Äntligen säger sponsorerna nej!
Sponsorernas betydelse för idrotten kan inte nog poängteras. Utan sponsorer skulle de flesta klubbar gå under, ungdomsidrotten dö och utvecklingen helt stanna av.
Vänskapsband länge för viktiga
I de allra flesta fall är det också sponsorerna som står för en rakryggad hållning, som värnar det icke korrupta och står för corporate social responsobility, CSR, eftersom det dels stärker sponsorers varumärken, dels faktiskt är viktigt för många företags själ. De vill göra gott, samtidigt som de tjänar pengar.
Och det är inte bara corporate bullshit.
Men så finns det ibland de där tillfällena där sponsorerna inte riktigt vågar agera som deras företagssjäl säger att de borde. När avtal herrar emellan går före det som är riktigt, när avtalen inte tar hänsyn till verkligheten, som tusentals döda arbetare i Qatar, vars liv inte tagits någon hänsyn till i byggandet av fotbollsarenor.
Då försiktigheten och vänskapsband varit viktigare än moralen, och då skrivna avtal varit viktigare än det moraliska ansvar som alla utanför avtalen med all rätt tycker att sponsorn borde ta.
Försökt övertyga Blatter
I fallet med Fifa har sponsorerna säkerligen agerat bakom lyckta dörrar. De har säkert försökt övertyga Blatter om att avgå, men de har egentligen ingen riktig makt. De kan hota med att inte betala sina sponsorpengar, men då blir det avtalsbrott, sponsorerna kan stämmas och tvingas betala, och dessutom riskerar de att beskyllas för att vilja idrotten illa. De har säkert hotat med att aldrig sponsra igen, men det vet alla är tomma ord.
För VM är alldeles för viktiga sammanhang att synas i, för att man skulle vilja ge upp det, bara så där.
Om sponsorerna redan inledningsvis, när Ryssland och Qatar fick VM, gått samman och sagt nej, det här ställer vi inte upp på, hade Fifa tvingats böja sig, Blatter redan avgått och tusentals arbetare fortfarande haft sina liv kvar.
Nu gjorde de inte så, sponsorer är ju sins emellan också tuffa konkurrenter på världsmarknaden.
Och det har varit till stor nackdel för fotbollen.
Nu inget tvivel längre
Att sponsorerna nu går ut och kräver Blatters avgång beror förstås på att det nu är säkert. Blatter ska ju avgå senast i februari, sponsorerna har fullföljt sina avtal och kan kosta på sig att ställa krav.
De borde ha gjort det tidigare.
Men det är att ställa för höga krav på sponsorer. Både internationellt och nationellt. För hur många sponsorer har till exempel lämnat de allsvenska fotbollsklubbarna när idioter på läktarna bränner bengaler, kastar saker på spelarna och förstör för de andra supportrarna? Nä, precis. Ingen.
Så att sponsorerna av Fifa faktiskt nu gör nåt, det är större än vad man kanske kan tycka. Även om det kommer sent.
Mest lästa just nu
Allmänna arvsfonden är mycket viktig, för att inte säga avgörande partl för fler och bättre idrottsanläggningar.i Sverige. Bara under 2023 kom 235 miljoner den vägen till idrotten..
Därför blir reaktionen kraftig inom idrotts-Sverige när Riksrevisionen något obetänksamt publicerar en granskningsrapport av Allmänna arvsfonden och föreslår att fonden bör avvecklas.
Den svenska OS-truppen till Paris växer – och ambitioner och förhoppningar gör det samma. Utgifterna också för den delen.
I förra veckan gav SOK klartecken till ett handbollslag, ett bordtennislag, två lagkapper i simning och åtta individuella idrottare.
Det är en idrottslig mobilisering för 100 miljoner.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.
I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar.
Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.
ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.