snabbt när sportens marknadsekonomi och dess entreprenörer måste söka nya vägar i samspel med medborgarnas nya värderingar och beteenden.
Göra idrotten mera social
Det finns nämligen många värden som idrotten kan utveckla mycket mer. Under de senaste åren har våra utvärderingar runt t ex handboll visat att bättre socialisation och skoldisciplinering via idrottsföreningar har större effekter för samhällsekonomin än vad vi trodde.
Påhittighet och experimentlust blir viktigt, för att inte säga avgörande i framtiden. Idrotten behöver åtskilliga entreprenörer som vill och har förmåga att se nya inslag i det tidigare starkt traditionella mönstret. I mångt och mycket handlar det om att blanda och ge.
En meny av möjligheter
Se här en meny av möjligheter att skapa värden och därmed nya resurser:
Metoder för att skapa samhällsnyttiga effekter och värden av alla typer av idrott, friluftsliv, event, besöksnäring mm i en ort i en kommun eller nation
• Att vända och vrida på produktion och konsumtion inom fysisk aktivitet, ökad BNP, genom mer BruttoKommunProdukt (BKP), turistekonomi och skattekraft lokalt
• Skapa sysselsättning och inkomster på olika nivåer o cirklar runt deltidsjobb till livslång karriär i nya verksamheter i en vidgad hälsoinriktad fritidsverksamhet
• Utveckla klusterbyggande effekter, tillväxt av sidonäringar, kunskapsutveckling mm t ex i skidsportens stora centra, i båtsport och marint friluftsliv m fl
• Ny aktivering av lokala verksamheter för motion och idrott genom samverkan i PPP (Public Private Partnership) och IOP (Ideburna Offentliga Partnerskap), överenskommelser (ÖK) med t ex skolor i alla åldersgrupper, försvaret, äldreomsorgerna, socialförvaltning, sjuk- och hälsovård
• Undersök och utveckla nya effekter med fysiskt deltagande hos alla åldersgrupper från 2 till 100
• Låta fysisk aktivitet och deltagande skapa social inkludering, jämställdhet, integration och aktivering från utanförskap i olika former
• Bidra till social och moralisk fostran av barn och ungdom baserat på samhällets värdegrunder
• Minska konflikter via annorlunda vägar och metoder inom rehabilitering bort från brottslighet, förstörelse, utveckling och förbättringar i SSO-områden
• De samlade folkhälsoekonomiska effekterna fysiskt och psykiskt behöver öka. Stat, region och kommun skärper alltmer de värden som idrott, lek och friluftsliv skapar.
• Platsens, ortens, stadens, regionens livsmiljö behöver inte alltid vara den gamla vanliga enligt tidigare traditioner. Attraktivitet (upplevd sportstad - region etc), kännedom kan öka på nya sätt och skapa värden i kommuner och regioner.
• Fokusera på platsens, ortens, laddning av varumärket, legacy, samhället med speciell kultur, stolthet, passion, glädje etc hos medborgare och organisationer, innehåll av associationsvärden mm via ex via nya event, tävlingsformer och platser.
• Sportens fysiska former och effekter på stadsbyggnad, landskap, miljö och olika naturvärden bör prioriteras mer. Som utbyggnad av vandringsleder, skapa mer naturturism, båtturism, sportfiske, jakt --alla dessa aktiviteter som möjliga allianser i IOP, PPP)
• Besöksnäringens tillväxt och klusterbyggande lokalt, regionalt, nationellt via natur- och i symbios med kulturturism, utvecklas vandringsleder, Inlandsbanan, nya kustleder för båtsport med mer service, miljöstöd, naturhänsyn och därmed högre upplevelsevärden
Med denna nystart för Sverige blir alla vinnare!
Mest lästa just nu
På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.
Skriv kommentar